
”Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda”, säger Anna Olskog.
Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog har egen erfarenhet av arbetsbelastningen som ökar med elevers frånvaro.
Granskning
En majoritet av lärarna anser att stor elevfrånvaro leder till ökad arbetsbelastning.
– En redan pressad arbetssituation förvärras ytterligare, säger Sveriges Lärares ordförande Anna Olskog.
I en ny undersökning av Sveriges Lärare uppger 30 procent av de svarande lärarna att det ofta eller ibland händer att elever är frånvarande en vecka eller mer trots att ansökan om ledighet inte beviljats.
60 procent uppger att frånvaron innebär ganska eller mycket merarbete för lärarna.
– Även min egen erfarenhet, direkt från klassrumsgolvet, är att elevfrånvaro leder till ökad arbetsbelastning för lärarna och försvårar våra möjligheter att planera och genomföra undervisning, säger Anna Olskog.
Många vårdnadshavare förväntar sig att lärare på olika sätt ska hjälpa elever som exempelvis åker iväg på en resa trots att det inte är lov.
– Nog kan vi sticka en bok i handen på eleverna, men det räcker ju inte fullt ut för att kompensera för frånvaron.
– De delar av undervisningen som omfattar att vara i klassrummet, att interagera med andra och ta plats och utrymme, blir en förlust för eleven. Det blir också en ryckighet för elevgruppen och mer arbete för läraren.
”Det försvårar våra möjligheter att planera och genomföra undervisningen.”
Anna Olskog berättar om egna och andras erfarenheter från skolor med policyn att föräldrar som exempelvis åker på resor med sina barn, trots att skolan inte har beviljat ledighet, själva får ta ansvar för den undervisning som barnen missar.
– Det kan vara ett sätt att försöka minska lärarnas ökade arbetsbelastning, men i realiteten är det svårt. Inte minst med tanke på att det är tredje part – de enskilda eleverna – som drabbas. När de kommer tillbaka till klassrummet behöver de mötas där de är.
– Jag tycker dock att det är bra att man tar ett helhetsgrepp och tydligt visar var man står.
Vad säger det om synen på skolan när föräldrar åker på semester med sina barn trots att det inte är lov?
– Det ligger nära till hands att fråga vilken syn man har på skolplikten om man på eget bevåg går emot den. Om det här utvecklas till att bli ett mer omfattande problem måste man överväga åtgärder som upprätthåller skolplikten. Vilka de är behöver i sådana fall utredas.
– Skolplikten är till för eleverna och en förutsättning för att de ska få möjlighet att nå sin fulla potential. Med tanke på att mindre än hälften av årets dagar är skoldagar bör man kunna planera in ledighet när barnen inte är i skolan.
”Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda”, säger Anna Olskog.
Men det är billigare att åka till Sälen när det inte är lov.
– Som lärare ska vi inte behöva argumentera kring det. Skolplikten säger att eleverna ska vara i skolan och det är inom det området som vi ska vara.
– Vi är redan underfinansierade och har brist på förutsättningar i skolan. Synen att man kan komma och gå förvärrar situationen ytterligare och lägger sten på börda. Det är inte där vi ska vara. Vi ska ägna oss åt vårt kärnuppdrag, vilket är att främja lärande och ge alla elever möjlighet att utvecklas så långt som möjligt. Det är inte att tillhandahålla en massa särskilda önskemål som inte är inom ramen för det som vi ska göra.
Skola är en kollektiv verksamhet?
– Ja, och den här långtgående individualiseringen som har kommit att prägla samhällsutvecklingen krockar ibland med skolans möjlighet att organisera undervisning.
– Synsättet att undervisning är en kollektiv verksamhet behöver stärkas i relation till föreställningen att elevens utbildning är individuell.
Krävs det några regelförändringar?
– Det som är absolut viktigast är att lärare ges tillräckligt med tid för undervisning och för- och efterarbete. Därutöver behöver vi ha rimlig storlek på elev- och barngrupper och lärartäthet. När vi är tillräckligt rustade ökar våra möjligheter att räcka till för alla elever.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”
Lärarlegitimation Skolverket kontrollerar inte registerutdrag – olämpliga att undervisa kan bli legitimerade.