Anders Wirdefeldt: Därför är jag lärare
Anders Wirdefeldt undervisar i historia och geografi på Bäckängsgymnasiet i Borås. Foto: Mathias Bergeld
Jag är lärare
Anders Wirdefeldt är gymnasielärare i Borås.
Här berättar Anders om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Därför är jag lärare:
– Läraryrket är för mig ett samhällsbärande framåtriktat yrke som är något av det finaste du kan arbeta med. Genom undervisningen har du stora möjligheter att inspirera, forma och utbilda ungdomar till att bli självständiga, kritiskt tänkande individer samt aktiva samhällsmedborgare. Det är insikten i detta som är anledningen till att jag är och förblir lärare.
Utrymmet för kärnuppdraget blir allt snävare.
Då känner jag extra glädje:
– Extra glädje känner jag när jag märker att eleverna uppskattar undervisningen och när det är ett bra samspel och harmoni i klassrummet.
– Det är också väldigt roligt och stimulerande när elever visar uppriktigt intresse kring ämnesrelaterade frågor som inte nödvändigtvis har någon uttrycklig koppling till måluppfyllelse eller kvalitetskriterier. Då blir mötena och samtalen mer förutsättningslösa och oftare just därför; intressantare!
Om jag var skolminister för en dag …
– Då skulle jag initiera en debatt och utredning för Sveriges framtida skola med ambitionen att reformera skolans styrdokument och kanske skollagen i stort. Målet skulle vara att renodla vad som är skolans huvuduppdrag och ha en tydligare prioriteringsordning för att lyfta fram ämnesundervisningen.
– I takt med att allt fler samhällsrelaterade uppdrag implementeras inom skolans ramar och förväntas lösas av lärare och mentorer blir utrymmet för kärnuppdraget allt snävare och det går i förlängningen ut över elevernas kunskaper och möjligheten till bildning.