
Uppdateringen av rekommendationerna på Arbetsmiljöverkets hemsida
Sveriges Lärares huvudskyddsombud, Simon Sandström, är nöjd med Arbetsmiljöverkets uppdaterade instruktioner till rektorer och huvudmän. Foto: Sven Jansson
Arbetsmiljö
Alla hot och allt våld ska anmälas.
Det slår Arbetsmiljöverket fast i en uppdaterad instruktion på sin hemsida.
– Det känns väldigt bra. Vi har arbetat hårt under lång tid för det här, säger Simon Sandström, huvudskyddsombud på Sveriges Lärare.
LÄS OCKSÅ: Våldsam sexåring – lärare fick bära skyddskläder
Siffror som Vi Lärare och SVT tagit fram har visat att bara enstaka procent av de hot och det våld som skolpersonal utsätts för anmäls till Arbetsmiljöverket.
Sveriges Lärares huvudskyddsombud, Simon Sandström, har varit mycket kritisk till det.
– Arbetsmiljöverket har 8 669 fall de senaste tio åren. Den verkliga siffran på hot- och våldsfall är troligen minst tio gånger högre, 80 000 eller ännu högre än det.
Simon Sandström menar att bristen på korrekt data riskerar att förminska problemet och att rätt åtgärder inte sätts in.
På Arbetsmiljöverket är man medveten om att siffrorna sannolikt inte gett hela bilden men att situationen i skolorna är bekymmersam och att utvecklingen behöver brytas.
Nu har Arbetsmiljöverket kommit med ett förtydligande till arbetsgivare och huvudmän angående hot och våld: Anmäl allt till Arbetsmiljöverket, Försäkringskassan och Polisen.
Uppdateringen av rekommendationerna på Arbetsmiljöverkets hemsida
– Det känns väldigt bra. Nu är det äntligen väldigt tydligt att allt hot och våld ska anmälas. De nya skrivningarna öppnar inte upp för egna tolkningar, säger Simon Sandström.
Huvudmännens egna tolkningar har varit ett återkommande hinder, enligt Simon Sandström.
– Jag har haft många samtal med rektorer som tvekat att anmäla hot och våld eftersom de inte ansett det vara tillräckligt allvarligt, men hot och våld är alltid allvarligt och ska alltid anmälas. Det här ger helt rätt signaler.
På sajten anmälarbetskada.se, som sköts gemensamt av Arbetsmiljöverket och Försäkringskassan finns fortfarande möjlighet att låta bli att anmäla hot och våld till arbetsmiljöverket.
– Att ändra texter på vår egen hemsida är betydligt enklare än att ändra på arbetsskada.se som vi sköter gemensamt med Försäkringskassan. Det är en mer omständlig process och det är viktigt att ändringar där får önskvärd effekt, säger Kristian Hansson, sakkunnig på Arbetsmiljöverket.
Enligt Kristian Hansson pågår en översyn av anmälarbetsskada.se.
– Det kan vara svåra avvägningar ibland och felaktiga anmälningar till oss kan påverka statistiken på ett sätt som gör det svårare att dra rätt slutsatser.
Arbetsmiljölagen ger fortfarande utrymme för tolkningar om hotet eller våldet ska anses vara allvarligt men om en arbetsgivare låter bli att göra en anmälan kan det leda till böter.
– Ingen är gladare än vi om vi får in alla anmälningar om hot och våld som behöver anmälas, säger Kristian Hansson som också menar att det är bättre att anmäla än att låta bli om man är osäker.
Simon Sandström har ett eget förslag:
– Helst skulle jag se att det finnas en egen kategori på anmälarbetsskada.se för hot och våld.
LÄS MER:
Förslaget: Tuffare tag mot stökiga och våldsamma elever
Vi lärare debatt ”Oscar Björks farhågor om att ett 'alltför snävt fokus på Phonics' skulle hämma språkutvecklingen missar poängen”
Vi lärare debatt Elever i anpassad grundskola får nära 200 timmar färre i svenska än andra elever – men det är tyst kring elevgruppen.
Krönika ”Vad ska vi svara eleverna på frågan om vi kan vara trygga?”
Hoten mot lärarna Läraren Petter Kraftling inrymd på skolan: ”Jag hörde skott”.
Vi lärare debatt ”Krävs helt andra verktyg för att hantera ordningsproblem”.
Vi lärare debatt Demokratiuppdraget riskerar att urholkas, skriver Petra Runström Nilsson.
Vi lärare debatt Belöning till huvudmän som anställer behöriga och frivilligt mentorskap – Centerpartiet formulerar sin nya skolpolitik.
Vi lärare debatt Varningen: ”Politiken styr skolan mot kognitionsvetenskapen”.
Krönika Lärare byter roll hela tiden, utifrån vad situationen kräver, skriver Karin Boberg.
Krönika Ett enfrågeparti befolkat av lärare kunde dominera den politiska debatten om skolan och rensa den från floskler, skriver Maria Wiman.
Vi lärare debatt Utredningen saknar egen grund för sina förslag, skriver 16 forskare.
Studiero ”Vi vill stärka rektorers och lärares befogenheter.”
Ledare Om partsvägen visar sig stängd, så får vi gå den andra vägen, skriver förbundsordförande Anna Olskog.
Vi lärare debatt Ny skolkultur före ökade resurser – det vill läraren Therese Rosengren se.
Skolpolitik Målet: Bättre undervisning och mindre administration för lärare.
Digitala nationella prov Ny funktion för sambedömning – läraren är skeptisk: ”De har inte förstått”.
Slutreplik Slutreplik om personpåhopp i forskningsdebatten och kognitionsvetenskapens nya ställning.
Krönika Måste allting i skoldebatten och i skolans värld alltid vara så himla antingen eller?
Våld i skolan Lotta Edholm ger Skolverket ett nytt uppdrag efter larmen om våldet mot lärarna.
Granskning ”Elever i stort behov av särskilt stöd får det inte, säger läraren och skoldebattören Filippa Mannerheim.
Granskning ”Man tror sig spara pengar – men det blir dyrt i längden”, säger läraren Nicklas Mörk.
Granskning ”Ju viktigare proven är för elevernas betyg, ju mer kommer lärarna styra sin undervisning mot provinnehållet.”
Granskning ”Skolverket borde stoppa projektet och säga förlåt.
Granskning ”Vissa bedömningsunderlag är mer tillförlitliga än andra”.
Våld i skolan Efter skakande rapporterna om våldet – detta kräver lärarna
Vi lärare debatt Så påverkar täta rektorsbyten lärarnas arbete.
Hoten mot lärarna Sveriges Lärare i möte med skolministern om kraven som kan stoppa våldet.
Replik ”Debatten om kognitionsvetenskap visar på okunskap och felaktigheter”.
Vi lärare debatt Hon vill lämna tillbaka ansvaret till eleverna – lärare och föräldrar kan bara stötta.
Replik Vetenskaplig grund, ja – men vi bör aldrig sluta ifrågasätta och problematisera forskningen, skriver debattören.
Vi lärare debatt Lärarfacket bör ansluta sig till Skolledarnas förslag om rapporteringsskyldighet, skriver debattörerna.
Vi lärare debatt Inte okej att utsätta forskare för personangrepp i sociala medier efter debattinlägg, skriver Sofia Hort, biträdande lektor i svenska.
Krönika Tankeexperimentet: Byt ut isfläcken mot elever som halkar snett – och ställ frågan igen.
Våld i skolan Gick emellan den misstänkte gärningsmannen och en elev.
Våld i skolan Skolchefen: ”Vi måste utgå från att folk mår väldigt dåligt”
Slutreplik ”Lärarens professionella frihet är en central del av undervisningens kvalitet” skriver Oscar Björk i en slutreplik.
Våld i skolan Till sjukhus med ambulanshelikopter efter attack på skolgården.
Vi lärare debatt ”Om inte arbetsgivarna tar tar nödvändiga steg idag, är framtidens lärare redo att strejka imorgon” skriver Adam Kedert, ordförande Sveriges Lärarstudenter.
Läromedel Från 394 kronor till 2 270 – så mycket lägger din kommun på läromedel
Replik ”Oscar Björks avsikt verkar vara att misskreditera evidensbaserade praktiker”, skriver debattörerna.
Npf För lite resurser till npf-elever – bland annat till utbildning av lärare.
Replik Kritiken mot kognitionsvetenskap avslöjar en oförståelse för vikten av grundläggande träning och repetition, skriver debattören i en replik.
Replik Lärarutbildare som förfasas över kognitionsvetenskap är rädda att förlora privilegier, skriver Linnea Lindquist i en debattreplik.
Replik Ingen risk att kognitionsvetenskap gör så att sociala och kulturella dimensioner försvinner ur svensk utbildningsvetenskap, skriver debattörerna.
Lärarutbildning Utbrett missnöje mot ledningen på institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande.
Lärarlegitimation Sveriges Lärares tuffa förslag på åtgärder: Böter för obehöriga lärare.
Vi lärare debatt Varningen om nya forskningstrenden: ”Riskerar tränga undan lärares röster och erfarenheter.”
Vi lärare debatt Lärarens oro för skärmberoendets effekter på eleverna.
Vi lärare debatt Högstadieläraren: ”Förhoppningsvis kan det få någon elev att sträcka ut en hand och be om hjälp”.
Vi lärare debatt Glädjande att lärare förstår konsekvenserna av att man tog bort skolhälsovården, skriver Sophie Ekman Wretlind, skolöverläkare emerita.