Hallå där...

Den här artikeln publicerades ursprungligen på tidningengrundskolan.se

... Pernilla Tengvall, utvecklingslärare i Nässjö kommun!

Foto: privat

Du och din kollega Hanna Almström har gjort en studieresa och besökt skolor i motsvarande årskurs 2, 6 och 8 i Indonesien och Singapore. Berätta!

– Vi var nyfikna på att studera undervisning i en annan del av världen, särskilt matematik. Singapore har höga resultat i matematik vilket gör det till ett spännande resmål.

Vad tror du deras höga resultat beror på?

– Lärarna har tid att fokusera på att planera en riktigt god undervisning och man har en strategisk röd tråd genom årskurserna. Stor vikt läggs vid diskussioner med eleverna i genomgångar, och så arbetar de mycket med färdighetsträning hemma.

Hur var det i Indonesien?

– Det fanns ett stort engagemang och en prestigelöshet hos lärarna. De var stolta över sin skola och måna om att lära av varandra trots den stora bristen på läromedel, digitala verktyg och en god lärmiljö. Eleverna var väldigt angelägna om att lära sig engelska och det var tydligt att de tycker att utbildning är viktigt. Varje månad utses årskursens ”engelsktalare” och den utsedda eleven får bära en plastknapp på tröjan, vilket eleverna var väldigt måna om att berätta för oss.