Fotboll med samhällsmål

Ahmed Adam Ali är en av deltagarna på kursen med särskild fotbollsinriktning. Foto. Ulla-Carin Ekblom
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Folkhögskolan

Karlskoga folkhögskola erbjuder vanlig allmän kurs men också en med tillägget: ”Att förstå världen genom fotboll”. På skolan som har herrallsvensk fotboll inpå knuten, i Degerfors, borrar deltagarna ner sig i hur samhället påverkar fotbollen. Och tvärtom.

Rwanda och Arsenal – bistånd och marknad. Det är dagens ämne och målet med lektionen, förklarar läraren Lars Bolinder, är att förstå olika aktörers roll inom internationell ekonomi, med fokus på bistånd. Frågan lyder: Ska den så kallade suveränitetsprincipen, att varje land fattar sina egna interna beslut, gälla också när ett land tar emot bistånd?

Det handlar om att Rwanda, landet med runt tretton miljoner invånare i östra Afrika, sponsrar Londonklubben Arsenal och Paris Saint-Germain med hundratals miljoner varje år. Landet är ett av världens tjugo fattigaste länder och får mycket pengar i bistånd. 

Diskussionen i klassrummet cirklar kring IMF och Världsbanken och de för dagen tre deltagarna, Johan Lindberg, Adan Omar och Ahmed Adam Ali plus lärarna Carl-Johan Stenlund och Lars Bolinder, pratar om svenska skatte­medel, om rätt och fel, om hur fotbollen är tätt knuten till världspolitiken. 

Ambitiös kurs med få deltagare

Kursen startade hösten 2021 och längs vägen det första året har några deltagare försvunnit. Så de fyra deltagarna som är kvar har delvis gått tillsammans med skolans internationella inriktning på allmän kurs. Idén kläcktes på en personalresa till Norge försommaren 2019 när Carl-Johan Stenlund och hans kollega, Staffan Dällerud, kom på att de skulle vilja ta in fotbollen i skolan. De ville ta fasta på det stora intresset för fotbollen runt om i världen och hade precis pratat om eventuella nya utbildningar på skolan. Staffan Dällerud blev dock sjuk innan kursen blev verklighet. Han dog i september 2021.
– Det har varit väldigt viktigt att det ska vara en ambitiös kurs. Det kan ju verka som, utifrån: Jaha, ska ni prata fotboll på era lektioner? Såklart kan vi prata fotboll och matcher och diskutera våra lag och deras spelare, men det är sekundärt, säger Carl-Johan Stenlund och fortsätter:

– Vi vill förstå oss själva och andra och samhällen, nationer, genom att använda fotbollen som exempel. Och frågan var från början: Kan det här leda till ett givande lärande och kan vi locka studerande som absolut inte skulle närma sig gymnasiestudier annars? Fotbollen skulle vara bryggan in, minska steget till lärandet, till studierna. 

När det här skrivs är tanken att det ska bli en fortsättning hösten 2022, med nya deltagare men det hänger på hur många som söker utbildningen.

Unik för Karlskoga

Carl-Johan Stenlund med IFK Norrköping som favoritlag hade hoppats på att kunna diskutera med andra lärare som redan gjort något liknande men så vitt han vet är kursen i Karlskoga unik i sitt slag. I alla fall i folkhögskolans värld. 

Lars Bolinder hade jobbat som högstadielärare i Kumla och Degerfors i många år när han i höstas sökte sig till Karlskoga folkhögskola. Med sitt stora fotbollsintresse i kombination med lång erfarenhet av samhällskunskapsämnet, föll det sig naturligt att han skulle samarbeta med Carl-Johan Stenlund. Lars Bolinder påpekar att det inte är akademiska studier, att det är gymnasienivå.
– Det har varit en utmaning att hitta material som inte är för akademiskt för de här deltagarna. I svenskan ingår det att de ska skriva personporträtt, då väljer man en fotbollsspelare och så basic får och kan det vara. Men vi vill också vårda de kontakter vi har hunnit skaffa oss för att kunna skapa ett ännu bättre innehåll för kommande deltagare, säger Lars Bolinder. 

Han pratar om hur de har avhandlat fotbollens roll i Argentina och Chile och att de hela tiden har fått balansera mellan fotbollskuriosa och det som verkligen berättar något om samhället.
– Det brottas jag mycket med, hur kvalitetssäkrar vi det här, hur lever vi upp till vårt kursinnehåll? Men när vi tittar på vad vi har gjort är vi ändå nöjda, förklarar Lars Bolinder som håller på Degerfors IF.

Politik, rasism och identitet

Eleverna har studerat Ryssland och Qatar och hur politiken påverkar fotbollen. Men de har också tittat närmare på teman som kultur, identitet, klass, lojalitet, rasism och jämställdhet. Deltagarna har fått veta mer om herr- och damfotbollens olika villkor, supporterkultur, sponsring och kommersialiseringen av fotbollen. De har läst många texter, både på svenska och engelska, de har lyssnat på poddar, tittat på dokumentärer och spelfilmer och har gjort studiebesök hos herrlaget Degerfors IF och damlaget Rävåsens IK.
– Jag har spelat fotboll länge men det är så mycket mer än själva spelet som fotbollen handlar om, som politik. Så det är roligt att vi sitter och pratar om vad som händer runt omkring fotbollen. Och om identitet och rasism. Just nu handlar våra diskussioner mycket om kriget i Ukraina och fotbollens roll där och i Ryssland, säger deltagaren och Gif Sundsvall-supportern Johan Lindberg.

På bakre raden står läraren Lars Bolinder och deltagarna Adan Omar och Ahmed Adam Ali. På huk står läraren Carl-Johan Stenlund och deltagaren Johan Lindberg.

Han erkänner att han hade noll koll innan han började på kursen men att exempelvis information om döda byggnadsarbetare i Qatar i samband med byggandet av fotbollsarenor inför vinterns VM, fått honom att se kopplingarna mellan maktens korridorer och fotbollen och hur fotbollen används för att politiker ska bli mer populära och för att ta bort fokus från mer eller mindre ljusskygga aktiviteter.
– Fortfarande älskar jag fotbollen men det är hemskt att så mycket dåligt sker i fotbollens skugga. Jag tänker också mycket numera på identitet och gemenskap, på hur det präglar en att hålla på ett visst lag, berättar Johan Lindberg. 

För Chelseasupportern Ahmed Adam Ali spelar kursen en viktig roll när det kommer till hans personliga utveckling och som han säger det, att hitta sig själv.
– Kursen har varit ännu bättre än jag hoppades. Jag har fått lära mig så mycket, jag försöker ta in allt. Jag är ingen skolkille egentligen, eller jag var inte det som ung. Men nu när jag snart är 30 vill jag hjälpa dem som är unga i dag. Fotbollen är ett sätt, menar jag. Min dröm är att bli ett slags vägvisare, en länk, en guide. Jag vill göra livet enklare för nästa generation, som spelare och som människor. Kursen är ett steg mot den drömmen.