Märta har bra utsikt från trädet.
Till startsidan
Utelek Det blev ofta bråkigt när barnen på förskolan lekte på gården, och vårdnadshavare klagade på att pedagogerna inte engagerade sig utan stod och pratade med varandra. Men med ett förändrat upplägg på gården förbättrades stämningen betydligt.
Den faluröda förskolan Guldstigen ligger mitt i ett bostadsområde med många nybyggda hus. Den som kikar in på den stora gården möts av en strukturerad samling pedagoger, varav fyra i färgglada reflexvästar – en gul, en röd, en grön och en orange. Färgerna motsvarar de fyra områden som gården numera är indelad i. De står också för en avgörande förändring i verksamheten.
Tidigare var det nämligen mycket på förskolan som inte fungerade. Barnen lekte vilda jagalekar där det uppstod åtskilliga bråk, vissa barn var till och med rädda för att gå ut. Det förekom att barnen vistades på framsidan medan alla pedagoger var kvar på baksidan. Och det fanns ett rep som avgränsade när barnen var på väg ut men som ofta blev kvar även när alla var på plats, så att barnen inte kunde nyttja hela gården. Förråden var stängda. De vuxna stod ofta i klunga och pratade med varandra.
– Det fanns en bekvämlighetskultur då, men flera av oss kände stress, säger förskolläraren Ida Wirén. Jag minns en gång när jag var inne och såg genom fönstret hur ett barn smet under repet där utanför. Då var jag tvungen att lämna min verksamhet för att gå ut till mina kollegor och säga till, när jag egentligen ville vara lugn och fokuserad på det vi höll på med inne. Vi var flera pedagoger som märkte att miljön ute var odemokratisk och konfliktfylld och skapade kränkningar. Även vårdnadshavare tog upp problemet, dels konflikterna, men också att de tyckte att personalen var oengagerad och inte tog hand om barnen.
Märta har bra utsikt från trädet.
På ett stugmöte togs problemet upp med all personal. En av pedagogerna kom då med förslaget att dela in gården i olika sektioner och låta en pedagog per gårdsfärg ha huvudansvaret.
– Först var hon arg och upprörd över våra anklagelser, men sedan kom hon tillbaka med det här förslaget som en majoritet av oss gick med på, säger Ida Wirén. Förändringar kan vara svårt, och vägen framåt blev stundtals guppig, främst för de vuxna. Vissa har slutat sedan dess och för vissa andra kollegor tog det ett halvår att acceptera det nya, medan andra fortfarande har en bit kvar.
Hon poängterar dock att läget är under kontroll, det finns inga ”hard feelings”.
– Visst kan vi tycka olika, och vi kan också skratta åt det tillsammans. Vi har en god stämning, alla bidrar till stacken.
Barnen har haft lättare att ta till sig det nya. De vet vem de kan vända sig till på respektive gård och de har full koll på vad som finns var.
– De snappade upp det här väldigt snabbt. Nu kan de säga redan vid frukosten att ”jag vill ta fram cyklarna på röda gården”, säger Ida Wirén.
I dag är det alltså ett helt annat lugn på den stora gården. På den gröna delen, där de små barnen tas emot på morgnarna, finns bilhage, kiosk, kök och sandlåda. På den gula delen är det fritt fram att leka i bygghagen, eller med trädstubbarna och rören i den stora sandlådan. Här finns även det lilla ”stallet” med käpphästar och en rörelsebana. Den röda delen har lite mer utrymme och ger plats åt cyklar, grusplan och rutschkana samt ett litet hus att krypa in i. Och den senaste delen som lagts till, den orangefärgade gården intill huset, har trägolv och bänkar som lämpar sig för lugnare aktiviteter som att läsa, skriva, rita eller leka med duplo. På varje del finns också alltid den ansvariga pedagogen, klädd i reflexväst med samma färg som gårdsdelen.
– Den gula och röda delen är de mest populära, säger Ida Wirén. Barnen får välja fritt var de vill vara, men ibland styr vi upp det hela och är det fullt på en gård får de välja en annan, och det är bra. På så vis lär de sig att leka med andra barn än de är vana vid. De små brukar visserligen knalla emellan gårdarna, men det är något de äldre barnen har förståelse för. Framför allt är det så bra nu att barnen vet vem de ska prata med om de behöver. Reflexvästarna gör det så tydligt.
På gården med trätrall passar det bra att spela spel och andra lite lugnare aktiviteter.
Den nya ordningen har fallit väl ut på många sätt. Gården nyttjas maximalt och de konfliktfyllda lekarna har försvunnit.
– Det har förändrats. Kanske beror det till viss del på mognad, men också att pedagogerna är mer delaktiga nu och introducerar nya lekar. Det känns bra. Tidigare hade det också bitit sig fast en kultur där pojkarna retade flickorna, och tvärtom. Men nu blandas barnen runt i andra konstellationer så även det har blivit bättre.
Finns det något som gått förlorat med nyordningen?
– Visst, det går alltid att problematisera – ibland kan jag känna att vi är där och styr lite för mycket nu. Men å andra sidan ser vi hur barnen mår bra av det här. Det var också härligt att få ha vårens utvecklingssamtal när de gamla problemen är borta. Jag tror och hoppas att vi behåller det på det här sättet, avslutar Ida Wirén.
Gårdarna krymper men naturleken växer – här är forskarens landskapslabb!
Sveriges enda bygglek med odling
”Orörd utemiljö är bäst” – förskolan i skogsbrynet visar runt
Kan man våga sig på risklekar även i förskolan?
Urspårade lekar och rädda barn – så vände Falunförskolan på allt
Storförskolan fick nya naturlekar i magiska lådor – vill ni också ha?
LÄS ÄVEN
Eva Lindström: ”Förskolan är en magisk plats för mänsklighet, inget mattelabb”
Ge plats åt filosofiska samtal i förskolan
Stenkula: Den djupa meningen med att vara förskollärare
Lärarpriser Maria Widestrand, Ninni Schuldt Lindqvist och Lise-Lotte Rådbjer är årets vinnare av Ulla-Britta Bruuns stipendium.
Podcast Måste vi uppmärksamma högtider i förskolan och hur ska vi förhålla oss till vårdandshavares önskemål? I senaste avsnittet av podden pratar vi om högtider och traditioner.
Debatt Att skära ner på digitala läromedel gör att barnen i förskolan går miste om viktiga och spännande utbildningsmöjligheter. Det som den digitala världen kan erbjuda kommer den analoga aldrig att uppnå, skriver läraren i förskolan Nina Juréen.
Reportage Lärarna Åsa Lernberg och Louise Messer har lett ett utvecklingsarbete om leken i förskolan och vad det innebär att vara en lekkompetent lärare. På kuppen har de blivit ”lekens väktare” i verksamheten.
Forskning Forskaren: Därför har det större effekt på flickor än pojkar.
Krönika Är vi uppfinningsrika i saker som val av material, musik och i vår roll som förebilder så kan vi hitta vad som är nyckeln till rörelseglädje för varje barn, skriver Marie Eriksson.
Dilemmat Så svarar facket om att driva frågan om slopat karensavdrag.
Panelen Vi frågar tre lärare hur de förhåller sig till luciafirande, tomtenissar och religion.
Vår metod ”Barn påverkas tidigt av normer som säger att vit hudfärg är mer värd än brun”
Pedagogiska tips Lärarna Agneta Sandh och Carina Löwenberg väver in matematik och teknik in i barnens julpyssel.
Podcast Har fokuset på det digitala blivit för stort, är det verkligen i förskolan som skärmar är ett problem och hur använder vi digitala verktyg på ett kul och kreativt sätt? Det pratar vi om i det senaste avsnittet av Förskolan.
Skolpolitik Mindre barngrupper är inte oviktigt, men andra delar behöver vara på plats, säger forskaren Christian Eidevald som skrivit en rapport om hur kvaliteten i förskolan ska höjas.
Fokus Förskolans stora enkät visar att de flesta lärare i förskolan är positiva till läroplanens nya riktning med färre digitala inslag – men det finns även kritiska röster.
Fokus ”Positivt att jag får använda mig själv mer i undervisningen”
Fokus Skilda tolkningar av de nya skrivelserna hotar likvärdigheten, menar organisationen.
Fokus Då är det motiverat att använda digitala lärverktyg – två rektorer svarar på lärarnas frågor.
Fokus Skärmstopp kan försena barnens lärande, menar Guldäpplet-nominerade läraren.
Fokus Förskolläraren: Värdefullt verktyg för barn med annat modersmål går förlorat.
Fokus Lärarnas egna röster om den uppdaterade läroplanen för förskolan.
Fokus Danscertifierade förskolor rimmar väl med nyheterna i läroplanen.
Krönika Varför verkar det helt omöjligt att förmedla vad arbetet på förskolan innebär för utomstående? Hur extremt intensivt och krävande det är att vara ständigt påkopplad och ha hundra olika slags mänskliga processer i gång samtidigt, skriver läraren i förskolan Sara Agné.
Kultur Pyssel är något som ofta ses som lite oseriöst, på ett nedvärderande sätt. Men för mig är pyssel som en hel filosofi, säger dramatikern Anna Nygren, som skriver en pjäs om fenomenet.
Podcast Hur kan barnen vara med och forma sin vardag på förskolan, vad är ens möjligt utifrån rådande förutsättningar och vad säger barnen själva? Det pratar vi om i senaste avsnittet.
Arbetsmiljö Lärarna på förskolorna i Luleå larmar om att allt fler arbetsuppgifter läggs på dem.– Det här ingår inte i vår läroplan och vi skulle behöva en tydlig arbetsbeskrivning, säger Anneli Lifbom, lärare i förskolan och huvudskyddsombud Sveriges Lärare.
Krönika Christian Eidevald har sagt att det är större skillnad mellan en ettåring och en femåring i utveckling, än det är mellan en sexåring och en som går i trean på gymnasiet. Varför har inte det budskapet fått större genomslag? undrar läraren i förskolan Erik Stenkula.
Debatt Hela tiden hörs denna uppmaning till barnen i förskolan. Som positiv feedback, något som visar tilltro till barnets förmåga, är det självklart en föredömlig sak att säga, skriver Nina Linnaeus, lärare i förskolan.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Fackböcker Väl hanterade kan barnens konflikter faktiskt bidra till både lärande och bättre relationer, menar Elin Larsson, lärare i förskolan, aktuell med en ny bok.
Krönika Barnskötare är viktiga i förskolan, inte för att ni gör samma jobb som förskollärare, utan för att ni gör ett annat. Att hävda att barnskötare behövs för att de gör samma jobb som lärare är bara dumt, skriver Eva Lindström.
Arbetsmiljö Arbetsmiljön i förskolan är dålig. Det problemet måste man lösa innan man går vidare med att låta barn få stanna längre, säger Andrea Meiling, ordförande för Sveriges Lärare i Göteborg.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.