![](/contentassets/a057abc2db284266bf751146a3879876/sva_reportage_foto_oskar_omne0021.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Svenska som andraspråk har varit ett debatterat ämne sedan det infördes 1995. Foto: Oskar Omne
Svenska som andraspråk Utbildningsminister Anna Ekström (S) är inte nöjd med hur sva-undervisningen bedrivs. Hon vill inte peka ut någon som enskilt ansvarig för bristerna, men är kritisk till hur vissa kommuner använder sina statsbidrag.
Antalet elever som läser svenska som andraspråk i grundskolan har nästan dubblerats de senaste tio åren. 2010 läste 71 382 elever ämnet. I dag är motsvarande siffran 137 317 elever.
År 2010 kom Skolinspektionen fram till att många skolor använder svenska som andraspråk som stödundervisning, inte som ett självständigt ämne. Flera politiker ifrågasatte om ämnet skulle finnas kvar och två år senare slog regeringen fast att en utredning skulle inledas. Men den blev aldrig offentliggjord.
Det allra största problemet är bristen på behöriga lärare. Och då finns det ändå fler behöriga sva-lärare på papperet än i verkligheten.
I november 2020 fick Skolverket ett regeringsuppdrag att göra en omfattande översyn av ämnet i alla skolformer. Myndigheten har nu ett år på sig att göra detta.
Varför har man inte gjort det här tidigare?
– Det har kommit allt fler rapporter på senare tid som bekräftar den här bilden, exempelvis Skolinspektionens senaste granskning. Jag har haft breda diskussioner med kunniga personer inom området och för mig har det varit viktigt att ta mig tid att prata med dem, säger Anna Ekström (S).
År | Antal | Procent av grundskolans elever |
2009/2010 | 71 384 | 8,0 |
2010/2011 | 70 995 | 8,0 |
2011/2012 | 67 547 | 7,6 |
2012/2013 | 68 691 | 7,6 |
2013/2014 | 79 147 | 8,6 |
2014/2015 | 86 373 | 9,1 |
2015/2016 | 96 686 | 9,8 |
2016/2017 | 108 087 | 10,6 |
2017/2018 | 123 718 | 11,8 |
2018/2019 | 128 866 | 12,1 |
2019/2020 | 137 314 | 12,7 |
Hon anser att svenska som andraspråk är en nödvändighet för att alla elever ska få samma förutsättningar, men betonar att organiseringen av ämnet är huvudmännens ansvar. Hon understryker att det nya likvärdighetsbidraget är tänkt att användas för att stärka skolornas undervisning, vilket även kan innefatta kvalitetsförbättrande åtgärder av sva-ämnet. Men Anna Ekström är inte alltid nöjd med hur kommunerna väljer att använda de bidrag som ska gå till skolan.
– När jag ser att det finns kommuner som har tagit emot öronmärkta miljardbelopp men använder de pengarna till att sänka skatten i stället för att satsa på äldreomsorg och skola, som verkligen är hårt prövade nu, så blir jag väldigt upprörd.
En orsak till de allvarliga bristerna i sva-undervisningen som Anna Ekström lyfter fram är otydliga kursplaner, som hon hoppas ska förbättras när de reviderade kursplanerna börjar gälla 1 juli i år.
– Det allra största problemet är bristen på behöriga lärare. Och då finns det ändå fler behöriga sva-lärare på papperet än i verkligheten, säger hon och påpekar att den förra regeringens lärarlegitimationsreform resulterade i att många som inte hade läst sva ändå fick behörighet i ämnet.
Svenska som andraspråk har varit ett debatterat ämne sedan det infördes 1995. Foto: Oskar Omne
– Men just nu finns det ett utredningsförslag som bereds i Regeringskansliet att svenska som andraspråk ska kunna ingå i lärarutbildningarna som inriktas mot arbete i grundskolan. Dessutom är möjlighet till kompetensutveckling viktigt i det här sammanhanget, säger hon och nämner Lärarlyftet som ett exempel.
Hur ska lärare hinna och orka fortbilda sig?
– Enligt skollagen ska huvudmannen se till att läraren får kompetensutveckling men hur tiden för lärares kompetensutveckling fördelas är en fråga för arbetsgivare och fackförbund. I vissa fall har regeringen avsatt statsbidrag för att underlätta för sva-lärare att gå ner i tjänst i syfte att studera behörighetsgivande fortbildning.
LÄS ÄVEN
Larmet: Elever utbildas rakt in i utanförskap
Två lärare – svaret på problemen
Jarnlo: Dyr sva-undervisning är billigare än alternativet
Stora brister i SVA: ”Hela svenskämnet måste göras om”
Krönika Svenskläraren: Arbetsgivare förkastar etablerade sanningar och vetenskap när de söker lärare.
Svenska som andraspråk Forskaren: Det var överraskande att se.
Krönika Eleven till svenskläraren: ”Den här boken rör du inte!”
Lektionstipset ”Det är en gåva som jag tycker att vi verkligen ska ge våra barn.”
Reportage Gymnasieläraren: Många intressen gör en människa mer djup och intressant
Lärarpriser ”Jag tycker att språk och litteratur är jätteviktigt.”
Utållighetsraset 9 av 10 lärare: Eleverna ger upp direkt.
Uthållighetsraset Forskaren: Dubblerar risken att utveckla ångestproblematik.
Uthållighetsraset ”Utantillkunskaper gör att man kan jobba snabbare och avancera.”
Uthållighetsraset Agneta Gulz: Ger eleverna en felaktig bild av lärande.
Krönika Editionschefen om varför Ämnesläraren djupdyker i känsliga frågan.
Uthållighetsraset ”De tappar fokus, är trötta och somnar, har svårt att sitta stilla.”
Böcker Ny bok djupdyker i utmanande situationer.
Lärarutbildning ”Betydligt bättre förberedda att arbeta ute i en klass från dag ett.”
Krönika Svenskläraren: Alla elever bedyrar sin oskuld.
Krönika ”Inget annat medel utvecklar oss och vårt tänkande på det sätt som litteraturen gör.”
Psykologi Forskaren har djupdykt i psykologiämnets historia.
Vi lärare debatt ”Så vad gör vi åt saken?”
Reportage Svenskläraren: Jag har blivit trygg med att vara i gråzonen.
Krönika Svenskläraren: Backa ett steg och se till att innehållet alltid kommer först.
Krönika ”Kan jag få fortsätta läsa den här boken?”
Svenska som andraspråk Ögonöppnare för svensklärare: ”Äntligen förstått skillnaden”.
Nationella prov Svenskläraren: Skolverket sätter oss i en jättejobbig situation.
Krönika ”Vilken blir min roll som lärare i ett sådant system?”
Vi lärare debatt Lärarutbildarna: Beklagligt att frågan behandlas på ett så oinitierat sätt.
Läsinlärning Gymnasieläraren: Ger eleverna en kick att fortsätta träna.
Forskning Forskaren: Används utan att vi vet hur de påverkar förståelsen.
Lektionstipset Svenskläraren Jan Ericson om sina dubbla roller som läsfrämjare.
Vi lärare debatt SO-läraren: Ett E i betyg kan ibland vara gott nog.
Krönika Svenskläraren: Fram med problemet i dagsljus så att vi kan syna det
Forskning Forskaren: Undervisningen kan bli mindre likvärdig.
Forskning ”Studieresultaten försämras när undervisningsspråket är ett annat än modersmålet.”
Krönika ”Kompromissen kändes rimlig där och då, men elevens fråga har legat och gnagt”
Sfi-undervisning Skolinspektionen om sorgebarnet: Krävs större engagemang.
Panelen Knepen som får eleverna att vänta på sin tur.
Reportage SO-läraren: Det håller det fräscht på något vis.
Forskning Forskaren: Förväntningarna är högt ställda och målen svåra att uppnå.
Böcker Författarens bästa tips.
Lektionstipset Därför slänger religionslärarna av sig strumporna i klassrummet.
Krönika ”Låt lärare vara lärare och låt elever vara elever.”
Krönika Svenskläraren: Skolan är torftig, kall och full av mögel.
Forskning Professorns fem bästa tips.
Forskning Forskaren om sina vägledande principer.
Omöjligt uppdrag ”Stor risk att anpassningarna snarare blir förenklingar som leder till att själva lärandet uteblir.”
Omöjligt uppdrag ”Plötsligt blir det som en ketchupeffekt, allt börjar fungera.”
Omöjligt uppdrag Agneta Gulz: Inkluderingstanken har kidnappats av ekonomiska krafter.
Omöjligt uppdrag Svenskläraren: Cementerar eleverna på befintliga nivåer.
Omöjligt uppdrag Ny undersökning: Varannan elev i behov av särskilt stöd får inte det
Omöjligt uppdrag 13 vittnesmål från Ämneslärarens stora enkät.
Omöjligt uppdrag Tre av fyra lärare hinner inte hjälpa alla elever: ”Vi är maktlösa”