Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Kjell Häglund, redaktionschef.

Praktiskt taget allt problematiskt med genomförandet av en tioårig grundskola handlar om förskolan. Något som många redan hunnit reagera starkt på är det föreslagna fortbildningskravet på förskollärare som vill arbeta med förskoleklasser. Om ni följer Förskolan digitalt, alltså via sajt, nyhetsbrev och Facebooksida, har ni kunnat läsa flera debattinlägg i frågan.

På ett mer generellt plan funderar jag över vad regeringen egentligen har för syn på förskolan. Problemet med f-klasserna är ju att det råder brist på förskollärare och förskolepedagogik – det kan omöjligt lösas med ännu mer rent skoltänk. Regeringen tycks sakna förståelse för både komplexiteten i förskole­klassernas funktion och sex­åringars behov.

Vi kanske borde ha ett stort tema i tidningen där vi genomlyser vad reformen verkligen innebär för förskolan? Mejla gärna era åsikter och önskemål!