Podcast: Vuxna borde leka mer!

Hur ska vi styra leken? I senaste avsnittet av "Förskolan" diskuterar förskollärarna Eva Lindström, Elin Björkén och Fredrik Kahn hur vuxna kan delta i barnens lek.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Borde vuxna leka mer i förskolan? Om ja: Vilket är syftet?

Fredrik blir lite provocerad av förskollärare som inte leker med barnen.

– Vuxna borde vara med och leka mer. Jag blir ganska upprörd när vuxna inte leker. Jag minns fortfarande väldigt tydligt från när jag själv var liten och gick på förskolan de vuxna som lekte med oss barn. De var ju verkligen mina favoriter. De gjorde så mycket för mig.

Elin håller med:

– Jag kan bli ledsen på pedagoger som ser ner på andra kollegor för att de leker. De som ställer sig i andra hörnet av gården med armarna i kors och tycker att de är lite bättre, säger hon.

Eva Lindström flikar in:

– Jag skulle inte ha orkat vara förskollärare så här länge om jag inte haft så roligt på jobbet. En tråkig lärare är inte trovärdig. Det är det som gör att jag är en bra förskollärare, att jag vågar göra bort mig och vågar spänna loss hela känsloarkivet.

I vilka situationer ska vi lärare vara med och styra leken?

– Vi styr ju ofta in mot det tysta och lugna men jag tycker att vi också måste få vara med i lekarna som är ”förstörarlekar”. Men vi måste alltid komma ihåg syftet. Vi får ju inte komma in och ta över. Vi måste hela tiden fråga oss frågorna: varför och hur, säger Fredrik.
– I leken bygger vi upp ett förtroende. Då vågar barnen lita på oss och det kan göra våra undervisningsstunder bättre och mer lekfulla, säger Elin.

I poddavsnittet förklarar dessutom Eva Lindström varför hon ogillar uppstyrda regellekar och lekar som handlar om att åka ut.

– Många gamla lekar handlar om att man åker ut och inte får vara med. Regellekar och kullekar är inte alltid så schysta och inkluderande för alla barn. Känns inte så politiskt korrekt idag va?

Lyssna på Förskolan här!