Så lär du dig alla nya namn snabbt

Martin Nilsson är VM- och SM-mästare i minne och arbetar som psyko­logilärare på Katedralskolan i Lund. Här ger han sina bästa tips för hur lärare snabbt kan lägga många nya namn på minnet.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Ny termin och många nya namn att lära sig. Ofta till och med hundratals. Här ger läraren Martin Nilsson, VM- och SM-mästare i minne, sina bästa tips för hur du snabbt lägger alla nya namn på minnet.

Det kan vara en kamp att memorera sina nya elevers namn i början av en termin. Till och med ångestfyllt. Att snabbt lära sig alla nya namn är funda­mentalt för att eleverna ska känna sig sedda och bekräftade. Därför bad vi minnesmästaren Martin Nilsson, psyko­logilärare på Katedralskolan i Lund, att dela med sig av sin bästa strategi för att få koll på sina elevers namn.

Gör inte så här 

Inled inte en lektion med en ny klass med upprop. Då glömmer du namnen lika fort som du har hört dem. Att låta eleverna presentera sig en och en i helklass är inte heller särskilt framgångsrikt, vare sig du har ett ”bra” minne eller ej. Ett misstag som Martin Nilsson själv har gjort är att försöka memorera namn genom att koppla ihop dem med elevernas kläder eller andra yttre attribut, vilket snarare leder till förvirring. Eleverna byter både kläder, frisyrer och andra attribut ofta.

Så här lyckas du 

Dela upp klassen i grupper om fem och ge dem tio minuter för att lösa en uppgift. Ta med dig ett block, gå runt i grupperna och be dem presentera sig en och en. Samtidigt gör du en snabb och enkel bild på varje person. Om någon heter Annika kan du exempelvis tänka dig att Annika ger en liten present till Pippi Långstrump, som hon gör i filmen, och rita en flicka som har en present i handen. Och heter en elev Alva så kan du rita en liten figur med spetsiga öron, exempelvis. På så vis blir informationen mer ”meningsfull”, som Martin Nilsson beskriver det. Har du tur fastnar namnet direkt i minnet, om inte kan du använda blocket som stöd.

Varför funkar det?

Det hela handlar om att ge ledtrådar till hjärnan. Då ökar chansen att minnas saker du tidigare brukar glömma bort. Och ju mer du tränar desto bättre kommer det att gå. Hjärnans kapacitet blir större och du tjänar både tid och ansträngning. 

Ge inte upp

Att träna sitt minne kan liknas vid träning inför ett maratonlopp. Sedan Martin Nilsson började minnes­träna för drygt tio år sedan har hans minne förbättrats med över 1 000 procent, berättar han. I VM-tävlingen ”Pi Matrix”, som han vann 2019, lärde han sig de första 10 000 decimalerna av pi. Och i tv-programmet ”Talang” visade han hur han hade memorerat ett helt nummer av Aftonbladet. 

Nya kollegors namn också en utmaning  

Ett första möte med nya kollegor inleds ofta med att alla presenterar sig
i rad – en och en. Att sedan gå och fråga den person vars namn man inte la på minnet är något man helst undviker. Enligt Martin Nilsson är anledningen till att vi lätt glömmer namn i en sådan situation att vi lägger för mycket energi
på att tänka igenom vår egen presentation. Försök i stället att verkligen lyssna när de andra presenterar sig.

LÄS ÄVEN

Gymnasieläraren som har Sveriges bästa minne

Så lär du dig känna igen elevernas namn

Så maxar du din intuition i klassrummet

Så kan lärare förenkla barns tidiga skolövergångar