Individanpassningar – kan vi göra det bra för alla?

Kan anpassningar för barn med behov bli jobbiga för de andra barnen i gruppen? Förskollärarna Eva Lindström, Elin Björkén och Fredrik Kahn diskuterar i podden "Förskolan".
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

I senaste avsnittet pratar vi om barnen som skiljer sig från normen och hur vi gör för att stötta dem.

Hur anpassar vi förskolan så att det funkar för alla oavsett behov och eventuell diagnos?

Fredrik Kahn tycker att förskolan behöver bättre förutsättningar.

– Vi måste skapa en förskola där alla barn får plats. Det handlar om att göra det bra för varje individ och genom att inkludera genom att göra annorlunda. Men det tar mycket tid och kan orsaka stress. Det är sorgligt att säga det här men vi behöver förutsättningar att anpassa för alla barn. Som förutsättningarna ser ut idag kan vi inte göra det. Det är sorgligt. Det tär på oss som jobbar. Vi behöver mindre grupper, mer utbildad personal och pengar till extraresurser, säger han.

Kan anpassningarna bli för stora, så att de sker på bekostnad av de andra barnens behov? Eva Lindström har erfarenhet av att kollegor kan bli provocerade av vissa anpassningar, att målet är att det ska vara lika för alla och att anpassningar kan skapa problem för gruppen.

– Min erfarenhet är att det är ett vuxenperspektiv att gnälla över det här med att låta vissa barn få göra som de vill. Däremot tycker jag att barn är väldigt bra på att hantera andra barns olikheter. Det är vi vuxna som har problem med det. Rättvisa är att få det man behöver, inte att alla får lika mycket. Jag upplever att barn accepterar och förstår olikheter och om en kompis på förskolan behöver anpassningar.

Elin Björkén håller med.

– Om alla trappsteg i samhället hade varit tre meter höga hade vi alla haft problem att gå i trappan och då hade vi alla haft funktionsvariation. Vårt jobb är att minimera hinder och ta bort trösklarna för barn med behov.

Lyssna på Förskolan här!