Podcast: Ingen att leka med – så hjälper vi de ensamma barnen

Ofrivilligt utanförskap och dåliga barngrupper? Förskollärarna Fredrik Kahn, Eva Lindström och Elin Björkén diskuterar lek och kompisar i podden Förskolan. Foto: Linnéa Tammerås.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Får alla barn vara med och leka? Vi pratar om hur vi skapar bra barngrupper och varför bästisar inte alltid är det bästa.

Det är ganska vanligt att barn kan säga att de inte har någon att leka med trots att det finns massvis av möjliga lekkompisar på förskolan.

– Det är lätt att se dem som är ensamma och som inte leker med någon men svårare att se dem som är med lite grand. Ofta sker det i den fria leken, som jag inte gillar, där är det svårare att se. Men barn kan ju vara ensamma på olika sätt. Att vara ensam ibland och om det är självvalt behöver ju inte vara dåligt. Men om det handlar om att barnet inte kan lekkoderna behöver vi hjälpa till, säger Fredrik.

Se de tysta barnen

Det är lättare att reagera på barnen som agerar ut men Eva tycker att det är otroligt viktigt att vi även ser de tysta barnen.

– Det finns barn som tystnar som jag kallar för spökbarnen. De är där men ändå inte riktigt där. Jag kommer ihåg ett väldigt lugnt barn som den övriga barngruppen inte riktigt räknade med. De var inte elaka men de lekte liksom runt barnet. Problemet berodde på brist på närvaro. Barnet var borta mycket så de andra barnen räknade inte med barnet. När vi snackade med föräldrarna och såg till att barnet kom till förskolan regelbundet och var med på morgonmötet varje dag så blev det helt annorlunda.

I hur stor utsträckning kan man tvinga in barn i leken?

– Det är klurigt. Vi jobbar mycket med olika strategier för att det ska funka. Barnen kanske säger: ”Det är redan en mamma, en pappa och två barn i den här leken”. Men då tänker jag att det kanske kan vara två mammor eller en farmor. Vi får hjälpa barnen att bjuda in varandra i leken, säger Eva.

Sära på bästisar

Ibland måste man bryta grupperingar. Det händer något med dynamiken, maktförhållandena och leken när några av barnen råkar vara borta. Att ha en bästa vän är underbart men kan också bli ett problem.

– Jag ser ofta barn som har en bästis men så plötsligt en dag så är bästisen inte där och då tappar de leken helt och hållet. Då måste vi visa på att alla duger att leka med. Ibland måste vi sära på dem för att de ska kunna hamna i ett annat sammanhang, säger Elin.

LÄS ÄVEN:

Utanförskap: Fem råd när barn blir utanför

Lyssna på Förskolan här!