Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

När de sakliga argumenten är slut tar dumheten vid. Det gäller förstås även för oss vuxna, skriver Hampus Jarnlo.

Elever använder ett allt grövre språk – och de är yngre när de börjar med det. Det konstaterar flera lärare i vårt stora temapaket om fula och laddade ord. Alla är överens om att kränkningar och det allra råaste språket måste stävjas. En strategi är att lyfta in övertrampen i undervisningen och visa att de ofta beror på okunskap och dålig argumentationsteknik som i förlängningen leder till ett sämre klassrumsklimat.

När de sakliga argumenten är slut tar dumheten vid. Det gäller förstås även för oss vuxna, vilket tyvärr har visat sig i vissa slutna Facebookgrupper för lärare den senaste tiden.

"Visst är även lärare människor, men..."

Hård ton, ovilja att ta in andras perspektiv, härskartekniker där man påpekar hur folk stavar i stället för att bemöta argumenten och administratörer som kastar ut ”oliktänkare som lyfter fel frågor”. Det är tur att det inte är lärarnas egna klassrum jag beskriver!

Här måste jag såklart påpeka att de allra flesta inte beter sig så här och att en majoritet av Facebookgrupperna är guldgruvor för inspirerande kollegialt utbyte.

Och visst är även lärare människor som gör fel ibland. Men att göra det i en grupp med flera tusen medlemmar är inte en särskilt bra idé. En skärmdump senare kan övertrampet finnas i både elevers och vårdnadshavares mobiltelefoner och då får man nog förbereda sig på högst relevanta frågor om varför man inte lever som man lär.

LÄS ÄVEN

Så blev facebook en ventil för frustrerade lärare

Här är de största FB-grupperna för lärare

Fröken, är du rasist?

Nolltolerans mot grova ord gav bättre arbetsmiljö

Fy tusan hur vi svär nu för tiden