FHM om skolsmittan: ”Gör ingen skillnad”

Folkhälsomyndigheten har inga planer på att förändra sin skolstrategi med tanke på de muterade virusen.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Smittspridningen fortsätter öka bland barn och unga. Men statsepidemiolog Anders Tegnell säger att det inte påverkar strategin att så långt det går hålla skolan öppen.
– Den brittiska varianten gör ingen skillnad, säger han.

LÄSTIPS Så testar regionerna i skolan

Folkhälsomyndighetens (FHM:s) senaste statistik över smittan bland barn och unga visar på fortsatt ökning.

Smittspridningen på låg- och mellanstadiet har fått experter att fundera över om de nya virusvarianterna, bland annat den brittiska mutationen, skulle vara särskilt smittsam för barn.

– Vi har tittat rätt mycket på det på olika sätt, det är inte helt lätt att skilja ut. Vi har också tittat på vad som finns publicerat, och i de publikationer som finns så finns det inget som pekar på att barn sticker ut och att ökningen skulle vara större där än i andra åldersgrupper, säger Anders Tegnell till Läraren.se.

LÄSTIPS ”Inget talar för mutanter”

Så påverkas skolstrategin

Folkhälsomyndigheten har heller inga planer på att förändra sin skolstrategi med tanke på de muterade virusen.

– Nej, inte utifrån den brittiska mutationen. Sen har vi kontinuerligt en diskussion med Skolverket och regionerna om hur man kan hantera utbrotten, men den brittiska varianten gör ingen skillnad.

När det gäller de andra mutationerna?

– Inte vad vi vet. Det gick rykten i början om att den sydafrikanska varianten drabbade yngre men det har man inte kunnat reproducera någon annanstans.

Under tisdagen lanserade FHM sin folkhälsorapport för 2020. Den visar bland annat på att självmorden ökat bland yngre barn under 2019, tillsammans med den psykiska ohälsan.

Har ni någon bild av hur det ser ut under pandemin?

– Vi har en rapport som är nästan klar, och kommer om några veckor titta mer på pandemin och vad den har haft för effekter på psykisk ohälsa. Men siffrorna är inte riktigt klara än, säger Anders Tegnell.

LÄS ÄVEN

Agnes Wold: ”Applådera lärarna”
Distansundervisning – så ser du om eleverna mår dåligt
Jaara Åstrand: ”Oro också en arbetsmiljöfråga”