Larmet: Fyra av tio i förskolan saknar rätt utbildning

Foto: Oskar Omne/Stock Adobe

Minst två tredjedelar av personalen behöver ha en förskollärarexamen för att lärarna ska klara sitt uppdrag, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Över 40 procent av personalen i förskolan är varken utbildade förskollärare eller barnskötare. Det visar siffror från Skolverket som Sveriges Lärare har sammanställt.
– Det är alarmerande. En mängd personer utan rätt utbildning arbetar med det värdefullaste vi har och det drabbar lärare i förskolan, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

För att lärarna i förskolan ska kunna klara sitt uppdrag borde minst två tredjedelar av personalen ha en förskollärarexamen.

– Det är så man kan få en förskola värd namnet där lärarna får förutsättningar att följa läroplansuppdraget, säger Anna Olskog, ordförande för Sveriges Lärare.

Men bara tre kommuner i Sverige når upp till den utbildningsnivån. I hela landet är det endast 41 procent av personalen i förskolan som har förskollärarexamen, vilket innebär att nästan 26 000 behöriga förskollärare saknas. Det visar siffrorna som Sveriges Lärare har tagit fram.

”Ohållbart att arbeta som förskollärare”

Totalt sett är det 40 procent, eller drygt 40 000 personer, som är anställda i förskolan som varken har förskollärarexamen eller barnskötarutbildning.

– Det är viktigt att det här blir känt för vårdnadshavare, medborgare och politiker. Att vi har en mängd personer som saknar rätt utbildning men som ändå ska arbeta med det värdefullaste vi har. I den andra delen blir det till sist ohållbart att arbeta som förskollärare eftersom det driver arbetsbelastning något så oerhört.

Det finns stora regionala skillnader när det gäller andelen utbildad personal i förskolan.

Totalt 56 procent av alla anställda i förskolan i Stockholms län saknar förskollärarexamen eller barnskötarutbildning. Bara 31 procent av personalen har förskollärarexamen.

”Värst i kommuner med låga ambitioner”

I flera kommuner i landet är det uppemot två tredjedelar av personalen som saknar rätt utbildning. Några exempel är Norberg, Åre, Solna och Storuman. 

– Problemen är störst i kommuner som väljer att lägga ambitionsnivån för lågt i förskolan. På förskolor med personal utan utbildning vill man inte jobba. Så om man satsar på förskolan så blir det självgenererande. Vi har inte råd att bromsa oss ur den här situationen, säger Anna Olskog.

Hon varnar för den nedskärningsvåg som drar fram över skola och förskola.

– Nyligen besökte jag en förskola där man inte tar in vikarier utan löser det i huset eller inom området. Så när man ska genomföra en aktivitet måste någon springa iväg för att täcka upp. Det drabbar både barnen och våra medlemmar stenhårt. Det leder också till en samvetsstress när man till exempel måste gå iväg istället för att hinna läsa klart en saga samtidigt som man vet att också kollegor jobbar kort om personal.

Chans att vända utvecklingen

Mindre barnkullar väntas framöver. Det ser Anna Olskog som en chans för arbetsgivarna är förbättra situationen.

– Det är ett gyllene tillfälle att mönstra ut de obehöriga, få högre lärarbehörighet och reglera barngruppernas storlek. Ett tillfälle att tänka smart som gynnar förskollärarna och barnen.

Kolla hur det ser ut i din kommun här.

Här saknar störst andel av personalen rätt utbildning

Andel av personalen i förskolan som saknar rätt utbildning:

Norberg: 66 procent.

Lidingö: 63 procent.

Solna: 61 procent.

Danderyd: 60 procent.

Åre: 60 procent.

Upplands Väsby: 59 procent.

Nacka: 58 procent.

Täby: 57 procent.

Ekerö: 57 procent.

Storuman: 57 procent

Källa: Sveriges Lärare har tagit fram siffrorna från Skolverket (2023).

Här är kommunerna med bäst siffror

Andel av personalen i förskolan som saknar rätt utbildning:

Storfors: 4 procent.

Vadstena: 10 procent.

Överkalix: 15 procent.

Piteå: 15 procent.

Sölvesborg:15 procent.

Munkfors: 16 procent.

Båstad: 17 procent.

Töreboda: 18 procent.

Habo: 18 procent.

Grums: 18 procent.

Källa: Sveriges Lärare har tagit fram siffrorna från Skolverket. År 2023. 

Sveriges Lärares krav:

  • Staten ska se till att fler förskollärare utbildas.
  • Staten måste ta ett huvudansvar för förskolans finansiering, resursfördelning och likvärdighet. 
  • Förskollärares tid för planering, för- och efterarbete och utveckling av undervisningen regleras nationellt.
  • Förskollärares kärnuppdrag värnas. Alla barn garanteras undervisning av legitimerade förskollärare.

LÄS OCKSÅ: 

Barnen som saknar språket – ”Ett stort misslyckande”

Sveriges Lärares krav: Högst tre barn per anställd i småbarnsgrupperna

Ta chansen – minska barngrupperna nu!