När humrarna tar över!

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

På Rossö förskola i Strömstads kommun har temat om vatten och hav engagerat alla 1–5-åringarna. Här berättar Ingrid Mickelsson hur hon, kollegorna och barnen har arbetat.

Skapande arbete.

1 Det började med dinosaurier …

Temat startade utifrån barnens intresse för dinosaurier och att alla tycker att det är roligt med vattenlek. En dag möttes barnen av en påse full med dinosaurier och tillsammans kom de fram till att de skulle bygga en dinosaurievärld på en av våra uteplatser. Vi pratade om vad dinosaurier åt och drack och hur de levde. Att det är samma vatten vi använder i dag som dinosaurierna gjorde, det undrade barnen mycket över. Därför gjorde vi ett besök på EKO-park där barnen fick lära mer om det vatten som finns överallt.

2 Vetenskapliga experiment

I temat har vi pratat om och gestaltat fotosyntesen och vattnets kretslopp, läst boken Vem renar vattnet, hört sagan om vattendroppen och gjort olika experiment med vatten. Experiment med varmt och kallt vatten, is och salt, is och varmt vatten. Varför är det viktigt med rent vatten? Vad finns under vattenytan och hur är miljön där?

3 Skapande arbete

I ett projekt med anknytning till temat har VFU-studenten Angelika tillsammans med barnen gjort ett akvarium som visar hur hummern lever i havet. Barnen har även tillverkat egna humrar.

4 Konstverk!

En hummertina sattes också upp i förskolan med barnens egna humrar i.

5 Hela bygden engageras

Hummerfiske pågår mellan september och december och engagerar både barn och vuxna på västkusten. Här kom en snäll förälder förbi med levande humrar och visade barnen. Temat pågår så länge barnen är intresserade av hav och vatten. Vi har även funderingar på att ha en utställning om vårt temaarbete.