
En enkel övning för dina elever kan vara att tänka på en situation där de kände sig autentisk, mest som sig själv. Och att lägga den bilden på minnet.
Prestationssamhället Irena Makower, docent i psykologi och psykoterapeut, har en rad konkreta tips som kan hjälpa dig att stötta dina elever på vägen från den dåliga perfektionismen mot ökad självkännedom.
Starta i början av höstterminen, när eleverna är utvilade efter sommaren, och återkom 2-3 gånger under terminen. Påminn dem emellanåt.
Be dina elever göra en lista på yttre och inre värderingar. Visa gärna några exempel för att få igång samtalet i klassen:
Yttre värderingar
Inre värderingar
På det här sättet kan eleverna själva identifiera vad som driver dem. Yttre värderingar bekräftas utifrån.
Listan med inre värderingar kan utformas som en påminnelse som skickas till en själv med hjälp av mobilen inför skolprestationer som väcker rädsla att misslyckas.
Tänk tillbaka på en konkret situation från ditt förflutna när du kände dig allra mest autentisk, mest som dig själv. Försök se en bild och detaljer av situationen och återupplev händelsen. Ta tid på dig (cirka två minuter).
Ställ sedan frågorna:
Skriv ner och spara dina svar.
Svaren kan användas för att bättre förstå vem man är, stärka identiteten. och bygga sin autenticitet. Det ger ledtrådar kring vad som är viktigt för en som person.
Uppmuntra eleverna att påminna sig själva om minnet, det kan användas inför situationer som väcker rädsla för att misslyckas till exempel prov. Det brukar ge lite distans och perspektiv till prestationssituationen. Ett tips är att skicka påminnelser till sig själv med hjälp av mobilen.
Var tydlig med att allt inte handlar om bästa betyg utan även om att lära sig mer, på djupet, genom att koppla ny kunskap till den kunskap du redan har, de egna intressena eller att stilla sin nyfikenhet. Då kan eleverna närma sig prov på ett annat sätt och få en helt annan upplevelse.
En enkel övning för dina elever kan vara att tänka på en situation där de kände sig autentisk, mest som sig själv. Och att lägga den bilden på minnet.
Källa: Irena Makower
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.
Digitala nationella prov Lotta Edholm: ”Ett misslyckande för att lärare har utsatts för ett stort merarbete.”
Arbetsmiljö Anklagelserna: Härskarteknik, förminskande av personal och undanglidande av ansvar.
Digitalisering Han har tittat på föremålens påverkan på undervisningen: ”Svårt lämna skärmarna.”
Krönika ”Sluta gnäll, din surkorv. Ryck upp dig och bli en education manager!”.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Lärarlön Ett par tusenlappar skiljer – barnskötare nästan ifatt förskollärare.
Arbetsbelastning Arbetsmiljöverket i nytt lärarlarm: ”Allvarligt”.
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Förskola ”Extremt upprörande”, säger Helena Lückner på Sveriges Lärare om den nya arbetsuppgiften.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Anmälningar Huvudskyddsombudet själv nära bli ett ”ärende” efter språkmissen i klassrummet.