Podcast: Varför så många konstiga regler kring maten?

Skippa haklapparna och släng pipmuggarna! Förskollärarna Eva Lindström och Fredrik Kahn diskuterar matsituationen i podden Förskolan.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om hur vi skapar en lustfylld matsituation och en bra pedagogisk måltid.

Förskollärarna Eva Lindström och Fredrik Kahn upplever att det finns många märkliga idéer och regler i kring matsituationen som skulle må bra av att ifrågasättas. Måste man smaka, sitta still och vad händer om man struntar i fasta platser?

– Jag upplever att detta är en situation där det lever kvar en massa gamla regler. Jag tycker att vi bör ifrågasätta flera av dem. Det finns ju så mycket regler i matsalen: att man måste smaka eller att man måste äta upp. Att man ska äta soppan först, och så är smörgåsarna lite gömda för att de ska vara som en belöning. Det där är det värsta jag vet, säger Eva Lindström.

Fredrik Kahn håller med.

– Det där tvånget kan ju skapa ett trauma sedan. Att man måste smaka på soppan innan du får en macka. Det är så konstigt.

Matsituation = maktsituation

Matsituationen är en laddad situation, inte minst för föräldrarna. Det finns få saker som föräldrar frågar om så mycket som om hur deras barn ätit och sovit.

– Det är ju jättefrustrerande när ett barn inte äter. Där har barnet makt och samtidigt har vi som vuxna makten kring matsituationen. Hela situationen handlar så mycket om makt. Maten är så laddad för oss alla, även för föräldrarna. Det handlar om att inte skapa tvång utan att behålla lustfylldheten i det och om att vara ett föredöme, säger Fredrik Kahn.

Lyssna på Förskolan här!

LÄS ÄVEN

Stenkula: Nu är det tid för förskollärarna att välja chef!

Forskarens tips för kemi och fysik i förskolan

Planering skapar likvärdighet