Årets mest lekfulla spel

Den här artikeln publicerades ursprungligen på forskolan.se

Bygga egna bokstäver, rädda babydinosaurier, bekanta sig med monster och trampa barfota i kallt bajs. Barnen på förskolorna har varit med om många äventyr när de tillsammans med pedagogerna testat sig igenom årets skörd av nya sällskapsspel.

Alicia, Leo Melina och Marley spelar Don't step in it.
Foto: Malin Walldorff

– Bajset är kallt, fnittrar en flicka som just trampat på en klutt modellera som förskollärare Sara Söderkvist, på avdelningen Tjoff på Teaterförskolan Duvungarna, format i en liten form och hjälpt till att placera ut på spelplanen, en stor matta i plast, som följer med det nya spelet Don't step in it.

– Vi försöker tona ner det där med bajs, säger Sara, men barnen uppskattar det och har väldigt roligt när de spelar.

Sara formar en ny klutt till nästa par fötter som ska ge sig ut på mattan. Hon önskar att det hade följt med någon sorts sock-i-plast eller liknande som barnen kunde ha på sin fot.

– Hemma funkar det ju bra att trampa barfota i lera så här, men på förskolan är det många fötter och med tanke på hygienen hade det varit bättre med skydd på fötterna.

På Ängens förskola i Mariefred har barn och pedagoger spelat Skogen Memory. Spelet består av runda tjocka brickor som ligger i en cylinderformad burk. Förskolläraren Priscilla Jansson är lyrisk.

– Det var ett av de bästa memoryspel jag spelat, utbrister hon och berättar att barnen till och med tyckte det var roligt att plocka ihop spelet efteråt eftersom det är runda brickor som ska staplas ner i en cylinderformad liten burk. Barnen har också haft stor glädje av den medföljande affischen, där de kan lära sig allt om alla bilder på brickorna. Barnen har uppskattat det här spelet och intresset för livet i skogen har ökat, säger Priscilla Jansson.

Monster blev omåttligt populära i Glimåkra där Therese Bejvel på Trollbäckens förskola spelat Memonsters tillsammans med barnen på avdelningen Molnet. Med spelet kom en affisch med alla monster, deras namn och personligheter. Barnen lär sig snabbt vad alla heter och vill spela spelet om och om igen.

– Barnen kan spela själva, men det är bra att vara med som vuxen för de vill veta allt om dessa små monster, skrattar Therese Bejvel, och berättar också att barnen tyckte det var extra roligt med asken: när locket sätts på underdelen bildas en monstermun som sakta stängs.

Priscilla Jansson på Ängens förskola i Mariefred spelade också Clicko Lär dig bokstäver med barnen och även det spelet var en succé.

– Jag tycker det var så bra att man bygger en bokstav i taget, menar Priscilla Jansson, det blir mer fokus och inte så många moment samtidigt.

Hon berättar vidare att de på förskolan har Lek och lärmagneter från Brio så barnen var snabba med att förstå hur de skulle bygga ihop magneterna till bokstaven.

– Jag tror att det här spelet skulle vara toppen i en förskoleklass också, för specialpedagoger, funderar Priscilla Jansson, det är tilltalande att lära sig bokstäver och läsförståelse genom att bygga bokstäver med dessa trämagneter. Barnen på förskolan uppskattade att få bygga egna bokstäver.

Att spela spel på förskolan har många fördelar, det ger ett bra tillfälle att observera och se hur barnen fungerar tillsammans i grupp och hur de löser problem som kanske uppstår. Barnen ges tillfälle att hjälpa varandra och dessutom kan det bli en fin pratstund om barnens tankar och funderingar om andra saker. Om inte barnen har fullt fokus på att äntligen få chansen att gå barfota över en plastmatta med bajskluttar på förstås.