ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (matematik, NO, teknik mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!

Fokus Stor granskning: Därför vill 8 av 10 lärare dela upp elever i nivågrupper.

Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte

Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”

Alla lyfter med nivågrupper i matte och engelska

Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.

Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs

Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”

Nya kursplaner: Skolverket fick nobben av alla fysiker

Kursplaner ”Ingen av dem kunde ta på sig uppdraget.”

Därför möter undervisning om hållbarhet starkt motstånd

Forskning Forskaren: Elever markerar sin distans till skolans fostrande normer.

Nivågruppering

Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!

Fokus Stor granskning: Därför vill 8 av 10 lärare dela upp elever i nivågrupper.

Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte

Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”

Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs

Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”

Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket

Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.

Skolverket har svängt – utan att berätta

Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Den eskalerande talrädslan

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

Matteresultaten på nationella proven störtdyker – igen

Nationella prov Matteläraren: ”Det blir som ett lotteri.”

Läraregenskapen som väcker elevernas intresse för matte

Matematik no teknik Ny rapport: Eleverna blir både mer intresserade och får ett starkare självförtroende.

Mattelärare sänker nivån när kunskapsklyftan ökar

Matematik no teknik Ny rapport: Svårt att motivera och hålla kvar intresset för alla elever samtidigt.

Rekordmånga flickor underkänns i NO-ämnena

Betyg Nya siffor: ”Utvecklingen är oroande”.

Ny rapport: Bristerna som ställer till det för tekniklärare

Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.

Mycket tid läggs på matte – men resultaten lyfter inte

Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.

Dahl: Utan lärobok blir det fruktansvärt mycket merarbete

Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”

Forskaren om undervisningen i matte eleverna vill ha

Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”

Modellen som får fler att lyckas med matten på komvux

Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.

Matten lyfter med två lärare i klassrummet

Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.

Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig

Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”

Teknikprojekten som får igång eleverna

Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.

Anteckningsmetoden som ger djupare NO-kunskaper

Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.

Förberedda lärare viktigare än undervisningens form

Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.

Så blir NO-undersökningar mer givande för eleverna

Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”

Faktorerna som stärker elever i matematik

Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.

Debatt: Apatin många lärare känner för matte smittar

Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat

Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.

Debatt: Flera problem får elever att halka efter i matten

Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning

Debatt: Sokrates kan ta skolan in i framtiden

Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.

Så fördjupar bilder lärandet i teknik

Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.

Forskaren: Naturelever är duktiga på att använda AI

Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”

Utspridd repetition ger tydliga resultat i matten

Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”

Tre NO-lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Persson: Nationella proven i matte omgärdas av många problem

Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?

Sana bjuder in hela familjen till läxhjälpen

Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”

”Svag teoretisk begåvning är inget övergående fenomen”

Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”

Tekniklärarna tar brobyggandet till en ny nivå

Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”

Prisad lärare förstärker elevernas intresse för fysik

Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”

Ny rapport: Processen som lyfter teknikämnet

Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”

Persson: Vi lärare är experter – låt oss visa det

Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.

Debatt: Vi tränar elever att härma – inte att tänka

Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”

Matteproblemen som gör eleverna mer självgående

Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.

Geometrin blir mer begriplig med VR

Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.

Allt fler som får F i sexan klarar inte högstadiet

Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.

Tre lärare om bästa labbarna

Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”

Biologilärarna djupdyker i ”den tysta pandemin”

Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.

Forskaren: Drama ger liv åt kemin

Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”

Debatt: Behovsgrupper lyfter matematiken

Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.

Debatt: Det är inte min uppgift att tänka åt eleverna

Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.

Varningen: Snävt perspektiv i debatten kan stympa matten

Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.

Debatt: Bör vi återinföra allmän och särskild matte?

Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.

Därför faller kollegialt lärande ofta platt i praktiken

Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.

Här är de fyra lärarna som vinner prestigefyllda priset

Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.

Dahl: Enstaka misstag får inte väga för tungt i matten

Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.

Inställningsras – ändå höjs matteresultaten

Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.

Tre lärare om utvecklande misstag

Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.

Intensiv kamp för att göra matten begriplig

Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.

Tekniklärarens flodbord får idéerna att flöda

Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”

Senaste nytt

  1. Kursplaner

    Nya kursplaner: Skolverket fick nobben av alla fysiker

  2. Forskning

    Därför möter undervisning om hållbarhet starkt motstånd

  3. Nationella prov

    Matteresultaten på nationella proven störtdyker – igen

  4. Matematik no teknik

    Läraregenskapen som väcker elevernas intresse för matte

  5. Matematik no teknik

    Mattelärare sänker nivån när kunskapsklyftan ökar

  6. Betyg

    Rekordmånga flickor underkänns i NO-ämnena

  7. Matematik no teknik

    Ny rapport: Bristerna som ställer till det för tekniklärare

  8. Matematik no teknik

    Mycket tid läggs på matte – men resultaten lyfter inte

  9. Krönika

    Dahl: Utan lärobok blir det fruktansvärt mycket merarbete

  10. Elevinflytande

    Forskaren om undervisningen i matte eleverna vill ha

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Heléne är Årets yrkeslärare

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Nya kursplaner: Skolverket fick nobben av alla fysiker

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Här lyfter alla med nivågrupper i musik

Grundskolläraren

De förvandlade hela skolan – till Hogwarts

Specialpedagogik

”Det är politikerna som inte jobbar med elever …”

Fritidspedagogik

Så ser lärare på barns fysiska aktivitet i fritidshem

Förskolan

Sex av tio lärare välkomnar skärmfri förskola

Folkhögskolan

Lärarnas insikt: Vi kan förändra!

Vi Vägledare

Nytt nummer av Vi Vägledare – med syv-utredningen som försvann

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm X-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Facebook-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Instagram-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare