Tre förskollärare om sina bästa arbetsredskap

Vi bad tre förskollärare svara på vilka verktyg de inte klarar sig utan – och var de hittar inspiration när de planerar sin undervisning.

Erika Sedig

Erika Sedig, Naturförskolan Solen i Göteborg.

Finns det någon pryl som du inte klarar dig utan i jobbet?

– Gitarren. Jag använder den både i planerad undervisning och i spontana situationer eftersom den fungerar som en magnet på barnen. Sång och musik bidrar till glädje, gemenskap, självförtroende, språkutveckling och så oändligt mycket mer! Nu när hösten kommit vill jag skaffa en vattentålig ukulele att ha med ut i regnet.

Vilken aktivitet fungerar alltid när du inte har hunnit planera ordentligt?

– Jag har gjort i ordning små sagolådor med olika dockteatrar som är lätta att ta med sig och som barnen brukar tycka om. Ett rött sammetstyg fungerar som en igenkännande scen och en inramande melodi bidrar till lite mystik. När barnen varit publik brukar de vilja hålla i teatern själva och då kan den ta många intressanta vändningar.

Vilken är den viktigaste källan till inspiration när du planerar undervisningen?

– Ofta är det barnen själva. Även om vi arbetar utifrån ett pedagogiskt årshjul med olika fokusområden under året går det att hitta ingångar till projekt utifrån aktuella intressen i barngruppen. Eftersom vi tillbringar mycket tid i skogen brukar djur och natur vara det som ofta fångar barnens intresse.

Jenny Djenana Suta

Jenny Djenana Suta, förskolan Vårholmsbackarna i Stockholm.

Finns det någon pryl som du inte klarar dig utan i jobbet?

– I nuläget känns handdockan som ett viktigt verktyg. Den hjälper till att locka fram barnens nyfikenhet och har många gånger med sig något spännande som ökar barnens delaktighet. Det jag gillar med handdockor är att de med sin interaktiva närvaro når alla barn, både verbala och ickeverbala. 

Vilken aktivitet fungerar alltid när du inte har hunnit planera ordentligt?

Jag har alltid mycket rörelse och fysisk aktivitet på min agenda. Dessa aktiviteter är mina reserver. Det viktigaste för att locka fram rörelseglädje vid spontana stunder är mitt och mina kollegors engagemang. Då kommer barnen, som ett brev på posten, att vara lika engagerade och delaktiga i aktiviteten som vi är.

Vilken är den viktigaste källan till inspiration när du planerar undervisningen?

– För mig kommer demokratiarbetet alltid ligga som grund för hur jag planerar min undervisning, att vi i arbetslaget ser till att barnen är huvudkaraktärer i sina lärandeprocesser. Det handlar även om det viktiga vi:et, att vi tillsammans skapar en gemenskap genom att bygga upp en värdefull kultur på våra avdelningar.

Mona Jakobsson

Mona Jakobsson, Vendestigens förskola i Djursholm.

Finns det någon pryl som du inte klarar dig utan i jobbet?

– Mitt främsta arbetsredskap är faktiskt mina glasögon! Som jag för övrigt förlägger överallt. Utan dem kan jag inte jobba!

Vilken aktivitet fungerar alltid när du inte har hunnit planera ordentligt?

– Högläsning fungerar alltid som reserv! Jag arbetar med 4–5-åringar och min barngrupp älskar böcker. Högläsning är något som barnen alltid är intresserade av. Vi har samling dagligen då vi har högläsning med efterföljande boksamtal där barnen får ventilera sina tankar och funderingar kring innehållet i boken.

Vilken är den viktigaste källan till inspiration när du planerar undervisningen?

– Viktigaste källan till inspiration för mig är helt klart barnen, och att kunna se och följa deras utveckling och lärande. Jag planerar alltid mina lektioner utifrån barnens visade intressen, tankar och frågeställningar.

LÄS ÄVEN

Så skapar du lärmiljöer för de yngsta

Årets UBB-vinnare lyfter de yngsta i förskolan

Barn börjar allt tidigare i förskolan

Sveriges Lärare: Förskollärare ska inte städa

Lyssna på Förskolan här: