Barnen blev fågelskådare – så gjorde vi

Bildstödet i skjulet blir en hjälp för barnen att lära sig olika fåglars utseende. Foto: Utetrollen, Trollens förskola
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

På uteavdelningen Utetrollen väcktes fågelintresset hos 4–6-åringarna när de upptäckte ett fågelbo.

Nära naturen och havet i Bjärred ligger förskolan Trollet som har en renodlad uteavdelning i en skogsdunge vid förskolans gård. Utetrollen är ute årets alla dagar, all verksamhet bedrivs utomhus. När ett barn en dag pekade på ett fågelbo blev det startskottet för ett fördjupat tema om fåglar som engagerade både barn och pedagoger. De började med att tillsammans gå på fågelbosafari, barnen upptäckte då olika typer av fågelbon och fågelholkar. De blev nyfikna och ville veta mer. Hur bygger fåglar sina bon? Med våren kom ljuset och värmen tillbaka och barnen la märke till att fler och fler fågelarter dök upp. Vad beror det på? Vädret? Och vad händer när vi tar bort vinterns fågelmatare? Barnen fick massor av tankar – ”att det blir synd om fåglarna”, ”fåglarna flyttar ifrån skogen”, ”de kommer att leta mat i marken” … Nya frågor från barnen drev projektet framåt.

Utflykt till fågeltornet.

– Det är det intressanta i arbetet med barn, att vi pedagoger ständigt behöver läsa på och uppdatera oss för att kunna fördjupa oss i ämnen som intresserar dem, är en pedagogkommentar.

– Uteavdelningen är helt fantastisk, säger rektor Ingela Flotow. Arbetslaget jobbar sedan sex år medvetet med hållbarhetstänk och i sin skogsdunge har de har skapat magiska rum och lärmiljöer.

Så gjorde vi

  1. Hela processen kring fågelprojektet dokumenteras med hjälp av foton och barnens egna teckningar så att vi tillsammans kan följa vårt lärande.
  2. På biblioteket lånar vi böcker om svenska fågelarter och lyssnar på hur de låter. Vi skriver ut bilder på fåglar vi ser. I början pekar barnen på bilderna i skjulet men så småningom kan de säga ”Jag såg en skata” utan att behöva bildstödet.
  3. Vi köper solrosfrön och bygger fågelmatare. Matarna målas i olika färger – påverkar det fåglarnas val? Barnen upptäcker snabbt att vissa fåglar äter på marken och andra hellre i mataren. Vi knyter också ihop fåglarnas flygteknik med fysikens luftmotstånd, gravitation och acceleration.
  4. Vi deltar i Birdlife Sveriges vinterräkning. Barn och vuxna räknar exalterat arter och vi rapporterar till Birdlife vilka fåglar som finns i vår vinterskog.
  5. Med egentillverkade fågelkikare, för att fokusera blicken, står barnen uppe i utkikstornet och spanar efter fåglar. I dag såg vi sothönor, svanar … och fem fiskare ute på havet.
  6. Vi gör utflykter till havet och lär oss att man inte får vistas på vissa områden vid fågeltornet under häckningstiden.
  7. Tillsammans går vi på fågelbosafari. Barnen upptäcker både fågelbon och fågelholkar, och vi lär oss att fåglar kan bygga bon i träd, i buskar och på marken. I vår skog hittar barnen holkar som vi tar ner och rensar. Vi undersöker holkarna och barnens nyfikna frågor leder tankarna in på teknik. Hur bygger egentligen fåglar sina bon? Vilket material använder de? 

LÄS ÄVEN

Fråga facket: Är det vårt jobb att beställa tvål och toapapper?

Eva Lindström: Samma visa varje år … är ni redo för kaoset med utekläderna?

Konsten att ta barns bilder på allvar

Lyssna på Förskolan här!