Storsatsning på mindre barngrupper i den nya budgeten

Förskolan får 400 miljoner kronor till mindre barngrupper, i den oppositionsbudget som nya S-statsministern Magdalena Andersson ska styra med.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Skolan får 845 miljoner kronor extra i den M/KD/SD-budget som Magdalena Andersson (S) ska ratta som ny statsminister, sedan C sagt nej till regeringens och V:s budget och oppositionens budget fått flest röster i riksdagen.

Och nästan hälften av dessa pengar, 400 miljoner kronor, riktas till förskolan och mindre barngrupper. För just den delen ger Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand tummen upp.

– Det är mycket välkommet, och bra att de inser att det måste matchas med insatser som också ökar kompetensen och lärartätheten på förskolorna.

Däremot sågar hon skolsatsningen på utökad undervisningstid för att fler ska nå målen. Mer pengar är bra, konstaterar Lärarförbundets ordförande Johanna Jaara Åstrand, en den nya skolbudgeten är långt ifrån tillräcklig:

– Både regeringens budget och den här budgeten är för liten. Vi räknar med att det behövs 15 miljarder kronor för att väga upp de besparingar som gjorts i skolan på senare år. Det här kommer inte på långa vägar upp i de summorna.

Det är mycket välkommet, och bra att de inser att det måste matchas med insatser som också ökar kompetensen och lärartätheten på förskolorna.

Oppositionen satsar på att undervisningen ska öka med en timme om dagen. En stor satsning sker på stödundervisning. Samtidigt ska Skolinspektionen växla upp sina granskningar av lågpresterande skolor.

Men den utökade undervisningstiden får ett ”F” av Johanna Jaara Åstrand.

– Det är ett beslut som ökar lärarbristen. Redan i dag möter eleverna skiftande kvalitet eftersom det saknas utbildade och behöriga lärare i många skolor. Mer undervisning ökar inte kvaliteten för de elever som inte ens har lärare som kan ansvara för undervisningen. Det är ett slag i luften.

Johanna Jaara Åstrand är positiv till förslaget om minskad dokumentation, men det finns inga pengar avsatta för ändamålet.

– Det är inte lovskola som löser Sveriges skolproblem. Det handlar om att rensa bort dokumentation och se till att det finns stödfunktioner som kan avlasta lärarna. Att lärare får använda sin tid och kompetens till det som spelar roll.

LÄS ÄVEN

Hoten mot förskolan – filosofen manar till strid

Förskolan får hjälp mot hedersförtryck

Förskollärare kommer i kläm med tioårig grundskola

Lyssna på Förskolan här!