
Martin Lazar är ofta ute på skolor och träffar ungdomar. Foto: Privat
”Ibland är det så att personalen i skolan är de enda vuxna som finns kvar som kan uppfostra barnen”, säger Martin Lazar som är kommunpolis i Botkyrka och har en bakgrund i skolans värld. Foto: TT
Gängvåldet
Martin Lazar är kommunpolis i Botkyrka och har sett våldet eskalera de senaste åren.
– Jag tänker på skolan varje dag. Det är så mycket som landar i knäet på lärare som egentligen bara ska undervisa, säger han.
Martin Lazar kom till Sverige som flykting från Irak när han var 15 år gammal.
– Jag tror att jag har lätt för att identifiera mig med de unga som jag träffar i jobbet. Jag hade turen att hamna i gott sällskap via idrotten, där jag satsade och ville bli fotbollsstjärna. Men det är små marginaler mellan att leva ett bra liv och att lockas in i skadliga miljöer, säger han.
Det blev ingen fotbollskarriär.
– Men jag blev triggad att läsa upp mina betyg för att kunna utbilda mig till fritidsledare med idrottsprofil och jobbade sedan i det yrket i tio år innan jag började som behandlingsassistent på SIS-hem och det var där tankarna på att söka till polishögskolan kom ganska snabbt, säger han.
Erfarenheterna från hans tidigare yrken är viktiga i polisarbetet.
– Redan som fritidsledare märkte jag vilken kraft det finns i att kunna erbjuda en rolig och meningsfull tillvaro. Jag brukar tänka på det nu när så skrämmande många unga, ibland mindre barn, säger ”jag har ingen framtid”. Här är ju skolan så otroligt viktig. Det bygger självkänsla och framtidshopp om man känner att man lyckas med sina studier, säger Martin Lazar.
En annan insikt var den han gjorde som behandlingsassistent på SIS-hem:
– Vilken farlig kombination är avsaknaden av hopp tillsammans med bristande konsekvenstänk är. Det är en av orsakerna till att våldet blivit så mycket värre. Gränserna för vad man kan göra har flyttats fram. Spärrarna har försvunnit, säger Martin Lazar.
Redan i förskolan går det ofta att förutse vilka som riskerar att hamna i en dålig miljö.
Hela samhället drabbas – och många av problemen finns också i skolan.
– Det här börjar ju många gånger tidigt i livet. Redan i förskolan går det ofta att förutse vilka som riskerar att hamna i en dålig miljö senare. Ibland är det så att personalen i skolan är de enda vuxna som finns kvar som kan uppfostra barnen. Jag tänker på skolan varje dag. Det är så mycket som landar i knäet på lärare som egentligen bara ska undervisa, säger Martin Lazar.
I polisutredningen till mordet i Skogås centrum – där en 15-åring åtalats för att ha skjutit ihjäl en annan 15-åring på en sushi-restaurang – visar den digitala bevisningen att den misstänktes mobil gjort ett stopp på tolv minuter vid en intilliggande förskola strax före skottlossningen. Och det är vanligt att unga i utkanten av gängkriminalitet stämmer träff på skolor, fritidsgårdar, förskolor och lekplatser.
– Det är platser de är bekanta med, så det är ju inte så konstigt att de kan träffas där utanför skoltid också, säger Martin Lazar.
Han berättar att han ofta känner igen de som blir offer i gänguppgörelserna.
– Ibland har de sociala myndigheterna haft bra koll på dem tidigt och vi har satt in åtgärder i flera år och man hoppas att det ska fixa sig. Ändå kan det sluta illa. Vid de tillfällena känns det extra sorgligt och tungt, säger Martin Lazar.
Martin Lazar är ofta ute på skolor och träffar ungdomar. Foto: Privat
Men det finns också mer oväntade offer.
– Det kan vara killar som inte har något kriminellt bagage från början. De kan ha varit struliga i skolan och gjort sig skyldiga till någon mindre förseelse, men plötsligt finns de där som offer eller gärningsman vid en skjutning. Det är en skrämmande utveckling, säger Martin Lazar.
En av förklaringarna bakom det är hur gängen kommer i kontakt med unga via sociala medier.
– Det är billigt att ha TikTok och Instagram och marknadsföra sitt våldskapital där. Det är tyvärr också en enkel kontaktyta. Gängen själva har ju hävdat att unga tar kontakt med dem och erbjuder sig att utföra uppdrag gratis. Sedan håller de kontakt via andra kommunikationsappar, säger Martin Lazar.
Samtidigt säger han att det är svårare att köpa sig fri från gängen.
– Förut gick det att lämna den här världen enklare. Då kunde en familj eller släkt gå ihop och lägga sina pengar på att köpa en anhörig fri från ett gäng. Nu är valutan lojalitet. Antingen är du lojal eller också är du inte lojal – och då kan du råka illa ut. Jag tror inte folk ens kan föreställa sig hur lite det krävs för att för att hamna på fel lista. Någon helt oskyldig anhörig kan ärva det som gänget tycker är en skuld eller en kränkning, säger Martin Lazar.
Trots att skjutningar och sprängningar eskalerat tror han inte att våldsspiralen nått sin kulmen.
– Nej, tyvärr. Jag är rädd för att det kan bli värre innan det blir bättre igen, säger Martin Lazar.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.
Debatt ”Liberalerna och Socialdemokraterna måste hantera de osannolika meningsfränderna Sverigedemokraterna och Centerpartiet.”
Debatt ”Anpassningar är ingen abstrakt fråga – det handlar om elevernas chans att lära sig”.
Ledare ”Nu ökar vi trycket på regeringen att införa statliga regleringar.”
Debatt Läraren Markus Åkesson får en klump i magen när hans egna barn ska börja skolan.
Yrkesutbildning Yrkesläraren om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Porträtt Vad döljer sig bakom en till synes helt vanlig lärare på Gotland?
Krönika ”Det heter glädjebetyg av en anledning – alla inblandade blir glada.”
Skolpolitik Socialdemokraternas nya skolpolitik öppnar för regleringar av undervisningstiden.
Arbetsmiljö Efter den fällande domen höjs krav på att Stockholms stad avskedar Engelbrektskolans rektor.
Krönika ”Vi måste på riktigt hjälpa varandra att sätta gränser – vilken annan yrkeskår skulle hålla på så här?”
Krönika ”Lösningen är alldeles komplett gratis!! Magi! Trolleri! Haveri!”
Föräldrakrav Kan straffas med böter eller fängelse i upp till sex månader.
Betyg Sveriges Lärares jurister och experter reder ut.
Hök25 Centerpartiet: ”När regeringen vill ha ändringar i avtalsrörelser får den också betala för detta”.
Arbetsmiljö Läraren efter domen: ”Jag är så lättad, det är så skönt att han blev dömd.”
Arbetsmiljö Rektorn riskerar dryga böter: ”Bevisningen är stark.”
Arbetsmiljö Utredaren: "Olämpliga personer tillåts arbeta nära barn och unga i skolan”.
Betyg Hotfulla mejl, drev på sociala medier och rädsla för att förlora jobbet ledde till sjukskrivning.
Hök25 ”Dessa framtida förhandlingar mycket väl kan sluta med att ingenting händer”
Arbetsbelastning Har listat sådant som lärare hanterar utöver sin undervisning – så mycket tjänar de.
Undervisning ”Arbetet med skolutveckling kommer att rinna ut i sanden”
Debatt ”Kampen för framtidens skola börjar i de yngsta barnens vardag”.
Krönika ”Gud skapade världen på sex dagar och på den sjunde dagen skapade han bedömningen.”
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Friskolor Sju av tio av gymnasieskolorna med mest rapporterad frånvaro är friskolor.
Gymnasieskola Vi Lärare har listat 892 gymnasieskolor – värst drabbas friskolorna.
Vi lärare Fredrik Öhlander kammade hem Fackförbundspressens journalistpriser.
Krönika ”Man måste känna sig som gud fader själv.”