Love, Iris och Sigge har koll på rutinerna i matsalen.
Till startsidan
Förskolebarnen Joel, Arvid, Alma Astrid och Enni har samling med pedagogen Marie Larsson i klassrummet.
Överlämning
Femåringarna på förskolan Lindängen i Skara håller till i en egen lokal – i Varnhemsskolan. På så vis kan de under ett helt år sakta vänja sig vid den nya miljön innan det är dags att ta steget över till förskoleklass.
Varnhemsskolan, med 129 elever från förskoleklass till årkurs 6, ligger mitt i Vallebygden i närheten av Hornborgasjön i Skara. Närmaste granne är förskolan Lindängen. Men på förskolan hittar man numera inga femåringar, de är redan på plats i skolan. Där har de sedan några år tillbaka en alldeles egen lokal, och får under ett helt år möjlighet att vänja sig vid miljön innan det är dags att börja i skolan på riktigt.
Marie Wester, förskollärare.
– Det är ett stort steg att börja förskoleklass och på det här sättet kan vi minska oron hos både barn och vårdnadshavare. Det blir som en brygga att vandra över i stället för något som känns läskigt, säger förskolläraren Marie Wester.
Det hela kom till för några år sedan efter möten mellan förskolans och skolans rektor, förskoleklasslärare, förskollärare och fritidslärare som diskuterade sig fram till hur ett samarbete skulle kunna se ut, och modellen, som nu är inne på sitt tredje år, har fallit väl ut.
– Att vara på plats i skolan gör att barnen får möta lärare i förskoleklass, ser och lär känna de äldre barnen, äter i matsalen och så vidare. Det är fantastiskt att de får bekanta sig med skolan successivt under så lång tid, vanligtvis handlar det ju annars ofta bara om några enstaka dagar på besök och det blir inte bra. Det här sättet gynnar också barn med särskilda behov extra mycket, säger Marie Wester, som har hand om femåringarna tillsammans med två barnskötare.
Femåringarna på Tranan, som förskolegruppen kallas, får i lugn takt närma sig de strukturer som råder i skolan, bland annat med hjälp av ett skolliknande schema att förhålla sig till. Tranan arbetar även mycket med bildstöd och tydliga rutiner för att underlätta för barnen. Marie Wester berättar vidare att skolan och dess personal ser positivt på upplägget och att de är väldigt hjälpsamma.
Love, Iris och Sigge har koll på rutinerna i matsalen.
– Exempelvis har trä- och syslöjden bjudit in oss. Där berättade de äldre barnen för våra om slöjden och vad man får göra där. De visade upp sina egna alster och fick samtidigt möjlighet att träna på att redovisa. Även musiken har haft oss på besök och vi fick vara med när eleverna i skolan uppträdde med ”Sikta mot stjärnorna”. Allt är ett ömsesidigt samarbete som alla har glädje av, säger hon.
Själva överlämningsproceduren är dock densamma som på många andra förskolor, med utvecklingssamtal tillsammans med vårdnadshavare och intervjuer med barnen. Därefter bjuder skolan in till informationsmöte för att vårdnadshavarna ska få träffa personalen.
– Då finns även möjlighet att ställa frågor, men nu när barnen har varit i skolan ett helt år är de frågorna ofta redan avklarade sedan tidigare, säger Marie Wester.
Nu när vi närmar oss sommaren är inskolningen för de här barnen redan klar.
För närvarande har Tranan ett eget klassrum. Men lokalen har inte varit helt optimal för förskoleverksamhet, påpekar Marie Wester. Snart blir det dock bot och bättring då gruppen flyttar till en annan del av skolan, där de får en egen ateljé. Dessutom hamnar de då vägg i vägg med förskoleklassen, vilket uppskattas även av Jenny Eriksson, lärare för tidiga åldrar på skolan.
– Det blir mycket lättare att samarbeta, även vid tillfällen då det inte är planerat. Har jag någon som kanske behöver leka fram matematik kan det barnet gå till Tranan, och har förskolegruppen någon som ligger långt fram kan det barnet komma in till oss. Det är bra att ha dem här på skolan där de inkluderas i det mesta, både i miljön och i gemenskapen, säger hon.
Jenny Eriksson är också en av initiativtagarna till att femåringarna har en plats i Varnhemsskolan. Hon har nämligen erfarenhet av ett liknande samarbete från en annan kommun där hon tidigare arbetade.
– Där var man inte i samma lokaler, men åkte buss till varandra, och det samarbetet vann alla på. Det skapade relationer mellan samtliga parter och vi fick sedan lämna över tryggare barn och vårdnadshavare, säger hon.
Vid mellanmålet får barnen välja pålägg själva och tittar på hur de äldre barnen gör. Enni kan bre mackan själv.
Jenny Eriksson är utbildad lärare för barn upp till 12 år och har även arbetat i förskola.
– Jag brinner lika mycket för alla åldrar och tycker att det ska finnas en röd tråd genom alla verksamheter, säger hon och tillägger att hon tycker att en stor fördel med att ha Tranan-barnen i skolan är att det finns tid att etablera kontakt med både barnen och vårdnadshavarna.
– Vi delar kapprum med Tranan och där hinner man som pedagog bygga relationer även med vårdnadshavarna, säger hon.
Ännu ett stort plus med upplägget är att femårsgruppen redan från start får bekanta sig också med fritidshemmet och dess personal. Vid 16-tiden varje dag flyttas de förskolebarn som ska vara kvar till senare över till fritidshemmet. De är även där vissa tidiga morgnar innan det är dags för Tranan att öppna.
– Ibland är det vi på Tranan som öppnar och stänger på fritids, ibland är det fritidspersonalen. Att barnen tillbringar tid där gör att de lär känna både lokaler, rutiner och personal, säger Marie Wester.
Anna Hellqvist, lärare i fritidshem, instämmer i lovsången.
– Nu när vi närmar oss sommaren är inskolningen för de här barnen redan klar, de känner till lokalerna, de andra eleverna och oss. Det är stor skillnad jämfört med tidigare då de nya barnen som kom kunde känna sig otrygga, och det gjorde ofta vårdnadshavarna också. Men så är det inte nu. Dessutom tycker de stora barnen i skolan att det är roligt med de här yngre, de månar verkligen om dem, säger hon.
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.