
Love, Iris och Sigge har koll på rutinerna i matsalen.
Förskolebarnen Joel, Arvid, Alma Astrid och Enni har samling med pedagogen Marie Larsson i klassrummet.
Överlämning
Femåringarna på förskolan Lindängen i Skara håller till i en egen lokal – i Varnhemsskolan. På så vis kan de under ett helt år sakta vänja sig vid den nya miljön innan det är dags att ta steget över till förskoleklass.
Varnhemsskolan, med 129 elever från förskoleklass till årkurs 6, ligger mitt i Vallebygden i närheten av Hornborgasjön i Skara. Närmaste granne är förskolan Lindängen. Men på förskolan hittar man numera inga femåringar, de är redan på plats i skolan. Där har de sedan några år tillbaka en alldeles egen lokal, och får under ett helt år möjlighet att vänja sig vid miljön innan det är dags att börja i skolan på riktigt.
Marie Wester, förskollärare.
– Det är ett stort steg att börja förskoleklass och på det här sättet kan vi minska oron hos både barn och vårdnadshavare. Det blir som en brygga att vandra över i stället för något som känns läskigt, säger förskolläraren Marie Wester.
Det hela kom till för några år sedan efter möten mellan förskolans och skolans rektor, förskoleklasslärare, förskollärare och fritidslärare som diskuterade sig fram till hur ett samarbete skulle kunna se ut, och modellen, som nu är inne på sitt tredje år, har fallit väl ut.
– Att vara på plats i skolan gör att barnen får möta lärare i förskoleklass, ser och lär känna de äldre barnen, äter i matsalen och så vidare. Det är fantastiskt att de får bekanta sig med skolan successivt under så lång tid, vanligtvis handlar det ju annars ofta bara om några enstaka dagar på besök och det blir inte bra. Det här sättet gynnar också barn med särskilda behov extra mycket, säger Marie Wester, som har hand om femåringarna tillsammans med två barnskötare.
Femåringarna på Tranan, som förskolegruppen kallas, får i lugn takt närma sig de strukturer som råder i skolan, bland annat med hjälp av ett skolliknande schema att förhålla sig till. Tranan arbetar även mycket med bildstöd och tydliga rutiner för att underlätta för barnen. Marie Wester berättar vidare att skolan och dess personal ser positivt på upplägget och att de är väldigt hjälpsamma.
Love, Iris och Sigge har koll på rutinerna i matsalen.
– Exempelvis har trä- och syslöjden bjudit in oss. Där berättade de äldre barnen för våra om slöjden och vad man får göra där. De visade upp sina egna alster och fick samtidigt möjlighet att träna på att redovisa. Även musiken har haft oss på besök och vi fick vara med när eleverna i skolan uppträdde med ”Sikta mot stjärnorna”. Allt är ett ömsesidigt samarbete som alla har glädje av, säger hon.
Själva överlämningsproceduren är dock densamma som på många andra förskolor, med utvecklingssamtal tillsammans med vårdnadshavare och intervjuer med barnen. Därefter bjuder skolan in till informationsmöte för att vårdnadshavarna ska få träffa personalen.
– Då finns även möjlighet att ställa frågor, men nu när barnen har varit i skolan ett helt år är de frågorna ofta redan avklarade sedan tidigare, säger Marie Wester.
Nu när vi närmar oss sommaren är inskolningen för de här barnen redan klar.
För närvarande har Tranan ett eget klassrum. Men lokalen har inte varit helt optimal för förskoleverksamhet, påpekar Marie Wester. Snart blir det dock bot och bättring då gruppen flyttar till en annan del av skolan, där de får en egen ateljé. Dessutom hamnar de då vägg i vägg med förskoleklassen, vilket uppskattas även av Jenny Eriksson, lärare för tidiga åldrar på skolan.
– Det blir mycket lättare att samarbeta, även vid tillfällen då det inte är planerat. Har jag någon som kanske behöver leka fram matematik kan det barnet gå till Tranan, och har förskolegruppen någon som ligger långt fram kan det barnet komma in till oss. Det är bra att ha dem här på skolan där de inkluderas i det mesta, både i miljön och i gemenskapen, säger hon.
Jenny Eriksson är också en av initiativtagarna till att femåringarna har en plats i Varnhemsskolan. Hon har nämligen erfarenhet av ett liknande samarbete från en annan kommun där hon tidigare arbetade.
– Där var man inte i samma lokaler, men åkte buss till varandra, och det samarbetet vann alla på. Det skapade relationer mellan samtliga parter och vi fick sedan lämna över tryggare barn och vårdnadshavare, säger hon.
Vid mellanmålet får barnen välja pålägg själva och tittar på hur de äldre barnen gör. Enni kan bre mackan själv.
Jenny Eriksson är utbildad lärare för barn upp till 12 år och har även arbetat i förskola.
– Jag brinner lika mycket för alla åldrar och tycker att det ska finnas en röd tråd genom alla verksamheter, säger hon och tillägger att hon tycker att en stor fördel med att ha Tranan-barnen i skolan är att det finns tid att etablera kontakt med både barnen och vårdnadshavarna.
– Vi delar kapprum med Tranan och där hinner man som pedagog bygga relationer även med vårdnadshavarna, säger hon.
Ännu ett stort plus med upplägget är att femårsgruppen redan från start får bekanta sig också med fritidshemmet och dess personal. Vid 16-tiden varje dag flyttas de förskolebarn som ska vara kvar till senare över till fritidshemmet. De är även där vissa tidiga morgnar innan det är dags för Tranan att öppna.
– Ibland är det vi på Tranan som öppnar och stänger på fritids, ibland är det fritidspersonalen. Att barnen tillbringar tid där gör att de lär känna både lokaler, rutiner och personal, säger Marie Wester.
Anna Hellqvist, lärare i fritidshem, instämmer i lovsången.
– Nu när vi närmar oss sommaren är inskolningen för de här barnen redan klar, de känner till lokalerna, de andra eleverna och oss. Det är stor skillnad jämfört med tidigare då de nya barnen som kom kunde känna sig otrygga, och det gjorde ofta vårdnadshavarna också. Men så är det inte nu. Dessutom tycker de stora barnen i skolan att det är roligt med de här yngre, de månar verkligen om dem, säger hon.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.