Möt Fritidspedagogiks nya krönikör Irina Eriksson

Irina Eriksson är i sluttampen av sin utbildning till lärare i fritidshem. Foto: Henrik Olofsson
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Fritidspedagogik

Vi ställde några frågor till Irina Eriksson, som är ny krönikör i Fritidspedagogik.

Vem är du?
– Jag är 28 år och tar förhopppningsvis examen som lärare i fritidshem till sommaren. Jag bor i Umeå och är uppvuxen i Jämtland!

Vad kommer du att skriva om?
– Jag försöker hitta ämnen, åsikter och situationer som jag tror att man behöver lyfta och fundera över, kanske ur nya perspektiv. När det var debatt om skolvåldet skrev jag om hur man kan arbeta med det sociala och relationella på fritidshemmet och i skolan. Jag kommer att skriva om sådant jag anser är viktigt och som jag tror är relevant för fritidslärare och fritidshemmet, men även skolan i vissa fall. 

Vad önskar du dig av din framtida arbetplats?
– Att man har respekt för varandras professioner. Jag har pratat med några skolor inför hösten och har märkt att alla inte har uppdaterat sitt ordförråd. Ibland säger rektorer ”fritidspedagog” eller till och med ”fritidsledare”. Jag har respekt för klasslärare och rektorer, och andra yrkesgrupper i skolan, och förväntar mig att andra professioner har det för mig också. Det är grundläggande, annars kommer vi aldrig se varandra som likvärdiga kollegor.

Hur uppfattar du arbets­marknaden?
– Det beror helt på! I Östersund har de släppt tjänster, men inte i Umeå. Jag har förstått att skolor gärna annonserar tjänster i sista stund, och i värsta fall inte alls, för att spara pengar. Egentligen finns det jobb för oss, men huvudmännen måste tänka längre än kortsiktig ekonomisk vinning när verksamheten är i behov av utbildade lärare i fritidshem.

Läs Irina Erikssons krönika här: Eriksson: Du är viktig för ”jobbiga” barn