Prisad lärare utvecklar alla elevernas språk

Jennifer Persson, modersmålslärare och studiehandledare i Kungsbacka kommun, är Årets språkliga eldsjäl.

Jennifer Persson är Årets språkliga eldsjäl. Som modersmålslärare i Kungsbacka får hon det thailändska språket att också bli en viktig del i elevernas arbete för att lära sig svenska och känna sig hemma i det svenska samhället.
– Språket är det främsta redskapet vi har, säger hon.

Utveckla istället för att avveckla. Så kommenterar Jennifer Persson debatten om modersmålsundervisningens framtid. Diskussionen fick extra bränsle genom en formulering i Tidöavtalet där regeringspartierna och Sverigedemokraterna aviserade en utredning med uppgift att ”se över modersmålsundervisningen i syfte att den inte negativt ska påverka integration eller elevens kunskaps­utveckling i svenska språket”.

– Världen är internationell och att kunna många språk förstärker samhället, säger Jennifer Persson, modersmålslärare och studiehandledare i Kungsbacka kommun.

I veckan utsågs hon till Årets språkliga eldsjäl under konferensen Lärkraft i Stockholm. Priset delas ut i samarbete med ILT Education och Sveriges Lärare.

I sin motivering skriver juryn bland annat att Jennifer Persson ”skapar en inkluderande undervisningsmiljö och arbetar målmedvetet med att hjälpa sina elever utveckla god studieteknik och goda studievanor.”

Inspirerad av sin mamma

Själv lyfter hon fram sin och kommunens ambition att eleverna ska vara flerspråkiga:

– Modersmålet hjälper eleven att utveckla sitt nya språk. Därför är det viktigt att mina elever både kan thailändska och svenska och att de låter de två språken ta hjälp av varandra.

Jennifer Persson är född i Thailand och kom till Sverige och Göteborg som elvaåring. I skolan fick hon själv studiehandledning och undervisning i modersmål. Efter några år började hennes mamma arbeta om modersmålslärare och för 20 år sedan blev de kollegor. Jennifer hade gått lärarutbildning, jobbat extra hos mamman och blivit erbjuden jobb i kommunen.

– Jag lärde mig massor av henne under de tolv år vi var kollegor. Mamma var väldigt mån om eleverna. Hon tittade inte bara på utvecklingen av språk och kunskaper utan på hela elevens välmående. Det förhållningssättet har vi andra tagit efter och alla elever som lämnar oss ska ha en stark framtidstro.

Provar tvålärarskap 

I dag hjälps Jennifer och hennes nya kollega Phakhanan Panno åt att undervisa ett 30-tal thailändska elever i kommunen.

– Den här terminen är extra spännande då vi provar tvålärarskap i modersmålsundervisningen.

Efter höstlovet kommer eleverna att få arbeta med Book Creator med stöd av Skolverkets material Digitalt berättande. I den delen har hon ett nära samarbete med IKT-pedagogen Martina Langjord. 

Jennifer Persson tycker att det är ett privilegium att kunna följa sina elever under flera år, både i undervisningen i modersmålet och i studiehandledningen, som är den andra delen av hennes jobb. Där finns hon med som ett stöd i undervisningen i andra ämnen.

– Målet med studiehandledning är att eleverna så snart som möjligt ska kunna ta till sig skolarbetet, klara sig på egen hand och delta aktivt i skolarbetet. Modersmålsundervisningen kan pågå längre, säger hon.

LÄS ÄVEN

Forskaren: Modersmålsundervisning lyfter elevernas resultat i alla ämnen

Het debatt om modersmålets framtid i skolan

Förberedelseklass eller direktinkludering – vad funkar bäst?

Här tvingas fyra av fem modersmålslärare bort

Språkmetoden som får nyanlända att lära sig snabbare

Så blir skönlitteraturen levande för sva-elever