Expert: Hiphop kan ge elever en ”språkkick”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Johan Söderman, professor i pedagogik, kommunikation och lärande vid Göteborgs universitet, ser hiphopen som en väg till en skrivande identitet.

Johan Söderman menar att hip­hop kan öppna dörren till språket.

Du menar att hiphop kan fungera som en ”språkkick” för unga, hur då?

– När jag jobbade som svensk- och musiklärare på högstadiet, och vi ägnade oss åt rap, började eleverna söka efter ord som passade in i texternas rytm och budskap. Plötsligt satt de med ordlexikon i handen. Men sedan måste läraren hjälpa dem att komma vidare i språket.

Den här genren har utvecklats till en motkultur till ”popprinsess-idealet”, enligt dig. Berätta!

– Numera finns det många kvinnliga hiphopartister vars musik handlar om samhällsfrågor och om att göra sin röst hörd. Och de fungerar som förebilder. Men jag tror att det gäller både killar och tjejer. Många känner att det är befriande att inte behöva förhålla sig till de vanliga normerna. Texterna handlar ofta om hur det är att växa upp i ett utanförskap som jag tror att många unga kan känna igen sig i. Samtidigt får vi inte fastna i sådana fördomar.

Men det finns ju också en annan sida av hiphopen, texter som handlar om våld och kriminalitet?

– Absolut. I de fallen kan man lyssna och diskutera innehållet i texterna med eleverna, och våga vara kritisk.

LÄS ÄVEN

Hiphop kan stärka svaga röster

Drömmar får liv i bok med stjärnglans