 
                        Martin Lazar är ofta ute på skolor och träffar ungdomar. Foto: Privat
 Till startsidan
						Till startsidan
					
					 
                                ”Ibland är det så att personalen i skolan är de enda vuxna som finns kvar som kan uppfostra barnen”, säger Martin Lazar som är kommunpolis i Botkyrka och har en bakgrund i skolans värld. Foto: TT
                        Gängvåldet
                        Martin Lazar är kommunpolis i Botkyrka och har sett våldet eskalera de senaste åren.
– Jag tänker på skolan varje dag. Det är så mycket som landar i knäet på lärare som egentligen bara ska undervisa, säger han.
                    
Martin Lazar kom till Sverige som flykting från Irak när han var 15 år gammal.
– Jag tror att jag har lätt för att identifiera mig med de unga som jag träffar i jobbet. Jag hade turen att hamna i gott sällskap via idrotten, där jag satsade och ville bli fotbollsstjärna. Men det är små marginaler mellan att leva ett bra liv och att lockas in i skadliga miljöer, säger han.
Det blev ingen fotbollskarriär.
– Men jag blev triggad att läsa upp mina betyg för att kunna utbilda mig till fritidsledare med idrottsprofil och jobbade sedan i det yrket i tio år innan jag började som behandlingsassistent på SIS-hem och det var där tankarna på att söka till polishögskolan kom ganska snabbt, säger han.
Erfarenheterna från hans tidigare yrken är viktiga i polisarbetet.
– Redan som fritidsledare märkte jag vilken kraft det finns i att kunna erbjuda en rolig och meningsfull tillvaro. Jag brukar tänka på det nu när så skrämmande många unga, ibland mindre barn, säger ”jag har ingen framtid”. Här är ju skolan så otroligt viktig. Det bygger självkänsla och framtidshopp om man känner att man lyckas med sina studier, säger Martin Lazar.
En annan insikt var den han gjorde som behandlingsassistent på SIS-hem:
– Vilken farlig kombination är avsaknaden av hopp tillsammans med bristande konsekvenstänk är. Det är en av orsakerna till att våldet blivit så mycket värre. Gränserna för vad man kan göra har flyttats fram. Spärrarna har försvunnit, säger Martin Lazar.
Redan i förskolan går det ofta att förutse vilka som riskerar att hamna i en dålig miljö.
Hela samhället drabbas – och många av problemen finns också i skolan.
– Det här börjar ju många gånger tidigt i livet. Redan i förskolan går det ofta att förutse vilka som riskerar att hamna i en dålig miljö senare. Ibland är det så att personalen i skolan är de enda vuxna som finns kvar som kan uppfostra barnen. Jag tänker på skolan varje dag. Det är så mycket som landar i knäet på lärare som egentligen bara ska undervisa, säger Martin Lazar.
I polisutredningen till mordet i Skogås centrum – där en 15-åring åtalats för att ha skjutit ihjäl en annan 15-åring på en sushi-restaurang – visar den digitala bevisningen att den misstänktes mobil gjort ett stopp på tolv minuter vid en intilliggande förskola strax före skottlossningen. Och det är vanligt att unga i utkanten av gängkriminalitet stämmer träff på skolor, fritidsgårdar, förskolor och lekplatser.
– Det är platser de är bekanta med, så det är ju inte så konstigt att de kan träffas där utanför skoltid också, säger Martin Lazar.
Han berättar att han ofta känner igen de som blir offer i gänguppgörelserna.
– Ibland har de sociala myndigheterna haft bra koll på dem tidigt och vi har satt in åtgärder i flera år och man hoppas att det ska fixa sig. Ändå kan det sluta illa. Vid de tillfällena känns det extra sorgligt och tungt, säger Martin Lazar.
 
                        Martin Lazar är ofta ute på skolor och träffar ungdomar. Foto: Privat
Men det finns också mer oväntade offer.
– Det kan vara killar som inte har något kriminellt bagage från början. De kan ha varit struliga i skolan och gjort sig skyldiga till någon mindre förseelse, men plötsligt finns de där som offer eller gärningsman vid en skjutning. Det är en skrämmande utveckling, säger Martin Lazar.
En av förklaringarna bakom det är hur gängen kommer i kontakt med unga via sociala medier.
– Det är billigt att ha TikTok och Instagram och marknadsföra sitt våldskapital där. Det är tyvärr också en enkel kontaktyta. Gängen själva har ju hävdat att unga tar kontakt med dem och erbjuder sig att utföra uppdrag gratis. Sedan håller de kontakt via andra kommunikationsappar, säger Martin Lazar.
Samtidigt säger han att det är svårare att köpa sig fri från gängen.
– Förut gick det att lämna den här världen enklare. Då kunde en familj eller släkt gå ihop och lägga sina pengar på att köpa en anhörig fri från ett gäng. Nu är valutan lojalitet. Antingen är du lojal eller också är du inte lojal – och då kan du råka illa ut. Jag tror inte folk ens kan föreställa sig hur lite det krävs för att för att hamna på fel lista. Någon helt oskyldig anhörig kan ärva det som gänget tycker är en skuld eller en kränkning, säger Martin Lazar.
Trots att skjutningar och sprängningar eskalerat tror han inte att våldsspiralen nått sin kulmen.
– Nej, tyvärr. Jag är rädd för att det kan bli värre innan det blir bättre igen, säger Martin Lazar.
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
 
						Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
 
                         
					Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
 
					Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
 
						Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
 
						 
                    Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
 
					Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
 
					Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
 
						Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
 
						 
                    Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
 
					Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
 
					Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
 
						Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
 
						 
                    Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
 
					Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
 
					Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
 
						Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
 
                        Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
 
						 
					Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
 
					Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
 
						Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
 
                        Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
 
                         
					Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
 
					Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
 
						Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
 
						 
                Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
 
                        Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
 
                         
					Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
 
					Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
 
						Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”
 
						 
                    Debatt ”Samhällets syn på yrkesprogram och vuxenutbildning gör saken värre”
 
					Debatt Lärare kan inte arbeta hemifrån: ”Syns tydligt i lönekuvertet”.
 
					Arbetsbelastning Kritiken: ”Man måste kunna hålla två tankar i huvudet samtidigt.”
Krönika Men här är vad som kan få nästa Talis-resultat att lyfta.
 
                        Debatt Kräver ny syn på skolan: ”Att utgå ifrån att lärandeuppdraget går att isolera är förödande”.
 
						Debatt ”Våra elever behöver möta vuxna som tar sig tid att lyssna, som inte dömer”
 
						 
                    Debatt ”Vi är läromedelsutvecklare, administratörer, logistiker, schemaläggare, lärare.”
Ledarkrönika ”Kommunerna kan inte friskriva sig från huvudansvaret – lagar ska följas. Punkt.”
 
                         
					Skolpolitik Simona Mohamsson "redo att frånta kommunerna huvudmannaskapet”.
 
					Debatt Simona Mohamsson: ”Staten behöver återta det fulla huvudmannaskapet över skolan.”
Talis ”Svenska lärare trivs med sitt jobb – till priset av en ohållbar arbetsbelastning.”
 
						Talis Världens största undersökning av lärares yrkesvillkor: Fler lärare ser positivt på sitt yrke.
 
						 
                    Debatt ”Svenska språket bör även fortsättningsvis ha en central plats i skolan”