Barnen blev fågelskådare – så gjorde vi

Lektionstipset På uteavdelningen Utetrollen väcktes fågelintresset hos 4–6-åringarna när de upptäckte ett fågelbo.
Nära naturen och havet i Bjärred ligger förskolan Trollet som har en renodlad uteavdelning i en skogsdunge vid förskolans gård. Utetrollen är ute årets alla dagar, all verksamhet bedrivs utomhus. När ett barn en dag pekade på ett fågelbo blev det startskottet för ett fördjupat tema om fåglar som engagerade både barn och pedagoger. De började med att tillsammans gå på fågelbosafari, barnen upptäckte då olika typer av fågelbon och fågelholkar. De blev nyfikna och ville veta mer. Hur bygger fåglar sina bon? Med våren kom ljuset och värmen tillbaka och barnen la märke till att fler och fler fågelarter dök upp. Vad beror det på? Vädret? Och vad händer när vi tar bort vinterns fågelmatare? Barnen fick massor av tankar – ”att det blir synd om fåglarna”, ”fåglarna flyttar ifrån skogen”, ”de kommer att leta mat i marken” … Nya frågor från barnen drev projektet framåt.

– Det är det intressanta i arbetet med barn, att vi pedagoger ständigt behöver läsa på och uppdatera oss för att kunna fördjupa oss i ämnen som intresserar dem, är en pedagogkommentar.
– Uteavdelningen är helt fantastisk, säger rektor Ingela Flotow. Arbetslaget jobbar sedan sex år medvetet med hållbarhetstänk och i sin skogsdunge har de har skapat magiska rum och lärmiljöer.
LÄS ÄVEN
Fråga facket: Är det vårt jobb att beställa tvål och toapapper?
Eva Lindström: Samma visa varje år … är ni redo för kaoset med utekläderna?
Konsten att ta barns bilder på allvar