Uppgifterna avser höstterminen 2024. Källa: Skolverket.
Till startsidan
Fredrik Ahlgren är vd för skolgruppen Olympica där minst fyra rektorer och skolchefer fick del av lärarlönelyftet – varav tre även var förstelärare.
Behörighet
Rektorer som får drygt 11 000 kronor extra i månaden i lärarlönelyft och förstelärartillägg.
Olegitimerade lärare som får nästa lika mycket.
Lärare som blir förstelärare efter bara ett par veckor som legitimerad.
Det visar Vi Lärares granskning av 80 000 lärarlönetillägg.
Vi Lärare har gått igenom vilka lärare som i höstas, enligt Skolverkets register, ingick i lärarlönelyftet och vilka som hade en så kallad karriärtjänst.
Enligt regelverket ska den som utses till förstelärare bland annat kunna uppvisa fyra års väl vitsordat arbete med undervisning inom ramen för en anställning i skol-väsendet.
Uppgifterna avser höstterminen 2024. Källa: Skolverket.
Det är skolans huvudman, alltså den som ansöker om bidraget från staten, som intygar att så är fallet, berättar företrädare för Skolverkets handläggningsavdelning. Kravet kan anses uppfyllt även om arbetet utförts som obehörig.
Fredrik Ahlgren är vd för skolgruppen Olympica som han äger tillsammans med sin hustru. Koncernen består av sex företag.
Störst bolag är Olympica AB som i fjol gjorde ett rörelseresultat på drygt nio miljoner kronor.
– Vi driver tre F–6-skolor och sex förskolor i fem mindre kommuner i Dalarna samt två förskolor i Täby, berättar Fredrik Ahlgren.
Enligt Skolverkets statistik är andelen legitimerade och behöriga lärare i koncernens grundskolor låg, 58 procent (läsåret 2023/2024).
– Det är svårt att få tag på behöriga lärare till skolor på mindre orter, framför allt i de lite smalare ämnena. Fram till förra läsåret drev vi även en högstadieskola i Hedemora. Men den lade vi ned på grund av svårigheten att få tag på behöriga lärare.
Vi har vidgat begreppet till att inte bara omfatta den specifika läraren.
I höstas var det minst fyra av koncernens rektorer och skolchefer som fick del av lärarlönelyftet varav tre även var förstelärare. De fick mellan 5 000 och 11 900 kronor var i lönetillägg per månad.
Enligt regelverket kan en rektor utses till förstelärare under förutsättning att hen ägnar minst halva sin arbetstid till undervisning eller uppgifter som direkt hör till den. För lärarlönelyftet är kravet 75 procent.
Varför får en del av era skolledare del av lärarlönelyftet och förstelärartillägget?
– Bidragen heter vad de heter. Men när man går in och tittar på vad de kan användas till så är det ett lite vidare begrepp. De här personerna arbetar, förutom att vara med lärarna i undervisningen, även med att utveckla undervisningen, något som vi har lagt otroligt mycket energi och kraft på.
Fredrik Ahlgren säger att en del handlar om kompetensutveckling av lärarna.
– Vi har vidgat begreppet till att inte bara omfatta den specifika läraren. De här skolledarna är ute och undervisar och visar handgripligen sina kollegor. Precis som det är tänkt.
Att vara pedagogisk ledare är väl en del av en rektors arbete?
– Ja, det skulle man kunna tro. Men alltför mycket av rektorernas jobb handlar om att sitta och göra administrativa saker som inte har något med undervisning att göra. Det är allt från it-frågor till rehabplaner och fastighetsfrågor. De hamnar otroligt mycket i det som vi kallar för arbetsgivaransvaret och inte det pedagogiska uppdraget som rektor också har.
Borde du inte anställa en administrativ chef som sköter det?
– Vi har en administrativ chef. Men vi är väldigt platta och försöker jobba så effektivt vi kan med de medel vi har.
Men tanken med de här pengarna är väl att de ska gå till lärarna?
– Vi tycker inte att vi har snedtolkat regelverket.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”
Lärarpriser Läraren Alonnika Ritchey prisas: ”Får de tystaste att blomma ut.”
Debatt ”No excuses”-skolor i ”strid med svensk värdegrund”.
Skolfinansiering Skolverket: Så använder skolorna Kunskapsbidraget.