Här läser de en bok i veckan

Åsa Kullander är skolbibliotekarie på Ekens skola. Foto: Amina Dahlab
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Varje måndagsmorgon inleds med att samtliga elever på Ekens skola i Stockholm har en läslektion. Lusten och upplevelsen står i centrum på skolan där eleverna utan problem kan läsa en bok i veckan.

Biblioteket på Ekens skola i Hammarby sjöstad i Stockholm är annorlunda den här dagen. Rummet har blivit en teater och på det som just nu är en scen spelar skådespelaren Oskar Sternulf upp pjäsen ”Komma ut” för 802:a gången. Publiken är åttondeklassare och de får ta del av föreställningen som handlar om homosexualitet, om fördomar och om att lära sig tycka om sig själv. Oskar Sternulf har även skrivit boken ”Gay, straight eller mittemellan” och ja, den finns här i biblioteket.

Oskar Stenulf.

För skolbibliotekarien Åsa Kullander finns det en tydlig röd tråd mellan det som skönlitteratur bland annat ger, en möjlighet att vidga sin egen världsbild genom att man går in i andra människors tankar, känslor och världar, och det som till exempel Oskar Sternulf gör, det handlar om att vara komplement till den traditionella och faktaspäckade undervisningen.

– Om man ska väcka läslust måste det finnas böcker som appellerar till målgruppen. Här har jag det väldigt lyxigt, jag kan fokusera på bara högstadiet så allt här är superanpassat för dem, säger Åsa Kullander som också är en kulturspindel i nätet på skolan och har hand om författarbesök, teater och poesiworkshops.

Fokus på skönlitteratur i biblioteket

Hon konstaterar att det läggs mycket krut på skönlitteraturen i skolbiblioteket, eftersom eleverna får så mycket fakta i de flesta ämnena i skolan. Viktigt är det även att kunna erbjuda olika svårighetsgrader, ingen ska lämnas utanför.

– Att läsa skönlitteratur är ett sätt att utveckla sin läsförståelse. Sedan är det en svår match att väcka den där läslusten när vi konkurrerar med så mycket annat, som skärmar, som är mer direkt behovsbejakande. Skön­litteratur kräver lite mer koncentration, påpekar Åsa Kullander.

Samarbetet med lärarna är viktigt, inte minst är kommunikationen kring utbudet nödvändig. Samtidigt ska biblioteket också vara som en liten skattkammare dit elever ska kunna komma för att be om boktips. Åsa Kullander vill proppa skolans elever fulla med litteratur. 

Men att den svenska skolan skulle införa något slags litteraturkanon är Åsa Kullander tveksam till.

– Niorna läser ju klassiker redan i dag, det kommer de inte ifrån. Allt i skolvärlden i dag ska vara mätbart, men personligen har jag alltid sett litteraturen som en fristad. Det är trist med tvång och jag tror inte att en läsovillig elev blir mer sugen på att läsa för att den får en lista över vad som måste läsas. 

”Möss och människor”, av John Steinbeck, publicerad 1937, anses som en klassiker. Svenskläraren Anna Persson har just läst den tillsammans med en niondeklass och i klassrummet pratar de om budskap, symboler och liknelser. Med stor inlevelse och lika stort engagemang svänger diskussionen från ämnen som rasism och klass till sexism, diskriminering och samhällets utveckling.

Måste ge en lustupplevelse

Även Anna Persson understryker vikten av läsning. Hon kallar biblioteket på Ekens skola för ”världens finaste” och hyllar det samarbete hon och de andra svensklärarna har med Åsa Kullander. Varje måndag har de också en lektion då hela skolan läser.

– För mig är det viktigt att jag väljer böcker som blir engagerande och att jag noga tänker på vilka frågor de väcker. Det är viktigt att eleverna får en läsupplevelse. Det är kärnan i det hela, får man en läsupplevelse i skolan, då kommer man att fortsätta läsa, säger Anna Persson. 

Hon väljer böcker som hon själv tycker om. Men texterna får inte vara för svåra. Hon nämner författare som Franz Kafka, Hjalmar Söderberg och August Strindberg och att elever tidigare har fått läsa noveller och utdrag av dem, texter som de sedan gjort om till nyhetsartiklar.

– Läsningen måste ge en lustupplevelse. Alltid när jag börjar med en bok presenterar jag den. Vi kanske tänder kandelabrar i klassrummet, spelar musik eller som när vi började med ”Möss och människor”, då spelade jag upp en inläsning av boken. Sedan läser vi högt. Oavsett om det är sjuor eller nior. Alla älskar högläsning. Jag älskar när någon läser för mig, berättar Anna Persson och lägger till att den skönlitterära läsningen får ta plats på Ekens skola. 

– Här kan vi läsa ut en bok på en veckas lektioner. Inga problem.

Anna Perssons tips för att öka läslusten

  1. Läs högt.
  2. Välj engagerande böcker som är som gjorda för att diskuteras.
  3. Samarbeta med skolbiblioteket, som verkligen har koll på utbudet, såväl nytt som gammalt.
  4. Berätta för föräldrarna om hur viktigt det är att läsa, genom att beskriva hur skönlitteraturen används i undervisningen.