Forskning: Frukost gör elever smartare och lugnare

16,6 % färre disciplinproblem av alla slag. 22,1 % mindre skolk. 12,2 % mindre bruk av alkohol, tobak och olagliga substanser. 13,5 procent mindre slagsmål. 10,5 % färre allvarliga disciplinära problem, exempelvis sexuellt ofredande. Grafik: Romualdo Faura
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Frukost i skolan minskar våld, skolk och mobbning – samtidigt som det får elever att prestera bättre. Det visar en ny forskningsrapport från USA. Liknande studier i Sverige visar samma sak.

Resultaten är entydiga. Elever som äter frukost i skolan presterar bättre, blir lugnare och skolkar mindre. Samtidigt minskar mobbningen. Det visar forskningsstudien ”Breakfast of Champions” från University of Oklahoma i USA som har jämfört skolor i Texas som serverar frukost med dem som inte gör det.

Att skolresultaten förbättras ligger i linje med många liknande undersökningar. Det unika med studien är att den även visar att konfliktnivåer, mobbning, skolk samt bruket av tobak, alkohol och droger minskar drastiskt. 

Liknande – om än mindre omfattande studier – har gjorts i Sverige. I en av dem serverades eleverna på två högstadieskolor i Botkyrka kommun frukost under tre månader. 60 procent av eleverna uppgav att de ledde till att de kunde koncentrera sig bättre under skoldagen och hälften menade att klassrums­miljön blev lugnare. Lärarna var inne på samma linje. Drygt hälften upplevde att eleverna hade god koncentrationsförmåga under projekttiden – motsvarande siffra var 36 procent före frukostprojektet.

Fotnot:

Siffrorna är från studien ”Breakfast of Champions” som jämfört skolor som serverar frukost med dem som inte gör det.