Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Det blev svarta rubriker när Skolinspektionen tvingades ta över Storvretskolan. Men när krutröken lagt sig står lärarna kvar och försöker pussla ihop det som gått sönder.

I många år jobbade jag på en lokaltidning som bevakade några av Sveriges mest socialt utsatta förorter. Ibland var det tufft att finna ljuset i allt mörker. Men vårt uttalade mål var alltid att försöka hitta konstruktiva uppslag som ingöt hopp, utan att bli förljugna eller blunda för utmaningarna.

Väldigt ofta hittar man de idéerna på ortens skolor. Där kämpar engagerade lärare, trots tuffa förutsättningar, stenhårt för att fånga upp varenda unge och få dem att tro på en framtid bortanför centrumets ibland ganska begränsade valmöjligheter. Få dem att våga drömma helt enkelt.

Därför gör det också extra ont när situationen på de här skolorna går överstyr. Som i början av 2019 när Skolinspektionen tvingades gå in och ta över Storvretskolan i Botkyrka, bland annat för att kunna garantera alla elevers trygghet. Det blev såklart svarta rubriker överallt och läget blev inte ljusare när polisen några månader senare la till Storvreten på sin lista över ”utsatta områden”.

Men när krutröken lagt sig är det som vanligt lärarna som står kvar och försöker pussla ihop det som gått sönder. Därför värmer det ända in i hjärteroten att läsa vårt reportage från Storvretskolan där eleverna, bland annat tack vare läraren Mikhael Mikalides och hiphopartisten Linda Pira, äntligen vågar drömma igen.

LÄS ÄVEN

Drömmar får liv i bok med stjärnglans

Expert: Hiphop kan ge elever en språkkick