Hemliga koder väcker intresset

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Att skapa engagerande undervisning i programmering är väldigt svårt, tycker Andreas Ekblad. Men nu har han hittat en lösning på problemet.

Andreas Ekblad, matematik- och NO-lärare på Aggarpsskolan, Svedala.
Foto: Anna Wahlgren

”Andreas, det här är ju så svårt, jag fattar inte varför ska jag lära mig ett helt nytt språk för att lösa matteproblem? Jag kan ju använda miniräknaren, mobilen eller till och med papper och penna för att lösa detta.”

Frustrationen är total hos eleverna, det muttras där bakom datorerna och jag befarar snart ett mindre uppror i de bakre leden. Jag tvingas stanna upp och tänka om. ”Time out”, säger jag till eleverna, ja, vi känner varand­ra väl vi det här laget, vi har hängt ihop i några år. ”Vi pausar här, vi får ta nya tag”, säger jag. Eleverna myllrar ut på rast, jag sätter mig ner och funderar.

Det här med programmering på mattelektionerna är inte helt lätt. Mina elever har haft svårt att acceptera programmering på mattelektionerna, de har inte mött den tidigare och förväntas plötsligt leka robotar och göra enkla, smått meningslösa program med hjälp av blockprogrammering. Och när jag introducerar ett programmeringsspråk, ja då känns det som att köra huvudet i väggen.

När jag sitter där i det tomma klassrummet och funderar på vilka uppgifter som skulle kunna intressera eleverna knackar det på dörren. ”Du, Andreas, jag funderar på det här med olika lösenord och när jag köper saker på nätet, varför är det ingen som kan se mina koder och lösenord?” Ja, det är lite komplicerat, svarar jag, men det är som att du lägger ner din kod i en låda som du stänger och det är bara mottagaren som ska öppna lådan med en hemlig nyckel.

Och där har vi det, vi ska knäcka hemliga koder. Då får eleverna kunskaper om datasäkerhet, hur kryptering fungerar och de får matematiska kunskaper om primtalsfaktorisering. När jag senare presenterar uppgiften och jag lovar att de kommer att kunna knäcka en rad hemliga koder genom programmering, då väcks elevernas intresse. Även om det är svårt att förstå hur kryptering fungerar och kanske det svåraste de någonsin har arbetat med på mina mattelektioner, så ger de inte upp. Och efter någon vecka är de experter på att knäcka varandras hemliga koder.