Läraryrket kan inte konkurreras ut av en magisk manick som ger oss tillrättalagda svar på livets alla frågor, skriver Maria Wiman med anledning av reaktionerna på ChatGPT.

När jag var liten trodde jag att jag som vuxen skulle åka flygande bil till jobbet. Jag såg fram emot att ha ett sommarhus på månen och kunna teleportera mig överallt när andan föll på. Så blev inte fallet. Däremot lever jag tydligen i en tid där maskinerna har blivit värsta Einsteins. Ingen har väl vid det här laget missat snicksnacket om AI-verktyget ChatGPT som i ett enda tjoff och utan gnäll kan planera våra middagar, ge oss äktenskapsråd och samtidigt bedöma våra elevers arbeten. 

ChatGPT skakade om vår värld. Det blev ett himla snack om fusk plötsligt. Lärarforum fylldes av oroliga själar som undrade hur i hela friden det ska bli med allting. Om det nu finns någon slags robothjärna som skriver elevernas arbeten, planerar våra lektioner och formulerar feedback - vad händer med alltihopa då? Hujeda mig och voine voine.

Martin Appel, redaktör för tidningen PC för alla beskrev chatboten som en “mardröm för skolvärlden”. Jag har sett kommentarer om att utbildade lärare snart inte behövs längre, att framtidens utbildning ligger isolerad i själva datamaskinen och redan 2014 ska Richard Hawkings tydligen ha sagt att AI kan innebära slutet på hela mänskligheten.

Men håll i hatten nu va. Andas lugnt i påse en stund. Skolan handlar väl om väldans mycket mer än att bara bedöma elevtexter och springa sig blå i jakten på eventuella fuskare? Jag kan inte låta bli att bekymra mig lite över vilken sablarns nedmontering av hela läraryrket som på sina håll har skett i chatbotens efterskalv.

Det är fortfarande vi lärare som står vid rodret.

Låt mig förtydliga. Läraryrket kan inte konkurreras ut av en magisk manick som ger oss tillrättalagda svar på livets alla frågor. Lärande är nämligen så oändligt mycket mer än uppradade kunskaper i ett dokument och jag trodde nog i min enfald att detta var lika självklart som att påven bär hatt, solen går upp i öst och att skolans budget inte är i balans. Kort och gott: skolans främsta uppgift är inte att bedöma elever. 

Det händer rackarns mycket under en vanlig skoldag. Vi lärare hjälper elever att förstå, att filtrera bland information, att avgränsa det oändliga flödet. Vi är där för att lära elever att tänka kritiskt, att initiera och uppmärksamma processer samt att lotsa unga människor i sociala sammanhang. Vi finns där som trygga vuxna för att bokstavera de värderingar som kännetecknar oss varelser av kött, blod och tickande hjärtan. Vi står för det gemensamma och mellanmänskliga. Ja, vi är bland annat där för allt sånt som maskinen inte kan göra.

Lika lite som att ett rikt skolbibliotek kan göra alla skolans lärare arbetslösa kan ett artificiellt ljushuvud ersätta oss. Vi måste ta det lilla lugna här, gå ett varv runt kvarteret och nyktra till liksom. Detta är ett redskap bland många andra. Den där roboten kan högst troligt bli en hjälpreda i klassrummet men det är fortfarande vi lärare som står vid rodret.

Debatten säger en hel del om den kunskapssyn som råder.

Att ChatGPT:s inträde i skoldebatten genast kom att handla om fuskande elever säger en hel del om den kunskapssyn som råder idag. Det är en obarmhärtig bedömningshets som stressar sönder våra barn och ger lärare administrationsberg av astronomiska proportioner. Vårt arbete är ju så oändligt mycket mer än att skriva omdömen. Och om man låter debatten stanna vid hur vi ska kunna sätta betyg kan jag inte låta bli att undra vad man tror att vårt jobb egentligen går ut på.

Har ni sett avsnittet av Madicken när hushållerskan Linus-Ida får en toppmodern dammsugare? Hon blir rosenrasande eftersom hon inte vill ha en “helvetesmaskin”. Hon förfasar sig över att herrskapet inte anser att hon kan städa rent på egen hand. Jag tänker att Linus-Ida överreagerar. Den flådiga dammsugaren var ju bara ett medel. Hennes fingertoppskänsla och sinne för detaljer behövs ju lik förbaskat. Samma sak är det ju med vår nya robotvän ChatGPT. Den är bara ett medel och resten är upp till oss proffs. Ta det piano liksom.

LÄS ÄVEN:

Ministern testade AI-boten – ”Teknik slår alltid politik”

AI-boten svarar själv: ”Kan inte ersätta lärare”

Så kan AI förändra lärares arbete i grunden