Är mitt ämne viktig?

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Hur relevant och viktigt är bildämnet egentligen? Och vad bidrar det till? Det är frågor som Matilda Åhall ofta funderar kring, de dagar hon börjar tvivla på sin roll.

Matilda Åhall är bildlärare på Fässbergsskolan i Mölndal.
Foto: Emelie Asplund

Vad är det egentligen vi håller på med?

När den frågan kommer brukar det mynna ut i en klok reflektion kring de didaktiska frågorna, men det är inte där jag är i dag. I dag menar jag rent existentiellt.

Här står jag på en liten plätt av jorden. Omgiven av elever, föräldrar, kollegor och arbetsuppgifter. Alla vill ha något av mig (och det är inte bara ett sudd, även om det kan vara nog så komplicerat att uppbåda i besparingstider). De eftersöker välgrundade åsikter, lösningar på komplicerade problem och snabba, korrekta beslut. Jag brukar få tre sekunder på mig att leverera.

Nåde mig om min åsikt skulle visa sig vara ogrundad, min analys felaktig och mina beslut förhastade. Och jo, det är faktiskt sant att jag inte kunde hitta ett enda sudd i hela estethuset förra veckan.

Jag vet att jag inte är ensam. Gissningsvis liknar din vardag min. Dessutom vet jag att jag har det väldigt, väldigt bra jämfört med lärare på andra platser på jorden.

Men, är allt det här som jag gör relevant? Är bildämnet relevant?

Jag skrev en bok där jag hävdade det.

Men frågor kvarstår: Är det viktigt? Är det ens på riktigt?

Klimatkrisen är på riktigt. Psykisk ohälsa bland unga. Destruktiva mansnormer. Tvångsutvisningar och vapenexport.

Det finns många unga som känner till det här. De kämpar mot förtryck och för en bättre värld, drivna av vrede mot den vuxenvärld som skapat allt detta och som gör sitt bästa för att föra över sina orimliga ideal till nästa generation (klart du ska ha en ny telefon lilla vän). Men de drivs också av kärlek till människorna, klotet och framtiden.

Om bildämnet kan vara vrede och kärlek så är det på riktigt. Låt det spela roll.