Krönika Vad innebär läraryrket? Är det att visa sig störst, bäst och att till varje pris vinna varje konflikt med eleverna? Eller är det få ett gäng individer att växa både kunskapsmässigt, socialt och i sig själva över tid? Det frågar sig läraren i fritidshem Irina Eriksson.
I inslaget ”Att vända en skola från kaos till framgång”, TV4 den 30 augusti, uttalar sig rektorn och skolkonsulten Susanne Norman om konflikthantering. Hon säger bland annat att man måste ”ta tillbaka makten” och ”ta alla konflikter, inte bara ta dem utan att man vinner alla konflikter så att ingen får passera och begå ett regelbrott”. Då upptäcker eleverna, enligt Susanne Norman, att ”det känns bra att lyckas och så småningom så blir de självgående”.
Ett märkvärdig intervju, där TV4 borde ha varit mer nyfikna och undrat vad det här innebär mer konkret. Att lyssna på inslaget får håret på mina armar att resa sig. Det är ett obehagligt inslag. Jag vill inte veta vilka strategier Susanne har i sin verktygslåda för att just vinna varje konflikt.
Vad innebär läraryrket, och vad är dess mål? Är det att visa sig störst, bäst och att till varje pris vinna varje konflikt med eleverna? Eller är det få ett gäng individer att växa både kunskapsmässigt, socialt och i sig själva över tid?
En del konflikter låter jag passera
Jag tänker att läraryrket handlar om att vinna eleverna, att vinna deras förtroende och respekt. I praktiken kommer det att innebära att jag tar X antal konflikter – genom att exempelvis styra eleverna till att släppa något för tillfället, att lyssna, städa. Eller genom att jag undersöker och reder ut om det är en konflikt mellan eleverna.
Men hör och häpna. En del konflikter låter jag passera, en del konflikter väljer jag att reda ut i ett senare skede. Vissa reder ut sig själv med tiden om den som är upprörd bara får möjlighet att coola ner sig en stund. Och ibland hjälper jag till när något känns för övermäktigt, till exempel att plocka ihop saker.
Går läraryrket ut på att visa sig störst, bäst och till varje pris vinna varje konflikt med eleverna?
Låt oss inte gå tillbaka i tiden
Att vinna varje konflikt är bara en snabblösning på ett bra mycket större dilemma som kallas effektivisering i skolan, där det relationella arbetet krymper allt mer.
Oavsett vilka elever vi arbetar med så innebär vårt arbete som lärare att vi redan innehar makt, det är inget som behöver tas tillbaka eller något som lärarprofessionen på nationell nivå har tappat, såsom Susanne Norman vill få det att verka vara som. Vi kan påverka kommande vuxnas framtid utifrån hur vi agerar och vad vi prioriterar. Låt oss alla suga på den karamellen. Låt oss inte hamna i maktmissbruk. Låt oss inte backa bakåt i tiden.
LÄS OCKSÅ
Forskare: Diskutera värdegrunden mer
Lärarna i fritidshem har fått nog – över 1 400 protesterar mot dåliga villkor
Här tjänar lärare i fritidshem mest