Tar helhetsgrepp om ungas fritid

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

Hallå där, Hadar Nordin, fritidspedagog som startat sajten Fritidsverket!

Sajten ska väcka debatt och sprida forskning om barns och ungas fritid. Varför gör du det?

– Vi vill ta ett helhetsgrepp om barns och ungas fritid, inte bara åldern 6–9 år utan även äldre. Det var längesen staten tog ett grepp om hur man ska ombesörja barns och ungas fritid. På många sätt har internet tagit över barns fritid.

Vilka är ni?

– Vi är en redaktionsgrupp med tre fritidspedagoger och lärare: jag, Farzin Panahi och Alexander Skytte. Vi kommer att skriva en del själva, men framför allt vill vi skapa en arena för att sprida kunskap. Fritidsverket är en lek med ord: Det finns ett skolverk men inget fritidsverk, trots att fritidshemmet är den största institution vi har som ombesörjer barns fritid.

Vilken är den viktigaste frågan? 

– Att fritidspedagoger ska få möjlighet att genomföra sitt uppdrag och inte ätas upp av skolan. Vi vill även åstadkomma förändring i arbetsvillkoren, och hitta samverkan med aktörer på området, som fackförbund och politiker.