
”Ett par veckors frånvaro kan i slutändan påverka hela terminens bedömning och göra att en elev inte når målen” säger Andreas Lindahl.
Andreas Lindahl, ordförande för Sveriges Lärare i Malmö, ser en förändring av elevers frånvaro efter pandemin.
Granskning
På många skolor ökar elevfrånvaron.
– Vi har i dag har större frånvaroproblem än vad vi hade före pandemin, säger Andreas Lindahl som är ordförande för Sveriges Lärare i Malmö.
På bara några år har distansarbetet ökat dramatiskt i Sverige. I våras presenterade till exempel fackförbundet Sveriges Ingenjörer en undersökning som visar att ungefär 40 procent av förbundets medlemmar arbetar minst halva arbetstiden på distans.
Knappt två miljoner svenskar beräknas delvis arbeta hemifrån.
Det är inte osannolikt att ett ökat distansarbete kommer att påverka elevnärvaron i skolan, om det inte redan har gjort det.
– En del föräldrar tänker kanske att precis som de kan arbeta en vecka eller två på distans från något trevligt ställe, kan deras barn sköta skolan på liknande sätt. Men det tror inte jag att de kan, säger Andreas Lindahl.
– Förutom att det, enligt min erfarenhet, är få elever som gör det som de ska göra under en extra ledighet, är undervisning inte detsamma som att sitta på egen hand och arbeta med ett material. Det är något mycket mer och en kollektiv process, framför allt om det ska ske med kvalitet. De flesta elever behöver vara i en undervisningsmiljö tillsammans med andra och ha en lärare på plats som undervisar, handleder och stöttar.
Andreas Lindahl undervisar i SO på Fågelbacksskolan (7–9) i centrala Malmö. Han menar att elevers och vårdnadshavares syn på frånvaro har förändrats under de senaste åren.
– Det gäller inte bara längre frånvaro för en resa eller liknande, utan också ströfrånvaro, sen ankomst och tröskeln för att sjukskriva sig. Vi ser en tydlig förändring jämfört med före pandemin. Problemen med frånvaron har ökat – och ökar.
– När eleverna kommer tillbaka till skolan förväntas de få hjälp att ta igen den undervisning som de har missat. Ofta hamnar det på lärarna att hitta lösningar och anpassningar som gör att eleverna kommer i kapp, vilket innebär merarbete.
Får ni kompensation för det?
– Nej, även om det egentligen är ett övertidsarbete. Ofta ansöker föräldrar inte om ledighet i vetskap om att många skolledare är mycket restriktiva med att bevilja sådan. I stället anmäler de sina barn som frånvarande, vilket så klart är okej att göra när barnen är sjuka (vilket många dock inte är).
– Som undervisande lärare har man en skyldighet att hjälpa elever som varit sjuka att ta igen det som de har missat.
”Ett par veckors frånvaro kan i slutändan påverka hela terminens bedömning och göra att en elev inte når målen” säger Andreas Lindahl.
Skiljer frånvaron mellan olika delar av Malmö?
– Över tid har det varit vanligare att elever i ekonomiskt mer välmående delar av stan har varit borta i anslutning till jul- och sportloven, medan elever i ekonomiskt svagare områden har varit frånvarande i anslutning till sommarloven.
Säger frånvaron något om synen på utbildning?
– Ja, det gör det definitivt och är något som vi diskuterar med elever och vårdnadshavare. En gemensam syn på betydelsen av utbildning mellan skolan, elever och föräldrar har väldigt god effekt på frånvaron.
Andreas Lindahl menar att föräldrar som anser att det inte har så stor betydelse om en elev är borta från skolan någon eller några veckor förmedlar – till sina barn – en syn på skolan som något som inte är speciellt viktigt.
– Tyvärr verkar inte alla vårdnadshavare förstå att skolan ska ses som en helhet, att en elev som missar delar av undervisningen kanske inte når upp till den nivå som förväntas eller det betyg som hen annars skulle ha fått. Ett par veckors frånvaro kan i slutändan påverka hela terminens bedömning och göra att en elev inte når målen.
Kan inte elever som är välstrukturerade vara borta en vecka utan ett resultaten försämras?
– För elever som ligger långt fram i sin process är kanske inte en veckas frånvaro avgörande för betygen eller möjligheterna att nå terminens mål. Däremot kan det på längre sikt ha betydelse för deras kunskapsutveckling.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.