”Jag gillar ordning och reda”, säger Nils mamma Anna Axelsson Lundberg.
Till startsidan
Nils mamma Anna Axelsson Lundberg har bara gott att säga om Kardborren och dess regler. Här med rektorn Anna Lindberg och förskolläraren Jonna McManus. Foto: Filippa Ljung.
Föräldrapressen På den privata förskolan Kardborren i Gävle är det väldigt tydligt vilka regler som gäller. Bland annat lämnar vårdnadshavarna in sina arbetsscheman för att säkerställa att barnen bara är på plats när det finns ett omsorgsbehov.
Redan när vårdnadshavare kommer på sitt första besök till förskolan informeras de om vad som gäller, bland annat att det är nolltolerans mot magsjuka, och hängiga och småsjuka barn får stanna hemma tills orken är tillbaka. Det blir heller ingen omsorg om det inte finns behov enligt skollagen, och det ska alltid finnas kläder för alla väder på hyllan.
När det är dags för inskolningsvecka får föräldrarna dessutom vara med på något som kallas ”verklighetsonsdag”. Det betyder att vårdnadshavaren är med under hela förskoledagen, samma tider som det är tänkt att barnet sedan ska gå.
Anna Lindberg, rektor.
– En hel dag på förskolan går bara att uppleva, det räcker inte att bara berätta om hur det är. Ska ens 1,5-åring vara här mellan 07 och 16 gäller det även vårdnadshavaren. Framåt eftermiddagen brukar man få höra ”oj, jag är helt slut”, och så är det ju. En pedagog jämförde en dag på förskolan med ett långt barnkalas. Att låta vårdnadshavarna vara med ger dem perspektiv och större förståelse, säger Anna Lindberg, förskollärare och rektor på Kardborren.
Förskolan består av den nya och gamla sidan. Barnen har sina egna hemvister medan personalen, som består av ett gemensamt arbetslag, roterar i verksamheten. Sammanlagt är det nio pedagoger: fyra förskollärare och fem barnskötare. De har dessutom en egen kock på heltid och en lokalvårdare.
Att de är strikta med att barnen bara får vara på plats när de är friska och när det finns ett omsorgsbehov gör att alla 55 inskrivna barn sällan är på plats samtidigt. Oftast är de inte fler än 40–45 per dag.
– Det gör att vi har hanterbara barngrupper och att vi räcker till för dem som är här – man ska ju inte bara överleva på jobbet utan också ha det bra, säger Anna Lindberg och tillägger att de även hinner planera. Alla pedagoger på förskolan har schemalagd planeringstid då man arbetar i par, en barnskötare och en förskollärare.
– Alla förskollärarna har även ytterligare planeringstid ihop. Att det här fungerar är en förutsättning för att vi ska kunna bedriva verksamheten, säger hon.
Jonna MacManus, förskollärare.
Jonna McManus är förskollärare på Kardborren sedan fem år tillbaka. Tidigare har hon arbetat på olika kommunala förskolor i kommunen.
– Här är min rektor på plats, och jobbar i barngruppen nästan alla dagar. Vi har en bra dialog, och hon är aldrig mer än ett samtal bort. Det är verkligen en trygghet att ha en närvarade rektor, så var det inte alltid på de förskolor jag arbetat på tidigare, säger hon.
Med en tydlighet gentemot vårdnadshavarna och en öppen dialog från start vittnar både Anna Lindberg och Jonna McManus om att det sällan dyker upp några ”orimliga krav”.
– Jag känner mig väldigt trygg i min roll och vi har en samsyn på förskolan. Det gäller också att våga stå på sig om vad som gäller. Vi stöter och blöter detta hela tiden med varandra i arbetslaget. Allt handlar om att kunna ge barnen de bästa förutsättningarna, att de har rätt kläder, slipade skridskor, matsäck när det är utflykt och så vidare, säger Jonna McManus.
Hon berättar att hon trivs på jobbet och känner yrkesstolthet.
– Visst har vi också tuffa dagar ibland, men jag brinner för det här. Det ska vara hållbart för både personal och barn, säger hon.
”Jag gillar ordning och reda”, säger Nils mamma Anna Axelsson Lundberg.
Anna Axelsson Lundbergs son Nils började på Kardborren i augusti, och hon har också bara gott att säga om förskolan och dess regler.
– Jag gillar ordning och reda, så för mig är reglerna inga problem. Jag ser det bara som positivt att det finns rutiner för allt. Vi har även erfarenhet från kommunala förskolan och det är en otrolig skillnad när det kommer till den information man får. Jag hyllar verkligen den här förskolan, pedagogerna är otroligt mjuka och fantastiska med barnen, säger hon.
Hon uppskattar även att det erbjuds utflykter, simskola och skridskoåkning för barnen, även om det också kräver extra insatser av vårdnadshavarna.
– Det finns ett så stort engagemang. Förskolan skjutsar barnen till badhuset på fredagar och vi får ordna med tidig hämtning därifrån. Men det är det värt. Och att de har stränga regler om barnen är sjuka är också bra. Det gör att man slipper mötas av snoriga, hängiga barn när man kommer dit. Vi har, peppar, peppar, inte haft en enda sjukdag sedan vi började, säger hon.
Rektor Anna Lindberg poängterar att regler visserligen är regler men att de också är tillmötesgående i krissituationer.
– Allt är inte svart eller vitt, det finns en gråzon också. Om mamma och pappa skiljer sig eller ett syskon blir allvarligt sjuk då kan vi göra avkall på reglerna om tiderna på förskolan. Men inte för det orimliga. Jag kan visserligen förstå att det är jobbigt att storhandla med två småbarn halv fem på eftermiddagen, men det betyder inte att barnen ska vara kvar på förskolan. Det får man lösa på annat sätt.
Regler & förhållningssätt på förskolan Kardborren
Föräldrarnas orimliga krav pressar förskollärarna
Anmälningarna mot förskolan har ökat
Så fick föräldrarna alltmer makt i förskolan
Forskaren: Det ingår i yrket att hantera föräldrarelationer
Vilka krav kan föräldrar ställa på förskolan?
Sveriges Lärare: Det måste bli tydligt att förskolläraren bestämmer
Här uppskattar både föräldrar och förskollärare tydliga regler
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.