Linda är sjöjungfru – och lärare i svenska

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Linda Ågren är en riktig fena – på att undervisa. I klassrummet väcker hon gärna elevernas intresse genom att berätta om sin hobby:
– Jag är en sjöjungfru.

Linda Ågren har en garderob full av fenor, toppar och snäckskal. Över badkaret hänger en sjöjungfrufena i silikon på tork.

Hon föddes samma år som ”Den lilla sjöjungfrun” gick upp på bio.

– Jag älskade glittret och magin när jag var liten och nu när jag är vuxen ser jag sjöjungfrun som en stark, vacker och självständig förebild, säger hon.

Linda Ågren

Ålder: 30
Gör: Lärare i svenska och engelska i Kristianstad.
Hobby: Sjöjungfrusim. Linda är den första som representerat Sverige i den inter­nationella tävlingen ”Miss Mermaid”.
Bäst med jobbet: Känslan när polletten trillar ner är oslagbar.
Därför valde jag att bli just lärare i svenska och engelska: ”Min lärare i gymnasiet, Eskil, fick mig att satsa på läraryrket, han var väldigt personlig.”

Som sjöjungfru bär hon namnet Athiraa, efter en babylonsk havsgudinna och ett par gånger i veckan drar hon på sig fena och snäckskalstopp och simmar undervattenssim, antingen utomhus eller i pool.

Till vardags är Linda lärare i svenska och engelska på introduktionsprogrammet, där eleverna går för att komma ikapp med betygen. Hon använder gärna sin hobby för att väcka intresse hos eleverna.

– Jag vill inspirera och berätta om min passion så att eleverna kan hitta sin egen passion, säger hon.

Hur ser en sjöjungfrulektion ut?

– Jag börjar med att berätta om mitt intresse, jag tar med en fena som jag skickar runt och visar en film där jag simmar under vattnet. Jag brukar hålla presentationen på engelska och uppmuntrar sedan eleverna att fundera kring sin hobby. Steg två blir att de får öva talförmåga, engelska och presentationsteknik inför klassen när de berättar om sitt eget intresse.

Vilka reaktioner brukar du få?

– Vissa av de nyanlända kan inte simma själva och drar nästan efter andan när de ser att jag simmar under vattnet 100 meter med en fridykarfena.  

Linda Ågrens fem tips

  1. Låt eleverna ge feedback på vägen ut via en ”exit ticket”, en häftlapp som de får sätta upp på dörren. Skriv frågan på tavlan, till exempel ”Vad minns du bäst från lektionen?” och låt eleverna sätta lappen på dörren på väg ut.
  2. Genom att köra quiz i Kahoot blir lärandet roligt. Mina elever gillar att tävla på det sättet. Det funkar i distansundervisning också.
  3. Ha en tydlig början av lektionen och ett tydligt slut.
  4. Jag brukar låta eleverna klura på ordspråk. Jag skriver ett klassiskt ordspråk på tavlan och så funderar vi tillsammans.
  5. Våga vara personlig och väv in ditt eget intresse i undervisningen. Passa också på att dra nytta av elevernas intresse.