
Barnskötaren Margaretha Lundmark diskuterar dagen med förskolläraren Jenni Jonasson och Rektor Lene Høgnes Jørgensen.
Förskollärarbristen Trots erbjudande om flyttbidrag och lönebonus är det svårt att hitta förskollärare i Arjeplog. På den enda kommunala förskolan finns i dagsläget endast en förskollärare per avdelning.
Vid foten av Öberget i Norrbotten ligger Arjeplogs kommunala förskola. Här samsas 103 barn på sju avdelningar, tillsammans med 26 anställda. Med åtta förskollärare i tjänst blir det i snitt bara en per avdelning.
– Det är inte lätt. Förskollärare är ett bristyrke här i kommunen. Just nu har vi fyra tjänster ute och en legitimerad har sökt, säger Lene Høgnes Jørgensen, som varit förskolans rektor sedan 2019.
Rektor Lene Høgnes Jørgensen.
Men det har varit värre. När Lene själv började här som förskollärare 2014 fanns bara två utbildade.
– Kvaliteten har höjts sedan dess, och i dag finns ett politiskt beslut att erbjuda flyttbidrag och lönebonus för att locka hit fler förskollärare. Jag önskar verkligen att vi hade fler, målet är att ha två per avdelning.
Varje vecka erbjuds förskollärarna 5,5 timmars planering, men det är inte alltid de hinner ta ut tiden. Det berättar Jenni Jonasson som arbetat på förskolan sedan 2015, först som barnskötare och sedan 2020 som utbildad förskollärare:
– Jag är ensam förskollärare på min avdelning och önskar verkligen att vi hade mer tid för gemensam reflektion och planering. I mitt arbetslag har vi en gemensam timme per vecka, men det är sällan alla är på plats, vilket gör att de som inte varit med måste informeras en annan dag, vilket också tar tid.
Förskollärarna träffas även i en pedagogisk utvecklingsgrupp en gång per månad där de diskuterar och utvärderar arbetet, och inför varje terminsstart har förskolan gemensamma planeringsdagar.
Jenni Jonasson säger att hon hade stort ansvar även före utbildningen då hon hoppade in för en förskollärare som var sjukskriven.
– Då kunde jag rådfråga bra kollegor på andra avdelningar. Sedan jag blev klar med min utbildning 2020 har vi haft pandemin. Det har varit mycket sjukfrånvaro och svårt att få tiden att räcka till.
Planeringen innebär en extra press, när samtidigt kollegorna har fullt upp ute i verksamheten.
– Då slutar det med att jag går ut till dem i stället, säger Jenni Jonasson. Vår överenskommelse om planeringstid fungerar inte i praktiken. Drömmen vore att ha någon som täcker upp för en under planeringen så att man slipper sitta där med dåligt samvete om det är en rörig dag.
Att inte planeringstiden räcker till resulterar i att det blir mer spontan undervisning. Fördjupningar och längre projekt får helt enkelt ge vika.
– Just nu när snön smälter arbetar vi med vatten, och det skulle vara så värdefullt att hinna skriva ner barnens reaktioner och gå på djupet med projektet, säger Jenni Jonasson. Med det spontana blir det mest att plaska på ytan i stället för att grena ut och gå djupare, komma tillbaka till sådant vi pratat om tidigare och liknande. Det skulle vara jätteroligt, men tids- och personalbrist gör det svårt.
Barnskötaren Margaretha Lundmark diskuterar dagen med förskolläraren Jenni Jonasson och Rektor Lene Høgnes Jørgensen.
Rektor Lene Høgnes Jørgensen, som även är ledamot i Lärarförbundets referensorgan för förskolan, önskar att politikerna satsade mer på förskolan, för att få fler att söka till utbildningen och för att yrket ska bli mer attraktivt.
– Att inte bara ha riktlinjer om antal barn vore också bra, även om just vi ligger bra till när det gäller antalet barn per personal jämfört med landet i stort. Eftersom det är så stor skillnad runt om i Sverige önskar jag också att det blev tydligt hur många pedagoger det ska vara på x antal barn. Och att få fler förskollärare i verksamheten gör ju att man kan fördela både ansvar och arbetsuppgifter, vilket blir kvalitetsmässigt bättre även för barnen.
Även Jenni Jonasson vill se mer från politiskt håll. I dagsläget tycker hon inte att det verkar som om att beslutsfattarna egentligen har förståelse för förskolans villkor:
– De måste förstå vad vi gör och hur det fungerar, att vi faktiskt bedriver utbildning och har ansvar för det. Jag önskar att politikerna kunde komma på besök och se med egna ögon vad vi gör, och då stanna längre än bara 30 minuter.
Hon tycker att skillnaden mellan utbildning och arbetsliv är stor. Litteraturen hon läste beskrev hur hon skulle arbeta och vilka resultat det skulle ge.
– Verkligheten är annorlunda. Jag önskar därför att de satsade mer på oss, och att de som visar intresse för att utbilda sig så här på en så här liten ort skulle få hjälp, säger Jenni Jonasson. Det pratas mycket men händer inte lika mycket. Ibland känns det faktiskt lite som att vi är längst ner i näringskedjan. Det behövs en ökad förståelse för vad vi faktiskt gör.
LÄS ÄVEN
Förskolan där varje röst är lika mycket värd
Nu ska förskolepedagogiken vässas! Så här gör man i Krokom
Marie Eriksson: ”Samma utmaning med tvååringar som med vuxna”
Podcast I senaste avsnittet pratar vi med författaren Elin Larsson om barnens konflikter.
Pedagogiska tips Lärarna i förskolan berättar om sina knep för att skapa en trygg barngrupp.
Arbetsmiljö ”Det är en arbetsmiljöfråga. Ett par bra skor kan kosta upp till 2 000 kronor”
Podcast Hur anpassar vi vilan efter ålder, hur möter vi föräldrars önskemål och krav och måste vi göra som vi alltid har gjort?
Debatt Konflikten mellan hemmet och förskolan kring arbetsscheman har växt till orimliga proportioner, skriver Tindra Skarin, lärare i förskolan.
Krönika Nu när det är fastslaget att även förskollärare är lärare är det dags att vi också får förutsättningar att utföra vårt undervisningsuppdrag, skriver Eva Lindström.
Vi lärare Nu ändrar vi titeln – i tidningar och digitala kanaler.
Fackligt En ny titel kan bidra till ökad status, säger förbundsordförande Anna Olskog.
Förskolefabriken Förskolans granskning visar att andelen storförskolor ökar, inte minst i storstadsområdena. Nu vill styret i Stockholms stad införa riktmärken.
Podcast I senaste avsnittet pratar förskollärarna Eva Lindström, Sandra Hollstedt och Johan Bispo om de estetiska ämnena.
Reportage Enbart språkundervisning räcker inte för att få en bra grund i förskolan, den behöver också kombineras med kulturförståelse, menar forskaren och förskolläraren Mirella Forsberg Ahlcrona.
Fackligt Vi har alltid drivit att yrkesgrupperna ska ha den utrustning som yrket kräver, säger Johanna Österljung, ordförande i Sveriges Lärare Sundbyberg.
Debatt Jag ser ofta små förskolor med dåligt placerade entréer, ologiska flöden och utemiljöer som varken stödjer barns behov eller pedagogiken, skriver Emma Crawley, miljöpsykolog och utvecklare av barns utemiljöer.
Forskning Forskaren och förskolläraren Magdalena Hulth vill få i gång en diskussion om hur de små barnens sexualitet ska bemötas i förskolan.
Pedagogiska tips Ett lugnare tempo utan stress står på mångas önskelista. Men för förskollärarna Åsa Ahlqvist Johansson och Anna Viberg i Stallarholmen är det redan en verklighet.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi storförskolor. För vems skull byggs de stora förskolorna, är kritiken rättvis och hur är det att jobba i stora förskolor?
Förskolefabriken ”Man har helt tappat fokus på barnen” berättar förskollärare.
Förskolefabriken ”Viktigt att barnen har egna pedagoger.”
Förskolefabriken Det saknas forskning om vad storförskolorna innebär för barnen, berättar Maria Teder, arkitekt på Boverket.
Förskolefabriken Storförskolor försvårar trygga relationer – grunden till barnens utveckling och lärande.
Förskolefabriken Här är fem anledningar som ofta ges för att bygga storförskolor.
Förskolefabriken ”Ett enormt misslyckande.”
Krönika Dina arbetskamrater är grunden till hur du når ut till din barngrupp oavsett hur stillsam eller stimmig den är, skriver Erik Stenkula.
Arbetsmiljö Vi kan smidigt flytta undervisningen till andra platser och det blir en mer hållbar arbetsmiljö, säger förskolläraren Lovisa Hellqvist.
Arbetsmiljö Vi tittar särskilt på förebyggande insatser, de kan ha stor betydelse, säger Eric Storbjörk, projektledare på Arbetsmiljöverket.
Arbetsmiljö Vaccin är ett bra erbjudande och frågan om skobidrag har vi drivit kraftfullt, säger Andrea Meiling.
Podcast Förskollärarna Johan Bispo, Sandra Hollstedt, Ellinor Lange och Eva Lindström pratar om att ta emot nya barn i förskolan.
Debatt Innan de grundläggande förutsättningarna säkerställs finns det ingen möjlighet att utvidga förskolans uppdrag med vare sig mer omsorg eller utbildning, skriver förskolläraren My Midenius.
Krönika Eftersom mänsklig interaktion är omöjlig att mäta i siffror behöver väl vår lön inte vara särskilt rik? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi föräldramöten. Vad är viktig information när vi samlar vårdnadshavare, hur tänker vi nytt, får barnen vara med och är det ok att skippa föräldramötena helt?
Dilemmat Vad gör jag när jag saknar kollegor att bolla vissa frågor med? undrar förskolläraren.
Fråga facket Jag tvingas delge kollegan min planering på barnens rast. Är det okej?
Forskning Hur väl personalen förstår en förälders tankar och känslor kring att barnet ska börja på förskolan kan spela en viktig roll för inskolningen, visar Martina Andersson Søe i sin avhandling.
Fråga facket Ska man säga upp sig när man går i pension – och kan man ångra sig?
Dilemmat Hur gör man om vårdnadshavares önskemål om sovtid inte fungerar för barnet?
Krönika De som av någon outgrundlig anledning kämpar som tusan för att barn ska få ha skärmar i förskolan är upprörda nu, skriver Eva Lindström.
Debatt Vill samhället minska passiv skärmanvändning för barn så är det inte förskolan man i första hand ska fokusera på utan hemmen, skriver förskolläraren My Midenius.
Dilemmat Ny som förskollärare och arbetslagsledare – hur hittar man rätt i ledarskapet?
Skolpolitik Förslaget om obligatorisk förskola från tre års ålder avvisas av arbetsmarknads- och integrationsminister Mats Person (L).
Podcast Får rektorn vara med, bör alkohol vara tillåtet och är det ok med fest i våra lärmiljöer?
Krönika Förr var vi inte helt olika pingvinerna i filmen ”Madagaskar”. Det var bara att le och vinka så var jobbet vårt, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Boktips Fokus på de pedagogiska relationerna mellan pedagog och barn i ny bok om förskolan.
Pedagogiska tips Förskolan skapar barnkammare för bin och gör fågelmat.
Krönika I några månader har jag känt mig helt redo att släppa i väg er, det är dags nu, men ju närmare vi kommer desto svårare känns det, alltid, skriver förskolläraren Sara Agné.
Arbetsmiljö – Skulle vi vara sjätte bästa kommunen i landet? Nej, verkligheten är en annan, säger Stefan Kruse, förskollärare och ordförande för Sveriges Lärare i Kävlinge.
Kultur Julius Pierstorff är förskolläraren vars musik nu når ut till allt fler. I sommar spelar han, som Jjulius, på festivalen Way Out Wests klubbversion, inte långt från hemmet i Göteborg.
Podcast I senaste avsnittet pratar vi om barnen som har hög frånvaro i förskolan. Hur kan vi möta barnen som bara vill vara hemma, hur teamar vi upp med vårdnadshavarna och hur kan digitala verktyg förhindra framtida problematisk skolfrånvaro?
Förskola Hur lång semester får du på sommaren – och går det att vara ledig andra tider på året? Vi bad tre förskollärare svara.
Läsning Ett läsfrämjande arbete som involverar alla förskolor i Stenungsund har tilldelats Stora läspriset. Bakom projektet står en hängiven kvartett bestående av två förskollärare och två bibliotekarier.
Likvärdighet Förskolan har i praktiken inte granskats alls av Skolinspektionen under de senaste fem åren, konstaterar Riksrevisionen i sin rapport.