
Mordet utanför skolan påverkar fortfarande Gunilla Skogsmo och hennes kollegor Veronica Sivén Stenström, Beata-Jasmin Hussain och Jan Strömberg. Foto Emelie Otterbeck/Bildbyrån
I april sköts en elev till döds utanför en skola och förskola i Eskilstuna. Gunilla Skogsmo, ämneslärare på Rekarnegymnasiet och ordförande för Sveriges Lärare i Eskilstuna, befann sig på skolan när mordet skedde. Foto: Emelie Otterbeck/Bildbyrån
Gängvåldet
Varje dag ansluter tre unga till gängbrottsligheten. Nästan 2 000 unga är i riskzonen för att fångas upp av gängen, drygt 200 är 14 år eller yngre.
Det grova våldet har exploderat – och tagit sig in i skolan.
– Vår elev sköts ihjäl på skolparkeringen, säger läraren Gunilla Skogsmo.
Skjutningen den 6 april skakade om hela skolan.
– Det är klart att jag direkt minns allt från den där dagen så fort vi pratar om det nu, säger Gunilla Skogsmo.
Hon var själv inomhus i skolan och hörde inte skotten.
– Jag blev varse om att något hänt när en lärarkollega kom springande och ropade att vi skulle larma, säger Gunilla Skogsmo.
Ute på skolparkeringen låg den 18-årige eleven.
– Han hade blivit skjuten inför ögonen på lärare och elever som var i närheten. En lärare gjorde allt för att försöka stoppa blödningen tills ambulansen kom, säger Gunilla Skogsmo.
I det läget visste skolpersonalen att en elev blivit skjuten, men inte mer än så.
– Så vi började med att göra en inrymning ifall händelsen skulle vara skolrelaterad, säger Gunilla Skogsmo.
Hon reflekterar över vad det innebar att skjutningen inträffade på eftermiddagen sista dagen före påsklovet.
– Kanske hade det varit bra att kunna samla hela skolan dagen därpå, men nu hade ju ledigheten redan börjat. Jag bedömer ändå att alla som behövde det fick möjlighet att få hjälp snabbt, säger Gunilla Skogsmo.
En lärare gjorde allt för att försöka stoppa blödningen tills ambulansen kom.
Många elever var i kontakt med kuratorer, elevhälsan och sina mentorer de första dagarna på påsklovet.
– Det blev en spontan minnesplats för eleven utomhus och sedan skapades en bra plats inne på skolan där vi kunde minnas honom gemensamt, säger Gunilla Skogsmo.
Å ena sidan fanns medieuppgifterna att 18-åringen blivit dömd för ett vapenbrott och hade kopplingar till gängkriminalitet – å andra sidan pratade skolkamrater om en godhjärtat pojke som var klassens clown.
– Hans död påverkade väldigt många. Hans gamla klasskamrater skulle ta studenten några månader senare och det blev självklart en underlig tid för dem fram till avslutningen. Själv hade 18-åringen börjat om i en ny klass som fick hantera att deras nya kompis ryckts bort så här brutalt. Det var inte lätt för någon, säger Gunilla Skogsmo.
Mordet utanför skolan påverkar fortfarande Gunilla Skogsmo och hennes kollegor Veronica Sivén Stenström, Beata-Jasmin Hussain och Jan Strömberg. Foto Emelie Otterbeck/Bildbyrån
Under en tid fanns också oron för att något mer skulle hända – och trots att skjutningen inte hade något med Rekarnegymnasiet att göra pratades det om eventuella hämndaktioner.
– Då funderade alla på om något skulle kunna hända på skolan. Men med tiden lugnade det ner sig och vi kunde börja arbetet med att återta vardagen tillsammans, säger Gunilla Skogsmo.
Hon fortsätter:
– Jag hade själv inte 18-åringen som elev, men flera av mina närmaste kollegor undervisade honom i olika ämnen. Så det har kommit nära även på ett personligt plan.
I sin roll som lokal ordförande i Sveriges Lärare är hon lättad över att medlemmarna fått bra stöd av arbetsgivaren.
– Vi i facket hade en plan för hur vi skulle kunna försöka hjälpa till, men det behövdes inte. Allt har skötts väldigt bra och proffsigt och även nu, ganska lång tid efter händelsen, erbjuds de som behöver det stöd.
Mordet, som polisen beskriver som ”hänsynslöst och utfört med fara för tredje part”, är inte uppklarat.
På en förskola som ligger alldeles intill mordplatsen var barnen – de som polisen refererar till som ”tredje part” tillsammans med gymnasieelever och lärare – ute på gården vid skottlossningen.
– Vi hade tränat på inrymning en kort tid innan det hände. Det var ledsamt att vi fick nytta av övningen, säger förskolerektorn.
– Men barnen var så fina och skötte sig så bra och pedagogerna gjorde ett strålande arbete både då och tiden fram till nu, säger förskolans rektor.
Hen vill hålla förskolan anonym:
– Barnen är så små och vi vill inte att pratet liksom ska börja. Även om allt gått så bra det bara kan gå, så är vi inne i arbetet med att återta vardagen på förskolan också.
Före detta skolministern Lina Axelsson-Kihlblom (S) tillträdde som barn- och utbildningsdirektör i Eskilstuna i samband med skjutningen. Hon beskriver starten på det nya jobbet så här:
– Jag var tacksam för att jag hanterat kriser i andra kommuner i olika roller. Jag har arbetat mycket med frågan också som skolminister och fick bland annat tillsätta utredningen kring våldsdåd i skolan som nu är ute på remiss, säger hon.
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.