Text och bild i total harmoni

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

3 - 5 år From som ett lamm, envis som en åsna, äter som en häst … Alla är de uttryck, eller idiom som det kallas, som vi använder dagligen utan att skänka det ytterligare eftertanke. Här har Marcus-Gunnar Pettersson gett oss ett tillfälle att fundera på uttrycken närmare och vad de egentligen betyder.

Alltsammans med underhållande bilder som en väsentlig del av innehållet. Många gånger tycker jag det märks vilket som kom först, bilden eller texten, och det kan ofta förstöra kvaliteten hos en bok. Som att någon har skapat fantastiska bilder och nu måste tvinga fram texter till dessa eller tvärtom.

Här får uttryck som ”envis som en åsna” liv och personlighet.

I Petterssons bok är text och bild i harmoni och något som verkligen hör ihop och skapades samtidigt. Min första tanke var att den här boken bör läsas tillsammans med läsvana barn. Men efter att närmare ha iakttagit bilderna och lyssnat på bokens rim inser jag att den kan läsas för alla, men på olika sätt, i vissa fall kanske det mest blir en stund för att titta på bilderna.

Illustrationerna är mycket detaljrika och kan studeras noggrant och diskuteras flitigt. I och med att bilderna så ingående illustrerar texten kan du använda dem för att förklara många av de krångliga orden vi stöter på. Till exempel kan du visa hur snittar eller förpackningsindustrier ser ut med hjälp av tydliga bilder. Jag tycker också om hur bra Pettersson får fram djurens känslor i illustrationerna.

Den här boken är inte något du som pedagog läser för att få till en skön vila, utan den bör läsas i ett språkligt syfte med färre barn som har samma utmaningsbehov. Var också beredd på att få avbryta för att diskutera ord många gånger i stället för att ha den där andaktsfulla tysta lässtunden.