
Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig
Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”
Teknikprojekten som får igång eleverna
Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.


Anteckningsmetoden som ger djupare NO-kunskaper
Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.
Förberedda lärare viktigare än undervisningens form
Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.


Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.


Så möter du fem muntliga dilemman i skolan
Fokus Experternas bästa tips.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.


Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Så blir NO-undersökningar mer givande för eleverna
Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”


Faktorerna som stärker elever i matematik
Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.

Debatt: Apatin många lärare känner för matte smittar
Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.
Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat
Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.

Debatt: Flera problem får elever att halka efter i matten
Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning


Debatt: Sokrates kan ta skolan in i framtiden
Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande
Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.

Så fördjupar bilder lärandet i teknik
Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.
Forskaren: Naturelever är duktiga på att använda AI
Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”

Utspridd repetition ger tydliga resultat i matten
Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”


Tre NO-lärare om uteundervisning
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.
Persson: Nationella proven i matte omgärdas av många problem
Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?


Sana bjuder in hela familjen till läxhjälpen
Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”

”Svag teoretisk begåvning är inget övergående fenomen”
Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”
Tekniklärarna tar brobyggandet till en ny nivå
Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”

Prisad lärare förstärker elevernas intresse för fysik
Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”


Ny rapport: Processen som lyfter teknikämnet
Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”
Persson: Vi lärare är experter – låt oss visa det
Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.


Debatt: Vi tränar elever att härma – inte att tänka
Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”

Matteproblemen som gör eleverna mer självgående
Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.
Geometrin blir mer begriplig med VR
Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.

Allt fler som får F i sexan klarar inte högstadiet
Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.


Tre lärare om bästa labbarna
Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”

Biologilärarna djupdyker i ”den tysta pandemin”
Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.

Forskaren: Drama ger liv åt kemin
Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”
Debatt: Behovsgrupper lyfter matematiken
Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.

Debatt: Det är inte min uppgift att tänka åt eleverna
Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.


Varningen: Snävt perspektiv i debatten kan stympa matten
Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.

Debatt: Bör vi återinföra allmän och särskild matte?
Debatt Matteläraren: Galet stor andel vill se någon form av grupperingar.

Därför faller kollegialt lärande ofta platt i praktiken
Forskning Ny studie identifierar flera hinder för metoden.
Här är de fyra lärarna som vinner prestigefyllda priset
Lärarpriser Så väcker de elevernas intresse för matematik och naturvetenskap.

Dahl: Enstaka misstag får inte väga för tungt i matten
Krönika Matteläraren: Risken är att vår fascination leder oss lite fel.

Inställningsras – ändå höjs matteresultaten
Matematik Två av tre elever negativt inställda till matematik.


Tre lärare om utvecklande misstag
Undervisning NO-läraren: ”Jag håller på att fasa ut skriftliga prov”.

Intensiv kamp för att göra matten begriplig
Reportage Så får de intensivmatten att fungera i praktiken.
Tekniklärarens flodbord får idéerna att flöda
Teknik ”Elever rycker i dörren för att få komma in till lektionen.”

Tro på sig själv är inte nog i matte
Forskning Forskaren: Vissa elever riskerar att få en orealistisk bild av sin prestation.


Så kan skolor ducka laborationer i fysik och kemi
Matematik no teknik Skolinspektionen: ”Vi kan inte ge en generell bild av hur det ser ut.”

Efter labbkravet: Nu läggs flera fysik- och kemikurser ned
Matematik no teknik ”Svårt att utveckla sin förmåga att arbeta laborativt om man bara får labba en gång per kurs.”

Därför har många elever svårt för proportionalitet
Forskning Forskaren: De klarar inte av att använda proportionalitet i verkliga sammanhang.
”Sveriges elever förtjänar en bättre kursplan i matematik”
Debatt Debattören: Fokusera på praktiska färdigheter och disciplinära grundkunskaper.

Tre mattelärare om sin utbildning
Lärarutbildning ”Jag hade verkligen önskat att få metodik i mina ämnen.”

Persson: Hur gör vi när elever varken kan, vill eller orkar?
Krönika Matteläraren om den nya tidens stora utmaningar.


Därför krävs tydligare kursplaner i matte och NO
Matematik no teknik Professorn: Tydlighet gör det lättare för lärare att jobba självständigt.

Läsning i fokus när NO- och mattekrisen diskuterades
Matematik no teknik ”Vi kan inte vara ett land som inte läser.”
Spetsskola får mattetalangerna att frodas
Reportage ”Skolsystemet är inriktat på medelelever och inte så bra som det skulle kunna vara för högpresterande elever.”

Så eldar han på elevernas intresse för kemi
Lektionstipset Gymnasieläraren om varför eleverna behöver en wow-upplevelse.


Lärarstudenter är allt sämre i matematik
Forskning Drygt två tredjedelar klarar inte ett enkelt mattetest.

Därför är ämnesspråket i fysik så viktigt
Forskning Forskaren: Kopplingen mellan ämnesinnehåll och språk måste vara tydlig.

Legotävling stärker elevernas intresse för teknik
Matematik no teknik Teknikläraren: Givande för eleverna att försöka komma på nya tekniska lösningar.