
Märta har bra utsikt från trädet.
Utelek Det blev ofta bråkigt när barnen på förskolan lekte på gården, och vårdnadshavare klagade på att pedagogerna inte engagerade sig utan stod och pratade med varandra. Men med ett förändrat upplägg på gården förbättrades stämningen betydligt.
Den faluröda förskolan Guldstigen ligger mitt i ett bostadsområde med många nybyggda hus. Den som kikar in på den stora gården möts av en strukturerad samling pedagoger, varav fyra i färgglada reflexvästar – en gul, en röd, en grön och en orange. Färgerna motsvarar de fyra områden som gården numera är indelad i. De står också för en avgörande förändring i verksamheten.
Tidigare var det nämligen mycket på förskolan som inte fungerade. Barnen lekte vilda jagalekar där det uppstod åtskilliga bråk, vissa barn var till och med rädda för att gå ut. Det förekom att barnen vistades på framsidan medan alla pedagoger var kvar på baksidan. Och det fanns ett rep som avgränsade när barnen var på väg ut men som ofta blev kvar även när alla var på plats, så att barnen inte kunde nyttja hela gården. Förråden var stängda. De vuxna stod ofta i klunga och pratade med varandra.
– Det fanns en bekvämlighetskultur då, men flera av oss kände stress, säger förskolläraren Ida Wirén. Jag minns en gång när jag var inne och såg genom fönstret hur ett barn smet under repet där utanför. Då var jag tvungen att lämna min verksamhet för att gå ut till mina kollegor och säga till, när jag egentligen ville vara lugn och fokuserad på det vi höll på med inne. Vi var flera pedagoger som märkte att miljön ute var odemokratisk och konfliktfylld och skapade kränkningar. Även vårdnadshavare tog upp problemet, dels konflikterna, men också att de tyckte att personalen var oengagerad och inte tog hand om barnen.
Märta har bra utsikt från trädet.
På ett stugmöte togs problemet upp med all personal. En av pedagogerna kom då med förslaget att dela in gården i olika sektioner och låta en pedagog per gårdsfärg ha huvudansvaret.
– Först var hon arg och upprörd över våra anklagelser, men sedan kom hon tillbaka med det här förslaget som en majoritet av oss gick med på, säger Ida Wirén. Förändringar kan vara svårt, och vägen framåt blev stundtals guppig, främst för de vuxna. Vissa har slutat sedan dess och för vissa andra kollegor tog det ett halvår att acceptera det nya, medan andra fortfarande har en bit kvar.
Hon poängterar dock att läget är under kontroll, det finns inga ”hard feelings”.
– Visst kan vi tycka olika, och vi kan också skratta åt det tillsammans. Vi har en god stämning, alla bidrar till stacken.
Barnen har haft lättare att ta till sig det nya. De vet vem de kan vända sig till på respektive gård och de har full koll på vad som finns var.
– De snappade upp det här väldigt snabbt. Nu kan de säga redan vid frukosten att ”jag vill ta fram cyklarna på röda gården”, säger Ida Wirén.
I dag är det alltså ett helt annat lugn på den stora gården. På den gröna delen, där de små barnen tas emot på morgnarna, finns bilhage, kiosk, kök och sandlåda. På den gula delen är det fritt fram att leka i bygghagen, eller med trädstubbarna och rören i den stora sandlådan. Här finns även det lilla ”stallet” med käpphästar och en rörelsebana. Den röda delen har lite mer utrymme och ger plats åt cyklar, grusplan och rutschkana samt ett litet hus att krypa in i. Och den senaste delen som lagts till, den orangefärgade gården intill huset, har trägolv och bänkar som lämpar sig för lugnare aktiviteter som att läsa, skriva, rita eller leka med duplo. På varje del finns också alltid den ansvariga pedagogen, klädd i reflexväst med samma färg som gårdsdelen.
– Den gula och röda delen är de mest populära, säger Ida Wirén. Barnen får välja fritt var de vill vara, men ibland styr vi upp det hela och är det fullt på en gård får de välja en annan, och det är bra. På så vis lär de sig att leka med andra barn än de är vana vid. De små brukar visserligen knalla emellan gårdarna, men det är något de äldre barnen har förståelse för. Framför allt är det så bra nu att barnen vet vem de ska prata med om de behöver. Reflexvästarna gör det så tydligt.
På gården med trätrall passar det bra att spela spel och andra lite lugnare aktiviteter.
Den nya ordningen har fallit väl ut på många sätt. Gården nyttjas maximalt och de konfliktfyllda lekarna har försvunnit.
– Det har förändrats. Kanske beror det till viss del på mognad, men också att pedagogerna är mer delaktiga nu och introducerar nya lekar. Det känns bra. Tidigare hade det också bitit sig fast en kultur där pojkarna retade flickorna, och tvärtom. Men nu blandas barnen runt i andra konstellationer så även det har blivit bättre.
Finns det något som gått förlorat med nyordningen?
– Visst, det går alltid att problematisera – ibland kan jag känna att vi är där och styr lite för mycket nu. Men å andra sidan ser vi hur barnen mår bra av det här. Det var också härligt att få ha vårens utvecklingssamtal när de gamla problemen är borta. Jag tror och hoppas att vi behåller det på det här sättet, avslutar Ida Wirén.
Gårdarna krymper men naturleken växer – här är forskarens landskapslabb!
Sveriges enda bygglek med odling
”Orörd utemiljö är bäst” – förskolan i skogsbrynet visar runt
Kan man våga sig på risklekar även i förskolan?
Urspårade lekar och rädda barn – så vände Falunförskolan på allt
Storförskolan fick nya naturlekar i magiska lådor – vill ni också ha?
LÄS ÄVEN
Eva Lindström: ”Förskolan är en magisk plats för mänsklighet, inget mattelabb”
Ge plats åt filosofiska samtal i förskolan
Stenkula: Den djupa meningen med att vara förskollärare
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan breddar vi diskussionen om hållbar utveckling. Hur blir förskolan mer hållbar, vad är ett hållbart sätt att förhålla sig till arbetet – och hur lär och pratar vi med barnen om hållbar utveckling?
Fråga facket Kallt på förskolan – vår fackliga expert reder ut vad som gäller.
Pedagogiska tips Hela barngruppen målar en enorm tygmålning.
Reportage Förskollärarna på Morkullans förskola i Hjärnarp fick chansen att utveckla sin dansundervisning genom ett samarbete med forskare.
Yrkesroll Tre förskollärare om att jobba på sin fritid.
Planeringstid Regeringens utredare Bo Jansson vill att staten reglerar förskollärares och lärare i fritidshems planeringstid.
Arbetsmiljö – En megaförskola kan liknas vid en hönsgård och inte med en skolform, säger Farah Waly, vice ordförande Sveriges Lärare Stockholm.
Digitalisering ”Digitala lärverktyg ska användas med stor restriktivitet”, säger skolministern.
Krönika I ett så människointensivt arbete som vårt finns det dagar då man inte vill prata med en käft när man kommer hem. Då kommer sportlovet som en välsignelse, skriver Erik Stenkula.
Podcast Utbildar vi barn eller avlastar vi föräldrar, behöver vår status höjas och hur påverkar samhällets syn på förskolan vår relation till barn och vårdnadshavare?
Krönika Säg att jag haft ett år med en rörig barngrupp och inga vikarier, och att jag som ett svar på detta precis får nytt lönebesked: ”Du får ovanligt pyttigt påökt”, skriver Erik Stenkula.
Krönika De flesta förskollärare har långt mindre planeringstid än vad som är rimligt för att kunna skapa kvalitet i undervisningen.
Skolpolitik Skolverket: ”Huvudmännen behöver ta ett större ansvar för likvärdigheten.”
Pedagogiska tips Förskolläraren Kelly Mills Kallin lockar till lärande genom ”pedagogisk iscensättning”, ett begrepp som hon själv myntat.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om läroplanen och hur vi undervisar utifrån den.