![](/contentassets/35ebe06d613e44759fcba6763567cd33/kallerholmljungby.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Aktivitetstavlan väcker barnens nyfikenhet.
Karin Källerholm och Emelie Lanqvist är lärare i fritidshem i Ljungby, där alla fritidshem deltagit i kompetensutveckling i specialpedagogik. Foto: Lina Alriksson.
Fortbildning Nya siffror visar stora brister i fortbildningen av lärare i fritidshem. Fritidshemmen i Ljungby hör till fåtalet som satsar på nischad kompetensutveckling – vilket bland annat lett till att fritidslärarna använder sina lokaler på ett nytt sätt.
LÄSTIPS: Lärare i fritidshem dömer ut sin fortbildning
– Fantastiskt att utbildningen kunde äga rum i våra lokaler och att alla i personalen kunde vara med, säger läraren i fritidshem Emelie Lanqvist på Kungshögsskolan.
Ljungby tillhör de kommuner i landet som gjort allra mest för att vässa kvaliteten på sina fritidshem. Kommunen har under hela 2000-talet haft en aktiv utvecklingsgrupp för fritidshem.
Genom åren har personal fått fortbildning av olika slag, men under det gångna läsåret togs ett nytt steg: föreläsaren Annelie Karlsson, med stor kunskap om barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, anlitades för att under ett helt läsår observera arbetet på fritidshemmen och ge personalen återkoppling.
– Jag besökte 20 avdelningar på 11 skolor, från den minsta skolan med 27 elever till den största med 600. Våra uppföljande möten var väldigt spännande, det fanns så mycket att prata om och jag fick en enormt positiv respons.
Vad sa personalen till dig efter dina genomgångar?
Annelie Karlsson, specialpedagog och föreläsare
– Den övergripande känslan var att äntligen bli sedda: ”Tänk, någon kommer till vår verksamhet och kan hjälpa oss att bli bättre.”
Tidigare hade delar av personalen åkt på konferenser eller deltagit i workshops, nu hade man för första gången genomfört en omfattande utbildning där all personal kunde delta. Emelie Lanqvist, som också sitter i kommunens utvecklingsgrupp, är nöjd med hela upplägget:
– Genom att vi året innan hade fått lyssna på Annelie och flera andra externa föreläsare var vi mer förberedda på att ta till oss de förbättringsmöjligheter som hon föreslog.
Exempel på förbättringar som ni gjort till följd av fortbildningen?
– Vi hade haft utmaningar med att skapa en lugn arbetsmiljö för alla barn i samband med vår skapande verkstad. Barn som har svårt att koncentrera sig kunde bli oroliga. Då fick Annelie oss att inse att vi måste byta lokal för verkstaden, bort från en öppen yta till ett annat rum med färre störningar.
Annelie fick oss att inse att vi måste byta lokal för verkstaden, bort från en öppen yta till ett rum med färre störningar.
Läraren i fritidshem Karin Källerholm på Astradskolan, som också deltar i vårt digitala samtal, lyfter en detalj som de ändrat på efter Annelies genomgångar. Men det är en viktig detalj:
– När vi ger bildstöd ska vi börja använda lamineringsplast med matt yta, eftersom den blanka innebär för mycket intryck. En liten sak, som kan göra stor skillnad för vissa barn.
Hon sitter också i utvecklingsgruppen och är tacksam för att personalen på fritidshemmen i Ljungby får så stort inflytande över vilken typ av fortbildning som de behöver. Det var lärarnas egna förslag att få tips från experter utifrån just ett specialpedagogiskt perspektiv.
Emelie Lanqvist påminner sina kollegor runtom i landet att ligga på och tjata för att fritidshemmen inte ska glömmas bort:
– I och med att fritidshemmet inte är en obligatorisk skolform är det lätt att spara in på oss.
Annelie Karlsson nämner ytterligare en orsak till att fortbildningen på fritidshemmen ofta är eftersatt:
– Att ni är så få utbildade lärare där kan göra att skolledningen inte anser att det är så många som behöver fortbildas. Men det är feltänkt! Fortbildning är ju ännu viktigare på en arbetsplats där många saknar rätt utbildning.
Fann du någon återkommande förbättringspotential under dina besök?
– Jag tror att man kan tänka lite annorlunda kring samlingar, i synnerhet när det bara handlar om att pricka av barnen. Det finns en risk att samlingar innebär otålig väntan och förväntningar på att barn ska kunna sitta stilla tätt ihop.
Aktivitetstavlan väcker barnens nyfikenhet.
Hon tycker också att man kan tänka nytt kring mellanmålen så att fler barn får lyckas:
– Det kan vara svårt att komma på vad man ska prata om med sina bordskompisar, vissa blir helt tysta, andra högljudda. Då kan det vara bra att ta fram samtalskort, lösa gåtor eller introducera någon annan lustfylld uppgift.
Många i personalen beskrev för Annelie Karlsson hur de inte räcker till när barn blir utagerande och bad om råd.
– Det är viktigt att inte komma med högljudda tillrättavisningar när ett barn blir upprört, då blir det bara värre. Ett upprört barn kan inte ta till sig tillsägelsen utan blir i stället bara mer utagerande. När barnet återfått sitt lugn kan en vuxen ensam prata med barnet om vad som hände.
Emelie Lanqvist och Karin Källerholm konstaterar att dessa två år av föreläsningar, gruppsamtal och handledning gett enormt mycket. Och att de förbättrade arbetssätten inte bara gynnar elever med NPF-problematik utan alla elever.
Lärarfortbildning ordnar kurser och konferenser, bland annat Fritidshemmens rikskonferens (i Malmö, Göteborg och Stockholm i november och december).
Utbildning Norr arrangerar föreläsningar och konferenser, i höst bland annat heldagen ”Barn som utmanar” och forskningskonferensen ”Fritidshemssymposium” (Göteborg, Norrköping, Umeå).
Skolverket och Specialpedagogiska skolmyndigheten erbjuder webbaserade kurser, och då och då kostnadsfria webbinarier.
Lärarstiftelsen delar ut skrivarstipendium men också stipendiet ”Innovativt lärande” till nytänkande pedagogiska projekt.
Kolla in öppna föreläsningar på universiteten, flera ger gratis, digitala föreläsningar inom olika områden.
LÄS OCKSÅ
Lärare i fritidshem dömer ut sin fortbildning
9 av 10 lärare sågar fortbildningen i skolan
Efter vår artikel – lärare i fritidshem i stort upprop
Fritidshemmet som ger plats för riskfyllda lekar
Gästkrönika På fritidshemmet sker språkutvecklingen varje dag, hela tiden, i det informella lärandet, skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Krönika Du som bär på stress och dåligt samvete, du som blir bemött med oförståelse från chef och kollegor. Du som ser misär och känner dig konstant otillräcklig. Jag vill ge dig tröst, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Krönika Skolministerns fåordighet om fritidshemmets betydelse är sorglig, skriver redaktören Sara Djurberg.
Skolpolitik – Vi behöver se till att fritidshemmen har goda förutsättningar, säger skolministern.
Reportage På Svartedalsskolan i Göteborg går elever från grundskolan och den anpassade grundskolan på samma fritidshem.
Forskning Undervisningen i fritidshemmet har blivit alltför lik skolans, anser forskaren Alma Memišević.
Så gör vi Teaterstycket på engelska blev en arena för samverkan mellan lärare i fritidshem och klasslärare i Mörbylånga.
Aktuellt Fritidshemmens dag har firats i strålande sommarväder över hela landet. Möjligen samlades allra flest leksugna på Engelska skolan i Sundsvall: över 200 elever plus syskon och föräldrar.
Vi lärare debatt I en strävan efter erkännande har fritidshemmen de senaste åren utsatts för en systematisk ”skolifiering”. Men vet ni vad, nu får det räcka! skriver läraren i fritidshem Tony Jönsson.
Krönika Språkstörning passerar ofta obemärkt förbi, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Pedagogiska tips Efter mycket planerande kunde eleverna på fritidshemmet Vintergatan 3 i Malmö äntliga öppna sitt spa.
Panelen Vilka möjligheter till vila och återhämtning finns det för eleverna på ert fritidshem? Vi bad tre lärare i fritidshem svara.
Forskning I skolan är det ett eget ämne – men teknik ingår också i fritidshemmets undervisning. Vad blir skillnaden?
Krönika Jag skulle vilja se att kommuner arbetar systematiskt med fritidshemmens likvärdighet på alla nivåer så att den enskilda fritidsläraren slipper dra en nitlott i fritidshemmets lotteri, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Arbetsmiljö Fritidshemmen har nått en milstolpe: över en halv miljon inskrivna barn. Men att andelen behöriga lärare fortfarande är så låg är ett stort bekymmer, anser Sveriges Lärares ordförande Åsa Fahlén.
Motoriklarmet Barn pysslar mindre än tidigare – men inte på Broholmskolan i Lidköping. Där ser eleverna pysslet som en av veckans höjdpunkter, berättar läraren i fritidshem Jennie Nilsson.
Motoriklarmet Med en rad nya aktiviteter, inklusive det populära slöjdinslaget, har de äldre barnen på Fylstaskolan lockats tillbaka till fritidshemmet igen.
Så gör vi Anna Danielsson och Camilla Strand utgick från elevernas stora intresse för spelet Among Us när de skapade en egen variant av spelet på fritidshemmet.
Reportage Johanna Nordin, rektor på Dackeskolan i Tingsryd, har en bakgrund som lärare i fritidshem. När elever behöver hjälp med språkutveckling och sociala relationer väljer hon ibland en ovanlig metod: ordinerar närvaro på fritidshemmet.
Krönika Jag tänker mycket på flickor. Hur de gång på gång blir åsidosatta, hårdare korrigerade och hur vi vuxna i skolans värld förväntar oss att de ska vara bättre socialt skillade än pojkar, skriver läraren i fritidshem Irina Eriksson.
Krönika För mig är eleverna källan till energi som fyller på. Kramen man får i hallen, någon som glatt frågar vad som ska hända på fritidshemmet i eftermiddag eller samtalet på skolgården om Pokémon eller “Ronaldo eller Messi”, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Pedagoger på fritidshem behöver släppa på kontrollen och själva delta mer i den musikaliska leken, anser Mona Persson Aronson, forskare i musikpedagogik vid Karlstads universitet.
Panelen Är det okej att säga ”nej, du får inte vara med”? Så här svarade fritidslärarna i panelen.
Reportage På Rösjöskolan uppmuntras barnen när de gör rätt i stället för att kritiseras när de gör fel.
Reportage Läraren i fritidshem Anne Fridjonsson sätter läsningen i centrum i fritidshemmet.
Krönika Efter drygt ett år som utbildad och yrkesverksam lärare i fritidshem vill jag lyfta upp det som inte syns på ytan. Det som gör att folk mår dåligt, blir sjukskrivna eller säger upp sig.
Pedagogiska tips Frida Flinck ville få till en lärorik lek om allemansrätten. Genom att skapa en trollvärld i skogen dit barnen kommer in via en magisk portal fångade hon deras intresse.
Forskning Genom att ta en lekroll kan läraren bidra till att utveckla leken, enligt forskarna Cecilia Wallerstedt och Niklas Pramling.
Fritidshem Furuparksskolans elever har designat sparkar som allmänheten kan låna och för varje kilometer de färdas går ett bidrag till Sunderby sjukhus i Luleå.
Pedagogiska tips – Det bästa med det här temat är att det engagerar på ett så brett plan, säger Tilda Pehrsson, lärare i fritidshem.
Lärarutbildning Den 49-åriga tidigare fritidsledaren Maria Söderlind Jonasson blev just färdig lärare i fritidshem – efter två års studier på distans.
Krönika En del tänker att lärare i fritidshem är de där positiva och extroverta ja-sägarna, de som kör på tills de stupar, de som kan ta alla elever under vingarna på skoltid och rädda situationer som egentligen ligger på andra professioners bord.
Krönika ”Du kan väl hitta en ny kompis att leka med?”, försöker personalen. Varför säger vi så? Som om barn hur enkelt som helst leker med alla andra barn, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Forskning Vi är särskilt intresserade av hur lokala förutsättningar på olika skolor påverkar fritidshemmens verksamhet, säger forskningsledaren Helena Ackesjö.
Fortbildning Flerspråkighet, matematik på fritidspedagogiskt vis, relationell kompetens, ”lekens lotteri” och elevinflytande. Fritidshemmens rikskonferens bjöd på både teori och handfasta tips.
Lärarpriser Årets lärare i fritidshem 2023 har arbetat i fritidshemsverksamhet sedan han var 17 år och blivit känd för att lyfta fritidshemmet i debatten.
Forskning Nyutexaminerade lärare i fritidshem känner inte att deras unika kompetens tas tillvara på jobbet, visar en ny studie av forskarna Anne Kjellsdotter och Peter Erlandson.
Lärarpriser Fyra toppkandidater har utsetts bland de nominerade till ”Årets lärare i fritidshem” 2023.
Krönika Av någon anledning är det just fritidshemmet, där nästan hälften av skolans personal arbetar på vissa enheter, som ska klara sig själv. Jag har ofta undrat vem som ser den här gruppens behov på skolan, så att vi faktiskt kan få kvalitet, skriver läraren i fritidshem Sofia Grimm.
Timplaner Lågstadieelever får längre skoldagar, med mer svenska, enligt ett förslag från Skolverket som lämnats till regeringen. Line Isaksson, i Sveriges Lärares förbundsstyrelse, är kritisk.– Se till att fritidshemmet får vara en plats där eleverna kan lära sig och utvecklas i stället.
Arbetsmiljö Vi frågade tre lärare i fritidshem hur de är rustade för vintern när det gäller både arbetskläder och uteaktiviteter.
Krönika Det är ett spännande forskningsprojekt eftersom man här hoppas hitta argument som kan övertyga politikerna om fritidshemmets potential.
Sveriges lärare Alla lärare i fritidshem måste ha bra förutsättningar för att kunna utföra sitt jobb. Det är en av utgångspunkterna för Sveriges Lärares Nationella råd för lärare i fritidshem.
Reportage Erik Kjellander studerar till lärare i fritidshem och jobbar samtidigt. Utbildningen har fått honom att ifrågasätta hur verksamheten bedrivs.
Planeringstid Daniella Crona sitter i Nationella rådet för fritidshem och vill prioritera en fråga framför andra: mer tid för planering.
Pedagogiska tips Skolan erbjuder väldoftande rätter i matsalen – och ordnar mängder av organiserade aktiviteter på rasterna. Därför vinner Västerstrandsskolan i Karlstad utmärkelsen ”Årets Pep-skola”.
Forskning Hur blir tiden på fritidshemmet meningsfull för barnen? Det är när personalen lyckas hantera balansen mellan barnens och de vuxnas önskemål – som inte alltid är så enkla att förena.
Pedagogiska tips En upphittad symaskin gav eleverna på Apelskolans fritidshem mersmak för att sy.
Forskning Hur ska fritidshemmen hitta jämvikten mellan styrning och frivillighet? Frågan har blivit ännu svårare sedan ett tydligare undervisningsuppdrag infördes 2016.
Så gör vi Barnen blir så stolta när de får vara fritidsfixare, säger läraren i fritidshem Rebecca Loorents.