ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (matematik, NO, teknik mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Betygssystemet straffar natur- och teknikelever

Matematik no teknik Ny rapport: ”Väljer bort denna väg på gymnasiet för att maximera sina betyg.”

Debatt: Muntliga NP utsätter eleverna för en orimlig stress

Nationella prov Matteläraren: Känner hur det vänder sig i magen på eleverna av rädsla för att misslyckas.

Rekordmånga flickor underkänns i matematik

Betyg Matteläraren: ”Vi behöver kraftsamla”.

Så mycket tjänar ämneslärare på gymnasiet och högstadiet

Lön Ny statistik: Här är ämneslärarnas löner bäst och sämst.

Så mycket tjänar ämneslärare på gymnasiet och högstadiet
Nivågruppering

Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!

Fokus Stor granskning: Därför vill 8 av 10 lärare dela upp elever i nivågrupper.

Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte

Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”

Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs

Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”

Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket

Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.

Skolverket har svängt – utan att berätta

Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt i din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Den eskalerande talrädslan

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum

Panelen Så ser de till att reglerna faktiskt följs.

Forskarens hårda mattekrav: ”Läget är akut”

Forskning Forskaren: Ta ansvar – eller släpp kravet på att alla ska kunna matte.

Här läggs matten om – på alla stadier

Reportage Så har mattelärarnas idé fått hela kommunen att lägga om undervisningen.

Anna Persson: Skolan behöver inte fler populistiska slag i luften

Krönika Matteläraren om att skoldebatten hamnat snett: ”Ge oss vettiga ämnesplaner – inte no excuses eller mobilregler”

Så fungerar simuleringar i kemin

Forskning ”Kan bidra lika mycket till lärandet.”

Apparna som ger full koll på den biologiska mångfalden

Lektionstipset Så enkelt kan du artbestämma växter ute på fältet: ”Ett bra stöd”.

Nya kursplaner: Skolverket fick nobben av alla fysiker

Kursplaner ”Ingen av dem kunde ta på sig uppdraget.”

Därför möter undervisning om hållbarhet starkt motstånd

Forskning Forskaren: Elever markerar sin distans till skolans fostrande normer.

Matteresultaten på nationella proven störtdyker – igen

Nationella prov Matteläraren: ”Det blir som ett lotteri.”

Läraregenskapen som väcker elevernas intresse för matte

Matematik no teknik Ny rapport: Eleverna blir både mer intresserade och får ett starkare självförtroende.

Mattelärare sänker nivån när kunskapsklyftan ökar

Matematik no teknik Ny rapport: Svårt att motivera och hålla kvar intresset för alla elever samtidigt.

Rekordmånga flickor underkänns i NO-ämnena

Betyg Nya siffor: ”Utvecklingen är oroande”.

Ny rapport: Bristerna som ställer till det för tekniklärare

Matematik no teknik Få unga tycker att grundskolans teknikämne är intressant.

Mycket tid läggs på matte – men resultaten lyfter inte

Matematik no teknik Utredaren: Utvidgade undervisningstiden kanske ännu inte har fått genomslag.

Dahl: Utan lärobok blir det fruktansvärt mycket merarbete

Krönika Matteläraren: ”Grovplanering? Varför inte följa boken?”

Forskaren om undervisningen i matte eleverna vill ha

Elevinflytande ”Känner de att de inte förstår stänger de av.”

Modellen som får fler att lyckas med matten på komvux

Debatt Matteläraren: ”Upplever en ökad tilltro till sin matematiska förmåga”.

Matten lyfter med två lärare i klassrummet

Reportage Matteläraren: Jag kan sitta med en elev tills den förstår.

Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig

Läraryrket NO- och matteläraren: ”Roligt, varierande, tungt, spännande.”

Teknikprojekten som får igång eleverna

Forskning Forskaren: Eleverna testar sig fram på samma sätt som ingenjörer gör.

Anteckningsmetoden som ger djupare NO-kunskaper

Lektionstipset NO-läraren: ”En enkel metod som inte är så tidskrävande”.

Förberedda lärare viktigare än undervisningens form

Forskning Forskaren: Noggranna förberedelser av lektionen har störst effekt på elevernas lärande.

Så blir NO-undersökningar mer givande för eleverna

Forskning Forskaren: ”Lärarens roll blir extremt viktig.”

Faktorerna som stärker elever i matematik

Forskning Forskaren: Grunden för att ge eleverna tydlig och relevant undervisning.

Debatt: Apatin många lärare känner för matte smittar

Debatt Matematikläraren: ”Det krossar mitt hjärta”.

Lärares ämneskunskaper avgörande för elevers resultat

Forskning Ny studie: Effekterna tydligast i matematik.

Debatt: Flera problem får elever att halka efter i matten

Debatt Gymnasieläraren: Så brister grundskolans matematikundervisning

Debatt: Sokrates kan ta skolan in i framtiden

Debatt ”Tro på elevernas förmåga att själva nå insikt.”

Ny studie: Matteångest kan leda till sämre lärande

Forskning Forskaren: Blir svårare att använda sitt arbetsminne effektivt.

Så fördjupar bilder lärandet i teknik

Forskning Forskaren: Gradvis breddar eleverna sin förståelse för teknik.

Forskaren: Naturelever är duktiga på att använda AI

Forskning ”Det är anmärkningsvärt.”

Utspridd repetition ger tydliga resultat i matten

Pedagogiska tips Matteläraren: ”Det är extremt effektivt.”

Tre NO-lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Persson: Nationella proven i matte omgärdas av många problem

Krönika Matteläraren: Varför kan de inte delas upp på flera dagar?

Sana bjuder in hela familjen till läxhjälpen

Reportage Matteläraren om satsningen: ”Den bästa idé jag kommit på.”

”Svag teoretisk begåvning är inget övergående fenomen”

Debatt Matematikprofessorn: ”Vad ska de göra? Ta sig i kragen?”

Tekniklärarna tar brobyggandet till en ny nivå

Matematik no teknik ”Eleverna visade ett ökat intresse för teknikämnet.”

Prisad lärare förstärker elevernas intresse för fysik

Lektionstipset ”När de får se, höra och göra själva så får jag med mig många.”

Ny rapport: Processen som lyfter teknikämnet

Forskning Forskaren: ”Resultatet ger en inblick i vad som fungerar bra.”

Persson: Vi lärare är experter – låt oss visa det

Krönika Matteläraren: Bakom de svarta rubrikerna finns det lärare som saknar förutsättningar.

Debatt: Vi tränar elever att härma – inte att tänka

Debatt ”Matematiken reduceras till mekaniska upprepningar.”

Matteproblemen som gör eleverna mer självgående

Forskning Forskaren: Elever tar sig an uppgifter som de inte vet direkt hur de ska lösa.

Geometrin blir mer begriplig med VR

Reportage Matteläraren: Jag upplevde att det gick lättare för eleverna.

Allt fler som får F i sexan klarar inte högstadiet

Betyg 6 av 10 lyckas inte höja sitt F i matematik.

Tre lärare om bästa labbarna

Undervisning ”Det är med de små laborationerna som vi fångar eleverna.”

Biologilärarna djupdyker i ”den tysta pandemin”

Pedagogiska tips Så guidar de sina elever till kloka antibiotikabeslut.

Forskaren: Drama ger liv åt kemin

Forskning ”Eleverna utvecklar en djupare förståelse för ämnet.”

Debatt: Behovsgrupper lyfter matematiken

Debatt Matteläraren: Modellen ger eleverna en bättre självbild och får dem att växa.

Debatt: Det är inte min uppgift att tänka åt eleverna

Debatt Matteläraren: Många av mina elever förväntar sig att jag ska lösa uppgifterna åt dem.

Varningen: Snävt perspektiv i debatten kan stympa matten

Matematik no teknik Matteläraren: Man tar fasta på en ytterst begränsad del av kognitionsforskningen.

Senaste nytt

  1. Matematik no teknik

    Betygssystemet straffar natur- och teknikelever

  2. Nationella prov

    Debatt: Muntliga NP utsätter eleverna för en orimlig stress

  3. Betyg

    Rekordmånga flickor underkänns i matematik

  4. Lön

    Så mycket tjänar ämneslärare på gymnasiet och högstadiet

  5. Panelen

    Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum

  6. Forskning

    Forskarens hårda mattekrav: ”Läget är akut”

  7. Reportage

    Här läggs matten om – på alla stadier

  8. Krönika

    Anna Persson: Skolan behöver inte fler populistiska slag i luften

  9. Forskning

    Så fungerar simuleringar i kemin

  10. Lektionstipset

    Apparna som ger full koll på den biologiska mångfalden

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Nya perspektiv på APL under yrkeskonferens

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Var tredje slutbetyg i svenska högre än NP-betygen

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Ny rapport: Betygssystemet straffar natur- och teknikelever

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Debatt: Elevernas färgval visar hur stark normen är

Grundskolläraren

Det händer när nationella proven i årskurs 3 försvinner

Specialpedagogik

Elin Z: ”Investera i skolan i stället för i barnfängelser”

Fritidspedagogik

Tre lärare i fritidshem om elevernas leksaker

Förskolan

Förskolans krönikör i SVT: Luciadebatten har fel fokus

Folkhögskolan

Kista folkhögskola mister statsbidraget

Vi Vägledare

Vägledare luckrar upp fördomar om yrkesprogram

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm X-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Facebook-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm Instagram-konto Ämnesläraren |  Lärare i matematik, teknik, naturvetenskap mm RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare