
Barnskötaren Margaretha Lundmark diskuterar dagen med förskolläraren Jenni Jonasson och Rektor Lene Høgnes Jørgensen.
Förskollärarbristen Trots erbjudande om flyttbidrag och lönebonus är det svårt att hitta förskollärare i Arjeplog. På den enda kommunala förskolan finns i dagsläget endast en förskollärare per avdelning.
Vid foten av Öberget i Norrbotten ligger Arjeplogs kommunala förskola. Här samsas 103 barn på sju avdelningar, tillsammans med 26 anställda. Med åtta förskollärare i tjänst blir det i snitt bara en per avdelning.
– Det är inte lätt. Förskollärare är ett bristyrke här i kommunen. Just nu har vi fyra tjänster ute och en legitimerad har sökt, säger Lene Høgnes Jørgensen, som varit förskolans rektor sedan 2019.
Rektor Lene Høgnes Jørgensen.
Men det har varit värre. När Lene själv började här som förskollärare 2014 fanns bara två utbildade.
– Kvaliteten har höjts sedan dess, och i dag finns ett politiskt beslut att erbjuda flyttbidrag och lönebonus för att locka hit fler förskollärare. Jag önskar verkligen att vi hade fler, målet är att ha två per avdelning.
Varje vecka erbjuds förskollärarna 5,5 timmars planering, men det är inte alltid de hinner ta ut tiden. Det berättar Jenni Jonasson som arbetat på förskolan sedan 2015, först som barnskötare och sedan 2020 som utbildad förskollärare:
– Jag är ensam förskollärare på min avdelning och önskar verkligen att vi hade mer tid för gemensam reflektion och planering. I mitt arbetslag har vi en gemensam timme per vecka, men det är sällan alla är på plats, vilket gör att de som inte varit med måste informeras en annan dag, vilket också tar tid.
Förskollärarna träffas även i en pedagogisk utvecklingsgrupp en gång per månad där de diskuterar och utvärderar arbetet, och inför varje terminsstart har förskolan gemensamma planeringsdagar.
Jenni Jonasson säger att hon hade stort ansvar även före utbildningen då hon hoppade in för en förskollärare som var sjukskriven.
– Då kunde jag rådfråga bra kollegor på andra avdelningar. Sedan jag blev klar med min utbildning 2020 har vi haft pandemin. Det har varit mycket sjukfrånvaro och svårt att få tiden att räcka till.
Planeringen innebär en extra press, när samtidigt kollegorna har fullt upp ute i verksamheten.
– Då slutar det med att jag går ut till dem i stället, säger Jenni Jonasson. Vår överenskommelse om planeringstid fungerar inte i praktiken. Drömmen vore att ha någon som täcker upp för en under planeringen så att man slipper sitta där med dåligt samvete om det är en rörig dag.
Att inte planeringstiden räcker till resulterar i att det blir mer spontan undervisning. Fördjupningar och längre projekt får helt enkelt ge vika.
– Just nu när snön smälter arbetar vi med vatten, och det skulle vara så värdefullt att hinna skriva ner barnens reaktioner och gå på djupet med projektet, säger Jenni Jonasson. Med det spontana blir det mest att plaska på ytan i stället för att grena ut och gå djupare, komma tillbaka till sådant vi pratat om tidigare och liknande. Det skulle vara jätteroligt, men tids- och personalbrist gör det svårt.
Barnskötaren Margaretha Lundmark diskuterar dagen med förskolläraren Jenni Jonasson och Rektor Lene Høgnes Jørgensen.
Rektor Lene Høgnes Jørgensen, som även är ledamot i Lärarförbundets referensorgan för förskolan, önskar att politikerna satsade mer på förskolan, för att få fler att söka till utbildningen och för att yrket ska bli mer attraktivt.
– Att inte bara ha riktlinjer om antal barn vore också bra, även om just vi ligger bra till när det gäller antalet barn per personal jämfört med landet i stort. Eftersom det är så stor skillnad runt om i Sverige önskar jag också att det blev tydligt hur många pedagoger det ska vara på x antal barn. Och att få fler förskollärare i verksamheten gör ju att man kan fördela både ansvar och arbetsuppgifter, vilket blir kvalitetsmässigt bättre även för barnen.
Även Jenni Jonasson vill se mer från politiskt håll. I dagsläget tycker hon inte att det verkar som om att beslutsfattarna egentligen har förståelse för förskolans villkor:
– De måste förstå vad vi gör och hur det fungerar, att vi faktiskt bedriver utbildning och har ansvar för det. Jag önskar att politikerna kunde komma på besök och se med egna ögon vad vi gör, och då stanna längre än bara 30 minuter.
Hon tycker att skillnaden mellan utbildning och arbetsliv är stor. Litteraturen hon läste beskrev hur hon skulle arbeta och vilka resultat det skulle ge.
– Verkligheten är annorlunda. Jag önskar därför att de satsade mer på oss, och att de som visar intresse för att utbilda sig så här på en så här liten ort skulle få hjälp, säger Jenni Jonasson. Det pratas mycket men händer inte lika mycket. Ibland känns det faktiskt lite som att vi är längst ner i näringskedjan. Det behövs en ökad förståelse för vad vi faktiskt gör.
LÄS ÄVEN
Förskolan där varje röst är lika mycket värd
Nu ska förskolepedagogiken vässas! Så här gör man i Krokom
Marie Eriksson: ”Samma utmaning med tvååringar som med vuxna”
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.
Krönika Under det gångna året har jag snuddat vid tanken att samhället kanske börjar få upp ögonen för det vi sett och kämpat för att nå ut med i decennier nu – ni vet det här att framtiden börjar i förskolan och att utan den stannar Sverige, skriver Sara Agné.
Arbetsmiljö Hundratals demonstrerade: ”Vi vet vad barnen behöver, men samhället lyssnar inte på oss.”
Pedagogiska tips Fasta stationer på gården stärker relationerna.
Krönika Erfarenhet och tron att vi själva vet bäst kan leda till en bekräftelsebias där vi inte ser vad barnen vi möter verkligen behöver, skriver Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om samlingarna.
Skolpolitik Drygt 10 000 namnunderskrifter – det har protesten ”Nej tack till skolplikt från tre års ålder” samlat.
Fokus Nio av tio vill se krav på arbetsintyg från vårdnadshavare.
Fokus I Eslövs kommun infördes kravet om sysselsättningsintyg hösten 2023, och vistelsetiden har minskat med flera timmar per barn och vecka. Lärarna Glenn Rydgren och Sofia Sandqvist på Vitsippans förskola tycker att kravet är bra.
Krönika I allt fler kommuner kräver man arbetsintyg från föräldrar för att minska personalens börda i förskolan. Och förskollärarna står bakom skärpta kontroller, visar vår undersökning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Hellre för långa dagar än för korta, menar Ingrid Pramling Samuelsson vid Göteborgs universitet.
Fokus Barn till arbetslösa och föräldralediga får oftast bara gå på förskolan 15 timmar i veckan, och det är något Gulan Avci (L), regeringens samordnare mot utanförskap, vill ändra på. Hon vill se minst 30 timmar – för alla barn.
Arbetsmiljö Det är oacceptabelt att skillnaderna över landet är så stora, säger Anna Olskog, ordförande i Sveriges Lärare som presenterar ny statistik om barngruppsstorlekar.
Krönika Nyligen lyssnade jag på en pedagogikprofessor som talade om vikten av pedagogiska relationer i förskolan. Efter föreläsningen funderade jag över om det verkligen är vi på golvet i förskolan som behöver höra det här, skriver förskolläraren Sara Agné.
Pedagogiska tips I Borgholm möttes förskolebarn och högstadieelever i ett roligt samarbete kring textilslöjd och matematik.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om barnens vistelsetider.
Stora barngrupper Åtta av tio förskollärare arbetar i för stora barngrupper. Nu reagerar skolminister Lotta Edholm på Förskolans granskning.
Krönika Det kommer att behövas grundläggande förändringar innan en obligatorisk förskola kan genomföras, skriver Eva Lindström.
Förskola Vill införa förskoleplikt: ”Vi har kommit till vägs ände med frivilligheten”
Krönika Så här i utvecklingssamtalstider skriver vi ibland i våra dokument att han eller hon är ”bra på att ta instruktioner”, skriver Erik Stenkula.
Undervisning Vad är roligast att undervisa om i förskolan – och svårast? Vi bad tre förskollärare svara.
Krönika Det är så otroligt bakvänt att föräldrar ska bedöma hur ”bra” en förskola är. Varför ska de göra det? undrar Eva Lindström efter att ha läst ännu en artikel om ”förskolorna med bäst betyg”.
Podcast Vad har vi för rättigheter när personal måste sägas upp, sitter man säkert om man jobbat länge, vad gäller vid omplacering och hur ser framtidsutsikterna ut?
Krönika Hur kommer det sig att det fortfarande är så att vuxna som arbetar med att utbilda barn inte har förmågan att förstå att framgångsrikt ledarskap inte handlar om makt, utan om ömsesidig respekt? frågar sig Eva Lindström.
Arbetsmiljö Den destruktiva arbetsmiljön i förskolan ledde till att Elin Olausson sa upp sig. Nu vill hon bryta tystnadkulturen.
Pedagogiska tips Med förskollärarnas metod blir abstrakta begrepp begripliga för barnen.
Reportage Förskollärarnas planerade undervisning i matematik är för barnen en skojig lek.
Krönika Om man inte förstår vikten av att lärare behöver planera sin undervisning är man dåligt insatt i förskolans uppdrag, skriver Eva Lindström.
Podcast Hur lägger vi upp våra nyhetsbrev, vad är en bra längd för att så många som möjligt ska läsa och inte minst – vad ska vi skriva?
Forskning Barbro Westlund ser flera skäl att ge genren större utrymme vid högläsningen.
Krönika Ta leken på allvar, och vårda den, skriver Marie Eriksson.
Fokus Det här blir effekten av en budget baserad på skolpeng, alltså ett belopp per barn, säger LO-utredaren Johan Enfeldt.
Fokus Ingen förskola i Stockholm följer riktlinjerna för gruppstorlekar, menar förskolläraren.
Ledare Barnens reflexvästar hamnade i fokus efter den tragiska dödsolyckan i Umeå. Men problemen med säkerhet i förskolan är betydligt större än så visar vår granskning, skriver Sara Djurberg.
Fokus Sju av tio förskollärare uppger att de har svårt att klara tillsynen av barnen.
Fokus Här är fem sätt att påtala säkerhetsbrister på förskolan med stöd i lagar och förordningar.
Fokus Politikerna i Stockholm ska ta fram ett styrdokument för hur stora nya förskolor ska få vara och hur de ska utformas
Fokus Förskollärarna i forskaren Linda Pallas studie menar att resursbristen till och med skapar barn i behov av särskilt stöd.
Fokus Den norska förskolan ses av många som en förebild. Där finns normer om både förskollärartäthet och om hur många barn per anställd det ska vara.
Gästkrönika Mitt till synes enkla förslag för att råda bot på ensamheten och utanförskapet: Mer krut på det relationsskapande arbetet och därefter lite till! skriver förskolläraren Ingeborg Carlquist i en gästkrönika.
Podcast Hur prioriterar vi när arbetsbelastningen är hög, när tar vi hjälp och hur gör vi för att inte bränna ut oss? Det pratar vi om senaste avsnittet av podden Förskolan.
Krönika Plötsligt finns det, som Skolverket uttrycker det, inte längre ”några krav på att använda digitala lärverktyg” i förskolan. Och debatten som följer på detta blir som vanligt ganska enahanda, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Friskolor Vi saknar insyn i om där finns utländska ägare som inte delar våra demokratiska värderingar, säger Lars Thornberg, Skolverket.
Forskning När förskollärare ska berätta om verksamheten för ledningen känner de sig osäkra och vågar inte ta upp problem, visar en ny studie.
Pedagogiska tips Det är jätteviktigt att barnen lär sig att tolka inte bara text utan också bilder och filmer från början, säger förskolläraren Kerstin Nordenstam.
Fackböcker Blygsel är inte problematiskt i sig självt, säger Jenny Jakobsson Lundin.
Dilemmat Jag upplever att många ammande mammor är oroliga för hur inskolningen ska gå. Kan barnet somna och tröstas utan amning? Hur pratar vi om amning i förskolan? skriver förskolläraren.