
Peter Lerman, rektor på Wisbygymnasiet
Coronaviruset
Vaccinmotståndare har under hösten skickat hotfulla mejl och gjort aktioner utanför skolor för att nå föräldrar, skolpersonal och elever med sitt budskap.
– De jämför covidvaccineringen av barn med experiment som utfördes av nazister under andra världskriget på barn, säger Kent Werne, författare av boken ”Konspirationsfeber".
Strax efter att gymnasieeleverna slutat skoldagen den 30 augusti möttes de av en aktion från vaccinmotståndare på en parkering utanför Wisbygymnasiet. Skolan förberedde just då att inom kort starta vaccinationer på skolan och erbjuda gymnasieskolans 1540 elever vaccinationer på plats.
Rektor Peter Lerman valde att inte polisanmäla händelsen men kontaktade regionens säkerhetsavdelning och pratade med personalen efter händelsen:
– Det stod ett antal personer och delade ut flygblad på skolans parkering. Men de möttes av ganska irriterade och arga elever som ifrågasatte dem så det blev nog ingen lyckosam aktion för deras del. Vår skolhälsovård drog till och med slutsatsen efter händelsen att det kan ha påverkat vaccinationsviljan positivt bland eleverna, säger Peter Lerman.
I dagsläget har 80 procent av skolans elever hunnit vaccinera sig.
Peter Lerman, rektor på Wisbygymnasiet
– Vi har inte haft ett enda fall av covidsmitta under de senaste två veckorna, men vi håller ändå kvar en del av restriktionerna och avvecklar dem stegvis, säger han.
Den 9 september fick Strömstads gymnasium besök av ett gäng vaccinmotståndare utanför skolan. Enligt SVT innehöll flygbladen formuleringar som likställde vaccinationerna mot covid-19 med folkmord. Skolchefen Sara Arvenberg sa efter händelsen till SVT att man hade pratat med elever och lärare om händelsen och tagit upp den desinformation som hade spridits i flygbladen.
Rektor Anna Säreborn Haugstöl på Strömstad gymnasium Foto: Privat
Anna Särenborn Haugstöl, är en av rektorerna på Strömstadsgymnasiet. Hon berättar att skolledningen mejlade lärarna efter att Sara Arvenberg mött vaccinmotståndarna tidigt på morgonen vid en busshållplats utanför skolan. Det var ingen tillfällighet att vaccinmotståndarna kom just den dagen eftersom det hade stått i media att skolan skulle påbörja vaccineringen på skolan då. Hon beskriver att texten i flygbladet var ganska taffligt skriven. Den såg oproffsig ut. Det var lite snett och vint, med olika typsnitt. Texten såg ut att vara ett hopklipp av olika textavsnitt.
– När vi fick klart för oss vad detta handlade om såg vi det som ett utmärkt tillfälle att arbeta med källkritik med eleverna. Vi mejlade lärarna och uppmanade dem att prata med eleverna om händelsen. Vi bifogade länkar till sidor från Folkhälsomyndigheten om vaccinfrågor och svar om vaccinering av unga. Och sedan MSB:s om misinformation, desinformation och ryktesspridning om Covid-19, veckorapporten. Och även Stoppa smittspridningen i skolan från Västra Götalandsregionen, säger Anna Säreborn Haugstöl.
Rektorerna följde senare upp vad lärarna hade valt att göra med sina elever. Anna Säreborn Haugstöl säger att skolans lärare är väldigt skickliga på att plocka upp saker som händer i samhället och använda i undervisningen. Hon konstaterar att det var fruktansvärda begrepp som användes i flygbladet och att det var viktigt att analysera begreppen och se vad de står för egentligen.
– I flygbladen användes bland annat begrepp som folkmord så i svenskan gick lärarna och eleverna igenom det här retoriskt genom att undersöka manipulativ retorik. De tittade på begrepp som folkmord och eleverna gjorde en argumenterande analys om betydelsen och syftet. Samhällsläraren pratade om begreppen. De läste texten tillsammans och undersökte var man hittar trovärdig information om det som påstås. Eleverna såg, enligt lärarna, snabbt igenom argumenten i flygbladet, säger hon.
Ett tag efter aktionen fick alla rektorer på skolan ett mejl från vaccinmotståndarna:
– Först ville jag inte öppna det för jag tänkte att det var spam men i brevet stod det att vi skulle ställas till svars för vaccineringen. Och att vi var skyldiga om något hände barnen. Vad jag har förstått så har rektorer fått liknande mejl på andra skolor i Sverige. Men sedan har det varit tyst. Vaccineringen sköt vi upp den dagen. Efter det gick vi inte ut publikt när vaccineringen skulle ske utan vi la det på skolans egna sidor för de som ville vaccinera sig. Det var ju ett erbjudande som var helt frivilligt för eleverna om de ville vaccinera sig och slippa missa undervisning på skolan, säger Anna Säreborn Haugstöl.
Även utanför Grillska gymnasiet skedde en aktion den 25 augusti med tre kvinnor som delade ut flygblad med antivaccinationsbudskap där Region Västmanland skulle vaccinera i en buss och ett tält. Polisen tillkallades direkt och vaccinationerna fortsatte inomhus på skolan.
– De försökte skrämma våra elever. De ville stoppa den eller få dem att tänka ett varv till kring vaccinationen. Men deras fokus blev fel – dels var ju vaccinationen helt frivilligt, dels hade de flesta eleverna fått sin första spruta redan innan, säger Ewa Ekström, rektor på Grillska gymnasiet till DN.
Efter händelsen fick rektorn, biträdande rektorn och skolsköterskan ett 30-tal mejl och sms där det stod att de var ansvariga om elever skulle bli sjuka eller dö.
Liknande mejl har gått ut till andra rektorer och skolpersonal runt om i Sverige. Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, har på senare tid fått ta emot anmälningar om liknande aktioner, men det är egentligen inte MSB:s uppdrag att hantera den typen av händelser. De råder istället att man polisanmäler alternativt lyfter frågan uppåt i organisationen.
Kent Werne, författare och journalist, har skrivit ett par böcker om konspirationsteorier och hur de uppkommer och sprids. I hans senaste bok ”Konspirationsfeber” tar han upp hur konspirationsteorierna spridits under pandemin och där står vaccinmotståndet för en stor del.
Kent Werne, författare och journalist. Foto Anna Drvnik
– Vaccinationsmotståndet har fått ett enormt uppsving under pandemin där motståndarna försökt så tvivel om vaccin och förmedla sin världsbild. Det är inte oroliga föräldrar i allmänhet som ligger bakom mejlen till skolpersonalen och aktionerna utanför skolorna utan övertygade konspirationsteoretiker som nu söker nya frontlinjer, säger Kent Werne.
Han räknar upp vanliga påståenden som sprids om att vaccinerna är giftiga, förändrar människans DNA och gör kvinnor sterila. Mejlen är ofta hotfulla och hotar föräldrar och skolpersonal med att de kan dömas för folkrättsbrott i framtida rättegångar om de inte förhindra vaccinationerna på barn. Man jämför covidvaccinationer med förbrytelser vid andra världskriget och nazisternas experiment på barn. Kent Werne säger att många av mejlen är väldigt likartade och att innehållet hämtas från olika grupper på Facebook och Telegramgrupper som samlar vaccinmotståndare.
– Det här aktionerna är som regel inget som uppstår spontant av enskilda föräldrar som är genuint orolig för sitt barn. Det handlar om övertygade vaccinmotståndare som uppmanar medlemmar att mejlbomba skolor och vårdpersonal. De kan kopiera material från mallar med falska påståenden, skrämselpropaganda som inte bygger på vetenskaplig fakta utan bygger på fördomar om att vaccinationer i största allmänhet är farliga, säger Kent Werne.
Han menar att det är otroligt viktigt att personal inom skola och sjukvård bemöter påståendena med fakta och håller dörren öppen för föräldrar och barn på skolorna om de uttrycker oro kring exempelvis biverkningar eller påståenden som de hört kring vaccinationerna.
– Det är viktigt att ta oron på allvar och reta ut frågetecknen om man ska få bukt med konspirationsteorierna, säger Kent Werne.
Vi lärare debatt Lärarnas dom över Skolverkets provplattform: "Ologisk och föråldrad”.
Vi lärare debatt Agneta Gulz: ”Lärare förtjänar bättre möjligheter att ifrågasätta påbud som saknar stöd i evidens”.
Våld i skolan Klockan 12 i dag tystnar Sverige för att hedra offren för skolattacken i Örebro.
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Sluta tala om oss lärare och tala med oss i stället. Vad lärarutbildningen ska innehålla bör rimligen även vara en fråga för verksamma lärare, skriver debattören.
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Våld i skolan Låsta dörrar och tvingande krav på PDV-utbildning ska skydda skolorna mot attacker.
Våld i skolan Modern arkitektur med stora öppna ytor och glasväggar är en mardröm för säkerheten.
Krönika ”När jag var barn hade skolan en vaktmästare som bodde intill och vakade över skolan. Sen försvann han.”
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Våld i skolan Tiotal döda – läraren inne på skolan under attacken: ”Tänker på dem som inte kommer tillbaka till jobbet”.
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Lärarliv ”Jag minns var i klassrummet Lars-Olov satt”, säger Inez Degerman, 96.
Arbetsmiljö Sveriges Lärare anmäler Göteborgs stad till åklagare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Lärarbrist Ny dyster prognos från Skolverket: ”Vi blev förvånade”.
Krönika Maria Wiman om de digitala nationella proven: ”Det är jag som förväntas ta hand om eländet när det kommer”.
Läromedel Skolbibliotekariernas mejlkorgar fylls till brädden: ”Vi behöver stå pall”.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Förintelsens minnesdag ”Lärare måste prata om hat och fördomar”.
Kunskapsklyftan Nyckeln: Tvålärarsystem, resurstid och färre extra anpassningar.
På djupet Hoppet att vända utvecklingen står till en 50 år gammal läroplan.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Skolfinansiering Anna Olskog om kravet från nordiska lärare och rektorer: ”Kommunerna klarar det inte”.
Nedskärningar Åtta av tio överväger byta jobb – försöker få politikerna att lyssna.
Skolstök Elever sabbar lektioner och kränker – nu slår Skolinspektionen ner på skolan.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Nedskärningar Lärartjänster hotas i den lilla kommunen: ”Det motsvarar 3000 lärare i Stockholm”
Krönika Skolverket och SPSM är lite som amöbor – lever av skolan och orsakar samtidigt skada hos värden, skriver svenskläraren Fredrik Sandström.
Porträtt Före detta statsepidemiologen Anders Tegnell om pandemin, öppna skolor och sitt liv efter stormen.
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Delar av skolans verksamhet är inte längre vetenskapligt förankrad”.
Granskning Skolverkets generaldirektör Joakim Malmström i stor intervju om lärarnas kritik.
Granskning Skolverket bidrar till en lukrativ ”skolutvecklingsmarknad”, säger Linnea Lindquist.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna