![](/contentassets/c9a273de765940289b705957ff13b993/lottis-lundgren.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Förskolläraren Lottis Lundgren ser hur barnen växer i den spännande miljön.
Utelek Barnen på nybyggda Charlottendal i Gustavsberg har gott om utrymme för olika aktiviteter i sin utemiljö. Gården har dessutom ett helt stort skogsparti. ”Magiskt!” säger förskolläraren Lottis Lundgren.
Förskolan stod klar för cirka två år sedan och har en stor gård i kuperad terräng indelad i tre sektioner som tagits fram i samarbete med förskollärare. De allra yngsta har en mindre del där de kan utmana motoriken, bland annat genom att klättra på den stora krokodilskulpturen. Men där finns även sandlåda och gräspartier.
Nästa del består av naturmark med träd och rotsystem som samsas med rutschkana, klätterställning, sandlåda och lekstuga.
– Där finns även en asfalterad del med hopphagar, och vi har byggt en tipi tillsammans med barnen. Men gården är fortfarande inte helt klar, det finns planer på ytterligare saker, bland annat är det tänkt att vi ska få en båt, säger Lottis Lundgren, som har arbetat på förskolan sedan den öppnade.
Det stora skogspartiet är det som utmärker sig mest, här finns inga färdiga lekanordningar. Endast orörd, kuperad skogsmark.
– Det är den bästa delen, orörd utemiljö. Det blir helt olika sorters lek där. Barnen hoppar och springer gärna längs de barkförsedda slingriga vägarna och nedför backen. De plockar stenar och pinnar. Det är favoritplatsen, en naturlig samlingsplats dit de ofta vill gå när de får önska. Jag tror att det beror på att de kan leka avskilt där, att det finns så många skrymslen och vrår.
Rum i rummet är något de försöker skapa på gården förklarar hon, men i skogen finns det naturligt i miljön. De har även släpat dit en stock som blivit till en omtyckt piratbåt. Där finns även en klippavsats som används som scen de dagar som uppträdarglädjen infinner sig.
– Skogen erbjuder så mycket på olika sätt, det är magiskt, säger Lottis Lundgren.
En intressant iakttagelse hon gjort är hur olika barnen beter sig i skogen jämfört med på övriga delar av gården. När de ska köa till rutschkanan på mellangården blir det lätt konflikter om vems tur det är och hur många gånger var och en har åkt. Men när barnen åker kana på en berghäll i skogen är det helt andra tongångar.
– Det är en sådan otrolig skillnad, i skogen är de väldigt hjälpsamma mot varandra, visar hur man kan klättra och sträcker ut en hand för att dra upp kompisar. Jag har ofta funderat på varför det är sådan skillnad, men det är väldigt häftigt.
Att ha en stor gård underlättar mycket, menar Lottis Lundgren. Det finns utrymme att utmana med olika lekar för de yngre och de äldre barnen. Alla behöver inte vara på samma plats.
– Är det trängsel blir man som pedagog bara en tråkig förbudsperson som säger ”du kan inte göra så för att”… Men med gott om utrymme blir det något annat. Om någon vill springa kan jag nu säga att det är klart att vi ska springa. Jag kan ägna mig åt att vara med i leken i stället för att stå och vaka.
Den mer anlagda delen av gården är fortfarande lite gles när det kommer till grönskande lummighet, men både bärbuskar och annan grönska är på väg att ta sig.
– Ja, vi får se hur det blir när det har vuxit klart, säger Lottis Lundgren. Det vore kul om vi kunde ha en pilkoja, kanske en labyrint, och få jobba lite mer med den mellanstora delen av gården.
Förskolläraren Lottis Lundgren ser hur barnen växer i den spännande miljön.
Nyligen hölls ett barnråd på Charlottendal där barnen fick berätta vad de skulle vilja se på gården. På önskelistan stod bland annat fler ställen att leka med vatten och en väldigt lång rutschkana – och gärna få besök av Anna och Elsa från Frost.
– Vissa saker ska vi nog kunna ordna, säger Lottis Lundgren entusiastiskt.
Totalt går 160 barn på Charlottendal, och själva förskolebyggnaden, med träpanel, är i två plan. Personalen arbetar i team med en gemensam bas där varje team har 13 barn. Sammanlagt finns fyra gemensamma baser på förskolan, med tre team i varje bas.
– Vi delar gärna upp barnen i mindre grupper och jag använder gärna gården när jag har undervisning, i synnerhet skogsgården, där jag har intryck av att barnen har ett annat fokus än om vi är inne. Det är lättare att fånga deras uppmärksamhet. Kanske beror det på den dämpade ljudnivån och vindsuset.
Att förskole- och skolgårdar runt om i Sverige blir allt mindre tycker hon är beklagligt. Hon har själv tidigare arbetat på en förskola med liten gård och sett vilka begränsningar det innebär.
– Det var rörigt och pedagogerna diskuterade om de skulle ha ett schema över vilka som skulle gå ut och när.
Små gårdar ger heller inte mycket utrymme för barnen att hoppa, balansera och springa fort.
– Det måste få finnas lite farligheter. Forskning visar ju på hur viktigt det är för att utvecklas och lära sig var den egna gränsen går, och även för motorikens skull. Det måste finnas plats för fantasi, eget utforskande och utmaningar. Att gårdarna då blir mindre och dessutom är mer planerade är olyckligt. Men vår gård är på många sätt fantastisk.
Gårdarna krymper men naturleken växer – här är forskarens landskapslabb!
Sveriges enda bygglek med odling
”Orörd utemiljö är bäst” – förskolan i skogsbrynet visar runt
Kan man våga sig på risklekar även i förskolan?
Urspårade lekar och rädda barn – så vände Falunförskolan på allt
Storförskolan fick nya naturlekar i magiska lådor – vill ni också ha?
LÄS ÄVEN
Eva Lindström: ”Förskolan är en magisk plats för mänsklighet, inget mattelabb”
Ge plats åt filosofiska samtal i förskolan
Stenkula: Den djupa meningen med att vara förskollärare
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om arbetet under semestertider.
Så gör vi – Sång ger sådan glädje och betyder också jättemycket för språkinlärningen, säger förskolläraren Petra Körner.
Podcast Är det okej att pussa och krama barnen – och hur avlägsnar vi barn som bråkar utan att göra fysiska övertramp?
Dilemmat Den här gången handlar dilemmat om yrkestitlar i förskolan.
Krönika På förskolor i Göteborg har de flera gånger testat sex timmars arbetsdag. Är det inte dags för hela landet snart? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Forskning Den digitala boktjänsten Polyglutt används inte alltid som tänkt i förskolorna, visar en studie av forskaren Malin Nilsen.
Överlämning Förskollärare tipsar om olika sätt fira av barnen som slutar förskolan.
Kompetensutveckling Närmare 50 förskollärare, lärare, barnskötare och chefer i Nynäshamn åkte tåg i 48 timmar till Reggio Emilia.
Reportage På Språkförskolan Bamse, för barn med grav språkstörning, har förskolläraren Maja Eriksson och logopoden Jim Gustafsson två huvudsakliga mål i undervisningen.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om verksamheten vi bedriver utanför förskolans grindar.
Krönika Jag har ägnat en del tid senaste dagarna åt att läsa olika trådar i diskussionsforum på nätet. Det som diskuteras allra mest just nu upplever jag är solkräm. Alltså, solkräm, skriver Eva Lindström.
Aktuellt Förskolans dag är dagen då förskollärarna och barnen tar chansen att berätta för alla andra om vad de gör. Åsa Fahlén, förbundsordförande i Sveriges Lärare, besökte förskolan Bredäng Alle 46 inför firandet.
Arbetsmiljö ”Slå fast maxgränser för barngruppernas storlek och en minimibemanning i förskolan”.
Överlämning Förskolorna i Burlöv har en tydlig struktur för vem som gör vad, hur och när vid överlämningen – och får även återkoppling från skolan om hur det går för barnen.
Överlämning Vad får man egentligen berätta om vid överlämningen? Lagarna som styr kommunala och privata förskolor är olika.
Överlämning Överlämningar fungerar inte alltid som det är tänkt, och få verkar helt nöjda. Förskollärare vittnar om att skolan inte visar något intresse, samtidigt klagar förskoleklasslärare på att informationen de får är alltför knapphändig.
Överlämning Femåringarna på förskolan Lindängen i Skara håller till i en egen lokal – i Varnhemsskolan.
Överlämning På förskolan Trollsländan i Helsingborg får de kommande förskoleklassbarnen en extra pampig avslutning.
Krönika Att börja skolan innebär status, men hur det sedan blir i skolan har barnen väldigt lite inflytande över, skriver redaktören Sara Djurberg.
Gästkrönika Fram till dess att vi står enade, tusentals tillsammans och skrålar, gör gemensamt motstånd genom att höja våra röster, så är vi inget hot, ingen kraft att räkna med, ingen professionell storm att behöva förhålla sig till.
Podcast Man måste våga stå på barnens sida, säger Eva Lindström i senaste avsnittet av Förskolan, som handlar om särskilt stöd.
Krönika När jag väl sätter mig där med varje förälder, en och en, och vet att vi kommer att prata om det käraste de har, det är en av de mest stimulerande bitarna av mitt jobb, skriver Erik Stenkula.
Forskning Professor Alison Clark vill se ett långsammare tempo och mer tid i förskolan.
Podcast Fredrik, Eva och Ellinor pratar om utvecklingssamtal i nya avsnittet av podden.
Dilemmat Vad kan man göra när rektorn umgås privat med kollegorna?
Fråga facket Förskolläraren oroar sig över sin egen hörsel – skyddsombudet svarar.
Tipset Tänk dig att varje dag ha tillgång till ett rum för återhämtning och taktil stimulans. Precis så har Nyckelpigans alla 1–5-åringar det.
Vi lärare debatt Vi anser att pyssel som begrepp är exkluderande dagisretorik som inte hör hemma inom förskolans ram, skriver lärarutbildarna Ulrika Tobieson och Birgitta Adolfson.
Panelen Vi frågade tre förskollärare om deras rutiner för vilan. Och, handen på hjärtat, händer det att du somnar?
Fackböcker För barn är digitala tjänster och verktyg lika verkliga som böcker, färger, sand och vattenpölar, säger förskolläraren Marie Eriksson.
Forskning När föräldrar ur samma samhällsskikt gör samma val för sina barn bidrar det till att segregationen börjar redan i förskolan.
Pedagogiska tips Hur kan barn få vara delaktiga samtidigt som man tillvaratar deras intresse för byggande? Förskolan Kristallen i Helsingborg har svaret, där byggde femåringarna en egen rutschkana på gården – och konstruerandet fortsätter.
Krönika Häng med nu, även om det är svårt att tro det: Det är vi, det är vi, som bestämmer om ett barn är friskt nog för att vara i förskolan. Du och jag, och alla våra kollegor som arbetar i förskolan, skriver förskolläraren Eva Lindström om Folkhälsomyndighetens nya riktlinjer.
Krönika Första gången jag träffade det här barnet stod hon bakom sin mammas ben, hon sa inte så mycket, tittade ner på marken under sina fötter, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om svåra frågor. Hur svarar vi barnen när de ställer stora frågor med komplicerade svar?
Reportage Förskolläraren Sara Agnés masterexamen och dokumentära dikter är en uppgörelse med den managementstyrda förskolan.
Vi lärare debatt Vad sker med likvärdigheten om vi avlägsnar kravet på att utveckla adekvat digital kompetens hos våra barn i förskolan? skriver förskolläraren Fredrik Söderlund om Skolverkets förslag på ändringar i förskolans läroplan.
Vi lärare debatt ”Riskerar att ge negativa och allvarliga konsekvenser.”
Motoriklarmet Utbildningarna måste säkerställa att de blivande lärarna får kunskap om rörelse, lek och lärande. Det menar Suzanne Lundvall, ordförande Svenska Gymnastikförbundet och forskare i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Krönika Låt oss hoppas att larmen leder till att praktiska kunskaper och rörelseundervisning får upprättelse, utan att förskollärarna för den skull måste kasta ut de digitala verktygen ur undervisningen, skriver redaktören Sara Djurberg.
Podcast I senaste avsnittet svarar Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström på frågor från poddens lyssnare.
Motoriklarmet Det är si och så med många barns finmotoriska förmåga, har förskolläraren Malin Boström, på Karlagatans förskola i Göteborg, märkt.
Motoriklarmet Väl utvecklade sinnen och motorik är grunden för all inlärning. Därför är det av största vikt att barn får rätt förutsättningar att öva – både inne och ute.
Motoriklarmet En undersökning av 100 förskolor i Uppsala kommun visade att bara var tionde hade ett ordentligt upplägg på enhetsnivå för barnens fysiska aktivitet.
Motoriklarmet För barnen på förskolan Villa Ekbacken i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är motorikövningar ett dagligt inslag.
Motoriklarmet Ju tidigare ett barn utvecklar sin finmotorik, desto lättare har hen att lära sig andra saker, konstaterar professorn och tidigare handkirurgen Göran Lundborg.
Motoriklarmet Barnen har svårt att gå i skogen, klättra och hålla pennan rätt. Sex av tio förskollärare ser en försämring av barns motorik de senaste åren.
Krönika När ska det bli ett erkänt faktum i vårt samhälle att det är otroligt svårt att arbeta med människor, både barn och vuxna? undrar förskolläraren Eva Lindström som reagerar mot förslaget att ta bort behörighetskraven till gymnasiets yrkesprogram.
Orosanmälan Förskolepersonal är dålig på att upptäcka barn som lever med hedersförtryck, visade nyligen en granskning från Malmö. Haninge hade samma problem – tills en personalutbildning ledde till att antalet orosanmälningar fördubblades.
Krönika När alla utvecklingssamtal är genomförda, kvalitetsrapporten ivägskickad och grynen via förskoleklassen klivit in i skolans värld – vad ska vi då göra med alla ord vi vägt på guldvåg? skriver förskolläraren Erik Stenkula.