
”Jag gillar ordning och reda”, säger Nils mamma Anna Axelsson Lundberg.
Nils mamma Anna Axelsson Lundberg har bara gott att säga om Kardborren och dess regler. Här med rektorn Anna Lindberg och förskolläraren Jonna McManus. Foto: Filippa Ljung.
Föräldrapressen På den privata förskolan Kardborren i Gävle är det väldigt tydligt vilka regler som gäller. Bland annat lämnar vårdnadshavarna in sina arbetsscheman för att säkerställa att barnen bara är på plats när det finns ett omsorgsbehov.
Redan när vårdnadshavare kommer på sitt första besök till förskolan informeras de om vad som gäller, bland annat att det är nolltolerans mot magsjuka, och hängiga och småsjuka barn får stanna hemma tills orken är tillbaka. Det blir heller ingen omsorg om det inte finns behov enligt skollagen, och det ska alltid finnas kläder för alla väder på hyllan.
När det är dags för inskolningsvecka får föräldrarna dessutom vara med på något som kallas ”verklighetsonsdag”. Det betyder att vårdnadshavaren är med under hela förskoledagen, samma tider som det är tänkt att barnet sedan ska gå.
Anna Lindberg, rektor.
– En hel dag på förskolan går bara att uppleva, det räcker inte att bara berätta om hur det är. Ska ens 1,5-åring vara här mellan 07 och 16 gäller det även vårdnadshavaren. Framåt eftermiddagen brukar man få höra ”oj, jag är helt slut”, och så är det ju. En pedagog jämförde en dag på förskolan med ett långt barnkalas. Att låta vårdnadshavarna vara med ger dem perspektiv och större förståelse, säger Anna Lindberg, förskollärare och rektor på Kardborren.
Förskolan består av den nya och gamla sidan. Barnen har sina egna hemvister medan personalen, som består av ett gemensamt arbetslag, roterar i verksamheten. Sammanlagt är det nio pedagoger: fyra förskollärare och fem barnskötare. De har dessutom en egen kock på heltid och en lokalvårdare.
Att de är strikta med att barnen bara får vara på plats när de är friska och när det finns ett omsorgsbehov gör att alla 55 inskrivna barn sällan är på plats samtidigt. Oftast är de inte fler än 40–45 per dag.
– Det gör att vi har hanterbara barngrupper och att vi räcker till för dem som är här – man ska ju inte bara överleva på jobbet utan också ha det bra, säger Anna Lindberg och tillägger att de även hinner planera. Alla pedagoger på förskolan har schemalagd planeringstid då man arbetar i par, en barnskötare och en förskollärare.
– Alla förskollärarna har även ytterligare planeringstid ihop. Att det här fungerar är en förutsättning för att vi ska kunna bedriva verksamheten, säger hon.
Jonna MacManus, förskollärare.
Jonna McManus är förskollärare på Kardborren sedan fem år tillbaka. Tidigare har hon arbetat på olika kommunala förskolor i kommunen.
– Här är min rektor på plats, och jobbar i barngruppen nästan alla dagar. Vi har en bra dialog, och hon är aldrig mer än ett samtal bort. Det är verkligen en trygghet att ha en närvarade rektor, så var det inte alltid på de förskolor jag arbetat på tidigare, säger hon.
Med en tydlighet gentemot vårdnadshavarna och en öppen dialog från start vittnar både Anna Lindberg och Jonna McManus om att det sällan dyker upp några ”orimliga krav”.
– Jag känner mig väldigt trygg i min roll och vi har en samsyn på förskolan. Det gäller också att våga stå på sig om vad som gäller. Vi stöter och blöter detta hela tiden med varandra i arbetslaget. Allt handlar om att kunna ge barnen de bästa förutsättningarna, att de har rätt kläder, slipade skridskor, matsäck när det är utflykt och så vidare, säger Jonna McManus.
Hon berättar att hon trivs på jobbet och känner yrkesstolthet.
– Visst har vi också tuffa dagar ibland, men jag brinner för det här. Det ska vara hållbart för både personal och barn, säger hon.
”Jag gillar ordning och reda”, säger Nils mamma Anna Axelsson Lundberg.
Anna Axelsson Lundbergs son Nils började på Kardborren i augusti, och hon har också bara gott att säga om förskolan och dess regler.
– Jag gillar ordning och reda, så för mig är reglerna inga problem. Jag ser det bara som positivt att det finns rutiner för allt. Vi har även erfarenhet från kommunala förskolan och det är en otrolig skillnad när det kommer till den information man får. Jag hyllar verkligen den här förskolan, pedagogerna är otroligt mjuka och fantastiska med barnen, säger hon.
Hon uppskattar även att det erbjuds utflykter, simskola och skridskoåkning för barnen, även om det också kräver extra insatser av vårdnadshavarna.
– Det finns ett så stort engagemang. Förskolan skjutsar barnen till badhuset på fredagar och vi får ordna med tidig hämtning därifrån. Men det är det värt. Och att de har stränga regler om barnen är sjuka är också bra. Det gör att man slipper mötas av snoriga, hängiga barn när man kommer dit. Vi har, peppar, peppar, inte haft en enda sjukdag sedan vi började, säger hon.
Rektor Anna Lindberg poängterar att regler visserligen är regler men att de också är tillmötesgående i krissituationer.
– Allt är inte svart eller vitt, det finns en gråzon också. Om mamma och pappa skiljer sig eller ett syskon blir allvarligt sjuk då kan vi göra avkall på reglerna om tiderna på förskolan. Men inte för det orimliga. Jag kan visserligen förstå att det är jobbigt att storhandla med två småbarn halv fem på eftermiddagen, men det betyder inte att barnen ska vara kvar på förskolan. Det får man lösa på annat sätt.
Regler & förhållningssätt på förskolan Kardborren
Föräldrarnas orimliga krav pressar förskollärarna
Anmälningarna mot förskolan har ökat
Så fick föräldrarna alltmer makt i förskolan
Forskaren: Det ingår i yrket att hantera föräldrarelationer
Vilka krav kan föräldrar ställa på förskolan?
Sveriges Lärare: Det måste bli tydligt att förskolläraren bestämmer
Här uppskattar både föräldrar och förskollärare tydliga regler
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.
Planeringstid De får varken tid eller mandat från rektor att ta sitt ansvar, säger Petra Hultqvist, ordförande i Skolformsföreningen förskolan, Sveriges Lärare.
Planeringstid Sveriges Lärare kräver en reglering av planeringstiden för förskollärarna i den pågående avtalsrörelsen. Hur mycket har inte preciserats, men 8–10 timmar per vecka har nämnts i diskussionerna.
Planeringstid När din planeringstid ryker är det viktigt att du frågar rektorn hur den ska tas igen, poängterar Elisabet Mossberg, arbetsmiljöexpert och tillförordnad förhandlingschef på Sveriges Lärare. Här är delar i avtal och styrdokument som du kan använda för att få den planeringstid som du har rätt till.
Planeringstid Nu har vi ett avtal och det ska följas, det är ingenting som går att välja bort, säger Johan Eckman, förskollärare och lokalt ombud i Sveriges Lärare.
Planeringstid Drygt en tredjedel av landets kommuner har avtal eller överenskommelser om förskollärarnas planeringstid, enligt Sveriges Lärares kartläggning. Men antalet timmar varierar stort: Mellan 2 och 8 timmar per vecka.
Planeringstid Ta eget ansvar och ta hjälp av facket om du inte når fram, säger förskolläraren Teresa Sundström.
Planeringstid Vi tar fram en miniminivå, en lägsta acceptabel nivå, säger utredaren Bo Jansson, som ska lämna sina förslag den 3 mars.
Arbetsmiljö Jag tror att det kan vara bra med en tuffare och vassare ton i debatten, säger förskolläraren och satirtecknaren Julia Sjöstedt.
Gästkrönika På enheten där jag jobbar har vi, innan större möten, börjat lyfta guldkorn från verksamheterna, skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist.
Arbetsmiljö Ny rapport om stora barngrupper: 7 av 10 lärare har svårt att leva upp till tillsynsansvaret.