"SD:s dolda agenda för folkbildningen är en misslyckad integration"

Anneli Dahlqvist, rektor på Bona folkhögskola.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Folkhögskolan

Sverigedemokraternas vilja att dra ner på Allmän kurs handlar om att de inte vill ge utrikesfödda möjlighet att komma in i samhället. Det skriver Anneli Dahlqvist, rektor för Bona folkhögskola.

Sverigedemokraternas kulturpolitiska talesperson och riksdagsledamot Bo Broman vill att folkhögskolans Allmänna kurs ska minska från 40 till 15 procent av den totala verksamheten. Utbildningsminister Anna Ekström svarar att detta inte är aktuellt. Hon pekar på folkhögskolans annorlunda utbildningsform och inkluderande miljö, som fångar in andra grupper än de som klarar gymnasiet eller senare Komvux. Men jag undrar: varför diskuterar vi något ovidkommande? Varför pratar vi inte den bakomliggande orsaken till Sverigedemokraternas utspel, och vilja att också sänka de totala anslagen till folkbildningen med närmare 20 procent jämfört med regeringens förslag? Sverigedemokraterna ser folkbildningen, och Allmän kurs i synnerhet, som ett hot.

Förslaget bottnar i Sverigedemokraternas ideologiska syn på invandring och integration. De vill inte ha det. De vill inte att utrikesfödda ska få samma möjligheter som svenskfödda. Att de ska få lära sig svenska, få hjälp att förstå det svenska samhället, och bidra på arbetsmarknaden. Då faller deras konspirationsteorier, och i min mening, hela deras existensberättigande.

De vet att vi är duktiga på integration, och att Allmän kurs är vital för detta.

Istället för att vara ärliga i sin politik paketeras kärnfrågorna om och appliceras på områden, i det här fallet folkhögskolan, som måste förändras för att Sverigedemokraternas ideologi, samhällssyn och hårda budskap ska hålla. De vet att vi är duktiga på integration, och att Allmän kurs är vital för detta. Att folkhögskolan erbjuder en miljö som både utvecklar människor och deras kunskap. Och att vi varken är en kopia av Komvux, eller kombattanter. Vi är inte en utbildningsaktör som de traditionella, utan en samhällsaktör som gränslöst rör oss mellan att utbilda och hjälpa människor i livet. Det kan handla om att hitta riktningen när man gått vilse, förstå hur Bank-ID fungerar så att man kan klara sig i samhället, eller få grundläggande gymnasiekunskaper och hjälp att söka vidareutbildning. Vi skiljer inte på människor och människor, vi jobbar med integrering och utveckling av alla. För visst måste en svenskfödd som inte klarat av gymnasiet, och en utrikesfödd som aldrig har fått den chansen, få samma möjligheter till behöriga betyg i dagens Sverige?

Den dolda agendan måste upp på bordet

Vi vill fortsätta att knuffa samhället i en mer inkluderande riktning, förändra olycksbådande och förlegade strukturer och synsätt, och vara en engagerad samhällsaktör. Jag uppmanar därför politiken att lyfta blicken vid Sverigedemokraternas politiska utspel och analysera deras bakomliggande syften. De är farliga för Sverige.

Bo Broman säger själv att han kommer att lyfta frågan om att skära ner på Allmän kurs om hans parti får chans att förhandla om en stadsbudget efter valet. Då gäller det att högerblocket förstår vad förhandlingen egentligen handlar om. Den dolda agendan måste upp på bordet. Folkbildningen får inte bli något som offras i jakten på att ta makten över andra större budgetposter.