Att många som faktiskt arbetar i förskolan tycks hålla med om att barn inte ”behöver” förskolan, det kan jag inte förstå, skriver förskolläraren Eva Lindström.

Nu är det så att jag håller på att bli knasig av debatten som pågår kring att ge fler barn möjlighet att vistas mer på förskolan. Bland annat Göteborg vill utöka vistelsetiden för barn som fått syskon. Nu får man vara 15 timmar i veckan på förskolan, staden vill öka detta till 30 timmar och alla verkar helt tappa förståndet. Vad är det som är så hemskt med att vara på förskolan?

Om man envist hävdar att förskolan enbart finns till för att vuxna ska kunna arbeta kan man inte ha läst eller förstått många rader i läroplanen.

Jag kan ha ett visst överseende med dem som inte gillar förskolan, eller dem som vill att alla ska få göra som de vill, eller dem som vill att barn ska vara hemma med sina föräldrar tills dom tar studenten. Men att så många som faktiskt arbetar i förskolan tycks hålla med om att barn inte ”behöver” förskolan, det kan jag inte förstå. Om man envist hävdar att förskolan enbart finns till för att vuxna ska kunna arbeta kan man inte ha läst eller förstått många rader i läroplanen. Om man hänvisar till det där snacket om att barn under tre år har det bäst hemma, att de inte har behov av andra barn eller någon stimulans förutom den de får av sina vårdnadshavare, varför arbetar man då i förskolan? Varför?

Vet ni vad som gör mig galen på riktigt? När man kommer dragandes med det här om att ”om barnen har det bättre på förskolan, kanske en orosanmälan är på sin plats…”. Var ska man anmäla sin oro över personal i förskolan som inte tror att barn har där och göra? Personal som står och ojar sig över hemska föräldrar som lämnar sina barn på förskolan, ve och fasa. Det är så dumt.

Små barn lär sig av att härma andra, framför allt andra barn.

Vet ni någonting om små barns utveckling, hur hjärnan behöver helt galet mycket stimulans de första åren? Små barn lär sig av att härma andra, framför allt andra barn. Har ni någonsin sett två små barn mötas, hur ögon kan lysa upp, hur ljud kan uttryckas, hur empatin kan flöda mellan barn? Jag har flertalet gånger haft samtal med föräldrar om att deras barn behöver vara mer på förskolan, till exempel att barnen behöver komma tidigare på morgonen för att få bättre förutsättningar att komma in i gruppen och rutinerna. Behovet av att vara med från start. Barn behöver andra barn. Anser man att barn bara behöver vuxna, då har man ingenting på en förskola att göra. Det är ju själva barngruppen som är styrkan på förskolan.

Att argumentera för att förskolan är i kris, att barngrupperna är för stora och att personalen redan kryper fram på blodiga knän, det är en annan sak. Där är jag med. Men jag kommer aldrig att stå bakom argumentet att barn inte har rätt till mer tid på förskolan för att de inte skulle behöva det. Tvärt­om, mer tid för alla barn. Förskolan spelar roll, stor roll för barns utveckling och förmåga att hantera sin verklighet och sitt liv. Förskolan är till för barnen, den är deras. Förståsigpåare, var god dröj.

Det är här vi skiljer oss åt, det finns en sorts förskolepersonal som inte berättar vad som ska hända på loven för att man inte vill att barn ska komma i stället för att vara lediga, och det finns den andra sorten som gör det roliga innan eller efter loven för att alla ska kunna vara med. Själv tillhör jag den senare sorten. Jag är också otroligt stolt över det arbete jag har, och det arbete jag gör. Framförallt är jag stolt över de fantastiska barn som låter mig vara en del av deras vardag. Vad deras föräldrar väljer att syssla med på dagarna, det bryr jag mig inte om.

LÄS ÄVEN

Lindström: Vi kan inte anpassa förskolan efter halvsjuka barn

Buller i förskolan – ”symtom på en annan problematik”

Lindström: Blir vi äntligen riktiga lärare nu?

Lyssna på Förskolan här!