![](https://arkiv.lararen.se/contentassets/c8b839f09cbd4c5a9f69a0571011eb10/levla-forskolan-3.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Jessica Kristoffersson och Christine Sjövik.
Reportage En analytisk ledstång för att beskriva problem och snabbt hitta konkreta lösningar. Det är vad stödmaterialet ”Levla förskolan” handlar om.
Umeå kommun har tidigare utvecklat det vägledande stödmaterialet ”Levla lärmiljön” för att hjälpa personal att arbeta med anpassningar och problemlösningar, primärt för grundskolan – trogna Specialpedagogikläsare kanske minns att vi gjorde ett reportage om projektet när materialet var färdigt första gången, 2015.
Vid den senaste revideringen, 2019, fick elevhälsans förskolestödteam med Christine Sjövik och Jessica Kristoffersson i spetsen i uppdrag att utveckla formulären samt utforma en anpassnings- och åtgärdsbank för just förskolan. Och då givetvis med Skollagens och förskoleläroplanens fokus på att omsorg, utveckling och lärande ska bilda en helhet som anpassas till alla barn. Vilket också innebär att det även måste finnas kompetens och resurser för att bistå barn som tillfälligt eller varaktigt behöver mer stöd och stimulans än andra.
Formuläret gör att vi lättare hittar lösningar och inte fastnar i gnäll och frustration.
– För att göra stödmaterialet mer användarvänligt för pedagoger i förskolan tog vi fram ett mer anpassat formulär för kartläggning, analys och avstämning, säger Christine Sjövik.
– Genom att arbeta med tidiga, förebyggande och hälsofrämjande insatser kan pedagoger hantera och undvika svårigheter innan de har vuxit sig stora och blivit befästa, eller allra helst innan de har uppstått, fortsätter Jessica Kristoffersson. För att få till stånd verkningsfulla anpassningar och åtgärder måste pedagoger se till samspelet mellan omgivningen och barnet.
Utgångsläget i ”Levla lärmiljön förskola” är avgränsade situationer som uppstår i verksamheten och där fokus läggs på lärmiljön – inte på barnen.
– Det är viktigt att konkreta insatser kommer i gång snabbt, säger Christine Sjövik. En arbetsgång som tydligt beskriver vad som innefattas i de olika stegen i processen utgör ett värdefullt stöd för pedagoger och gör det lättare att kartlägga och analysera behov, liksom att utforma stödinsatser och dokumentera arbetet. Målet är en ökad kvalitet i det förebyggande arbetet.
Jessica Kristoffersson och Christine Sjövik.
Stödmaterialet består av formulär med frågor, ett kartläggnings- och analysstöd, som hjälper pedagoger att undersöka och utvärdera lärmiljön och barnets kontext. En handledning finns även som stöd i processen. De olika insatserna beskrivs sedan i anpassnings- och åtgärdsbanken.
”Levla lärmiljön förskola” kan användas enskilt eller i arbetslaget tillsammans med rektor, vårdnadshavare och specialpedagog eller vid arbetslagsträffar. Just nu pågår en implementering till de kommunala förskolorna i Umeå, men kommunens stödmaterial finns att ladda ner gratis för alla som vill utveckla förskolans verksamhet och skapa en tillgänglig förskola.
– Vi i elevhälsans stödteam har nu introducerat stödmaterialet till alla rektorer och för- och grundskolechefer, och presenterat möjliga implementeringsalternativ, till exempel föreläsning och workshop, säger Jessica Kristoffersson. I februari träffade vi även specialpedagoger mot förskola i de olika skolområdena för workshop och erfarenhetsutbyte som en del av implementeringsprocessen.
Rektorerna väljer utifrån verksamhetens behov i vilken utsträckning de vill ha stöd i implementeringen på sina förskolor. En del rektorer har exempelvis bokat in föreläsning med workshop för alla pedagoger medan andra har valt att använda ”pilot-pedagoger” i implementeringsarbetet.
Förskolestrateg och biträdande utbildningsdirektör har betonat värdet av att ha ett strukturerat stöd i arbetet att utforma och utveckla verksamheten.
– Och rektorer har pratat om möjligheterna att strukturera upp insatser och skapa gemensamt fokus och samsyn i arbetslaget, säger Christine Sjövik. Stödmaterialet stöttar pedagogerna i arbetet att skapa begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet i förskolans verksamhet.
Förskollärarna vi pratat med som har erfarenhet av Levla-materialet är positivt inställda. En berättar om hur naturligt det flutit in som ett lösningsfokuserat arbetsverktyg i vardagen:
– Som när det blir stökigt vid övergångar eller när några barn behöver stöd i olika situationer. På APT har vi ”mingelrundor” där vi tittar på några utvalda insatser från anpassnings- och åtgärdsbanken som vi sedan reflekterar kort kring som fortbildning och för att bekanta oss med materialet.
Vad har det bidragit till, hos er?
– Vi har nyligen börjat arbeta strukturerat med materialet i mitt arbetslag och jag tycker att det tar lite tid att sätta sig in i det. Men med hjälp av strukturen kommer vi framåt, håller tråden och arbetar åt samma håll så det är värt att lägga ner tid på kartläggning, analys och reflektion. Som ensam förskollärare i arbetslaget upplever jag att materialet ger mig stöd i min roll och vi kommer i gång med tidiga insatser då det är mer hanterbart att börja med en situation i taget.
Hur mottogs det i personalgruppen?
– Generellt bra men med lite farhågor kring tidsåtgång. Nu när vi provat materialet lite mer ser vi att det blir precis tvärtom för vi fastnar inte i gnäll och frustration utan hittar lösningar tillsammans i arbetslaget. ”Var är vi, var tvill vi, hur kommer vi dit, hur gick det” blir även tankemönster i vardagens samtal. Positivt att också vårdnadshavares tankar tas tillvara.
Förhoppningar kring vad det ska bidra till fortsättningsvis?
– Vi vill självklart att alla barn ska få utvecklas så långt som möjligt och att vi utvecklar vår verksamhet för att skapa tillgänglighet och delaktighet för alla.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Krönika Sveriges Lärare har kommit ett steg närmare en ny förbundsordförande. Nu måste skolan våga ta ett steg bort från tyckonomin. Specialläraren Niclas Fohlin vill vara med och bygga upp en tillit till professionen och en skola i världsklass.
Inlärning Individuellt lärande kan lösa problem i vissa situationer, men skapa större problem i andra, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik, som redovisar en stor enkät där speciallärare och specialpedagoger berättar om sin arbetssituation – och om hur elevernas intressen alltid måste sättas främst.
Fackböcker Elevhälsan kan behöva denna djupa kunskapsöversikt om missbruksproblematik.
Fackböcker Ny, uppdaterad utgåva av ett referensverk om skolsocialt arbete.
Fackböcker Om barns motoriska utveckling i förskolans vardag och omsorgsmoment.
Fackböcker Autism och emapti – hur ligger det till, egentligen? Hur kan den tränas? Här är en ny bok med verktyg och strategier.
Inlärning För 20 år sedan fanns det tid för biologilärande i skogen. I dag tittar man på film. Mål- och resultatstyrningen är skolans största problem, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Fackböcker Evidensbaserad läsundervisning, progressionsmonitorering och kollaborativa möten tas upp i en bok för speciallärare och F–6-lärare.
Fackböcker Arbetar man i skolan måste man förhålla sig till AI. Här är tre böcker som ger en grundlig introduktion.
Specialpedagogik Höjdpunkterna på årets Specialpedagogikens dag, som arrangeras den 6 mars – kostnadsfritt och digitalt.
Specialpedagogik På Malmaskolan jobbar både specialpedagoger och speciallärare direkt med elever som behöver extra stöd.
Studiero Positivt beteendestöd bygger på evidensbaserad pedagogisk psykologi på både teori- och metodnivå. Peter Karlsson har skrivit flera böcker om PBS och implementerat förhållningssättet i skolor.
Studiero IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.
Studiero Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
Läsinlärning Specialläraren Niclas Fohlin besöker skolor som satsar på lästräning, och får en orolig känsla – håller vi på och ersätter läsfrämjande insatser med billiga läslistor?
Fortbildning Tre specialpedagoger berättar om hur de håller sig uppdaterade om forskningsläget.
Krönika När det tar stopp – ta reda på vad eleven kan. Där har du din utgångspunkt att jobba vidare från, skriver specialpedagogen Eva Augustsson.
Skolpolitik Redaktören inleder nya numret med att rapportera vart speciallärare och specialpedagoger tror förändringens vindar blåser i skolan.
Fackböcker Innebörden i de uppdaterade riktlinjerna för elevhälsan går inte längre att väja för, oavsett om man är rektor, elevhälsopersonal eller lärare.
Porträtt Niclas Fohlin har jobbat som lärare, speciallärare, specialpedagog. I dag är han pedagogisk utvecklingsledare och visar andra vägen till ett lärande där elever inte bara är åhörare utan även medskapare i undervisningen.
Studiero Allt fler skolor anställer beteendeanalytiker för att skapa trygghet ihop med specialpedagoger och lärare.
Vi lärare debatt Skolministerns skolvision är en omöjlig ekvation, både i pengar och personal. Det skriver specialläraren Mikael Vestman, som försöker skaka av sig misstanken att Lotta Edholms utspel var populistiskt påverkat av en polariserad debatt.
Elevhälsa ”Domen möjliggör för socialtjänsten att ta i med hårdhandskarna snabbare”, säger professor Titti Mattsson.
Fackböcker Svensk skola är dokumenterat usel på övergångar. Därför är Anna Borgs och Linda Hallbergs nya bok ovärderlig.
Krönika Specialläraren Niclas Fohlin var själv inte den lättaste eleven. Här berättar han om vändningen för honom själv – och om sin djupa oro över auktoritära strömningar i skolan.
Fackböcker Specialdidaktik handlar om undervisning som tar hänsyn till alla elever. Emma Leifler har skrivit den kompletta guiden.
Npf En ny snabbmetod för att identifiera adhd fungerar riktigt bra, enligt en studie från Lunds universitet.
Fackböcker Ominlärning och nyinlärning är bärande begrepp inom Wittingmetoden, som sammanfattas i en ny bok.
Särskilt stöd Högsta domstolen har beviljat prövningstillstånd i ett mål gällande en elev med autism som under nästan ett helt läsår nekats särskilt stöd.
Särskilt stöd För att garantin för tidiga stödinsatser ska fungera måste samrådsarbetet mellan lärare och specialpedagoger förbättras, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.
Fackböcker Idérikt om kommunikation med vårdnadshavare som har npf-diagnoser.
Krönika Polariseringen mellan elevhälsa och lärarkår är mest ett sociala medier-fenomen. Men för att den inte ska slå rot i verksamheten krävs starkare samarbete och öppnare samtal, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Fackböcker Allt om visuellt stöd – för alla tänkbara interaktiva situationer i skolan.
Fackböcker Kan en ny bok om positivt beteendestöd i förskolan göra mer skada än nytta? I teoridelen börjar det skava rejält.
Krönika
Mitt jobb För 20 år sedan visste Lena Fernlund knappt vad en specialpedagog var. Men efter många karriär-kringelikrokar blev det hennes slutmål. ”Jag har äntligen hittat rätt!”