
Svenska som andraspråk har varit ett debatterat ämne sedan det infördes 1995. Foto: Oskar Omne
Svenska som andraspråk Utbildningsminister Anna Ekström (S) är inte nöjd med hur sva-undervisningen bedrivs. Hon vill inte peka ut någon som enskilt ansvarig för bristerna, men är kritisk till hur vissa kommuner använder sina statsbidrag.
Antalet elever som läser svenska som andraspråk i grundskolan har nästan dubblerats de senaste tio åren. 2010 läste 71 382 elever ämnet. I dag är motsvarande siffran 137 317 elever.
År 2010 kom Skolinspektionen fram till att många skolor använder svenska som andraspråk som stödundervisning, inte som ett självständigt ämne. Flera politiker ifrågasatte om ämnet skulle finnas kvar och två år senare slog regeringen fast att en utredning skulle inledas. Men den blev aldrig offentliggjord.
Det allra största problemet är bristen på behöriga lärare. Och då finns det ändå fler behöriga sva-lärare på papperet än i verkligheten.
I november 2020 fick Skolverket ett regeringsuppdrag att göra en omfattande översyn av ämnet i alla skolformer. Myndigheten har nu ett år på sig att göra detta.
Varför har man inte gjort det här tidigare?
– Det har kommit allt fler rapporter på senare tid som bekräftar den här bilden, exempelvis Skolinspektionens senaste granskning. Jag har haft breda diskussioner med kunniga personer inom området och för mig har det varit viktigt att ta mig tid att prata med dem, säger Anna Ekström (S).
År | Antal | Procent av grundskolans elever |
2009/2010 | 71 384 | 8,0 |
2010/2011 | 70 995 | 8,0 |
2011/2012 | 67 547 | 7,6 |
2012/2013 | 68 691 | 7,6 |
2013/2014 | 79 147 | 8,6 |
2014/2015 | 86 373 | 9,1 |
2015/2016 | 96 686 | 9,8 |
2016/2017 | 108 087 | 10,6 |
2017/2018 | 123 718 | 11,8 |
2018/2019 | 128 866 | 12,1 |
2019/2020 | 137 314 | 12,7 |
Hon anser att svenska som andraspråk är en nödvändighet för att alla elever ska få samma förutsättningar, men betonar att organiseringen av ämnet är huvudmännens ansvar. Hon understryker att det nya likvärdighetsbidraget är tänkt att användas för att stärka skolornas undervisning, vilket även kan innefatta kvalitetsförbättrande åtgärder av sva-ämnet. Men Anna Ekström är inte alltid nöjd med hur kommunerna väljer att använda de bidrag som ska gå till skolan.
– När jag ser att det finns kommuner som har tagit emot öronmärkta miljardbelopp men använder de pengarna till att sänka skatten i stället för att satsa på äldreomsorg och skola, som verkligen är hårt prövade nu, så blir jag väldigt upprörd.
En orsak till de allvarliga bristerna i sva-undervisningen som Anna Ekström lyfter fram är otydliga kursplaner, som hon hoppas ska förbättras när de reviderade kursplanerna börjar gälla 1 juli i år.
– Det allra största problemet är bristen på behöriga lärare. Och då finns det ändå fler behöriga sva-lärare på papperet än i verkligheten, säger hon och påpekar att den förra regeringens lärarlegitimationsreform resulterade i att många som inte hade läst sva ändå fick behörighet i ämnet.
Svenska som andraspråk har varit ett debatterat ämne sedan det infördes 1995. Foto: Oskar Omne
– Men just nu finns det ett utredningsförslag som bereds i Regeringskansliet att svenska som andraspråk ska kunna ingå i lärarutbildningarna som inriktas mot arbete i grundskolan. Dessutom är möjlighet till kompetensutveckling viktigt i det här sammanhanget, säger hon och nämner Lärarlyftet som ett exempel.
Hur ska lärare hinna och orka fortbilda sig?
– Enligt skollagen ska huvudmannen se till att läraren får kompetensutveckling men hur tiden för lärares kompetensutveckling fördelas är en fråga för arbetsgivare och fackförbund. I vissa fall har regeringen avsatt statsbidrag för att underlätta för sva-lärare att gå ner i tjänst i syfte att studera behörighetsgivande fortbildning.
LÄS ÄVEN
Larmet: Elever utbildas rakt in i utanförskap
Två lärare – svaret på problemen
Jarnlo: Dyr sva-undervisning är billigare än alternativet
Stora brister i SVA: ”Hela svenskämnet måste göras om”
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
Forskning Lektorn: ”Eleverna behöver förberedas ordentligt om argumenten ska kunna bli hållbara.”
Vi lärare debatt Svenskläraren: Fyra skäl till att lyriken bör bli en ledstjärna i klassrummet.
Forskning Så stärker språklärare elevernas muntliga kommunikation.
Krönika ”Läsning kan ta emot men jag känner bara: kom igen!”
Introduktionsprogrammen ”Elevernas språkutveckling är ett ansvar för samtliga lärare.”
Vi lärare debatt ”Den som inte kan skriva en korrekt svenska ska heller inte uttala sig!”
Vi lärare debatt ”Låt läsrevolutionen även inkludera vuxenutbildningen.”
Forskning Forskaren: ”Varenda lärare jag talade med betonade bristen på tid.”
Krönika Högstadieläraren om att ”Gen Z” är skeptiska till det politiska systemet.
Krönika ”Att tröskeln är så låg innebär att övningen verkligen kan göra stor skillnad.”
Krönika ”Numera känner jag att jag äger min SO-undervisning.”
Annat ”För väldigt många som läser på SFI innebär provet en stor, energikrävande oro.”
Undervisning Lektorn: Eleverna är väldigt kloka och har bra åsikter.
Krönika Svenskläraren om varför hon är tveksam till Skolverkets läslistor.
Vi lärare debatt ”Mer än någonsin är det viktigt att vi lär ut kritiskt tänkande i skolan.”
Krönika Svenskläraren om att eleverna inte ens har en bokhylla hemma.
Böcker Jultips: Fem romance-verk med lärare i fokus.
Guider & tips Forskarens fem bästa tips.
Reportage Historieläraren: De flesta har sökt av rent intresse och då är betyget inte det primära.
Lärarutbildning ”Önskade alltid mer av den verksamhetsförlagda delen.”
Läromedel Läraren: Eleverna tyckte att det var lärorikt och spännande.
Krönika ”Den lärare som har känt sig tveksam till det har avfärdats som funkofob.”
Lyssneläsning Professorn: ”ILT och andra edtech-bolag lever på skolans problem.”
Lyssneläsning Docenten: Många har svårt att koncentrera sig.
Krönika ”Aha – du vill inte sätta honom i skiten?!”
Timplaner ”Att vi får betala för reformen genom merarbete är häpnadsväckande.”
Forskning Forskaren: Eleverna erbjuds inte tillräckliga möjligheter att utveckla sin litterära kompetens.
Forskning Forskaren: ”Skönlitteratur får inte reduceras till färdighetsträning”.
Krönika SO-läraren: Skapar helt andra möjligheter att gräva djupare i ämnet.
Lyssneläsning Företaget: ”Inlästa läromedel passar alla, oavsett ämne.”
Forskning Forskaren om hur studiehandledare på modersmålet kan ta större plats i undervisningen.
Lektionstipset Svensklärarens uppgift chockar eleverna: ”Men då fuskar vi ju!”
Krönika ”Det är allas vårt ansvar att vända den här hemska krisen.”
Lyssneläsning Skolministern: ”Granskningen uppmärksammar en mytbildning som är väldigt skadlig.”
Krönika Svenskläraren: Billiga, enkla lösningar fixar inte skolans trasiga och undernärda system.
Lyssneläsning Läraren: Jag är medberoende i ett havererat system.
Lyssneläsning Agneta Gulz: De här eleverna får sina livsmöjligheter kraftigt begränsade.
Lyssneläsning ”Lyssneläsning har blivit ett ’billigt’ alternativ till att sätta in stödinsatser”
Lyssneläsning Högstadieläraren om varför elever får lyssneläsa i skolan.
Lyssneläsning ”Läsning är lösningen – det finns ingen genväg.”
Lyssneläsning Skolverket: Att lyssna är inte ett fullgott alternativ till att läsa.
Lyssneläsning ”Att vi fokuserar så mycket på läsning har inneburit att lyssningen har fallit bort.”
Krönika ”Det många tagit för givet sker innanför skolans väggar är uppenbarligen inte alls självklart längre.”